Jag tror dokumentären The Phenomenon (2020) brukar nämnas som en bra start punkt. Den tar upp de flesta mer betydelsefulla fallen har jag för mig. Jag tror han har släppt nån ny nyligen också, men den har jag inte sett. Om ett underligt fall i Brasilien.
Sen kan man ju kolla upp de där videorna som Pentagon släppte/erkände. Jag har för mig att Kean och den där andra skrev artikeln till den. Det var de som skrev artikeln till för denna händelse också. Kanske googla på Leslie Kean.
Innan detta så var det mest intressanta Wilson-dokumentet och det finns en rejäl genomgång på UFOjoe.net Det dokumentet har dessutom fått uppbackning på youtube där delar bekräftats av en av personerna som nämns.
Mer djupdykning så kom nyligen en pdf kallad Loose Threads som handlar om konstigheter kopplat till en grupp på 80-talet som tillsattes av någon militär för att utforska ämnet. Mycket namn och detaljer som kräver en del förkunskaper. Jag skulle också säga att den antagligen var lite för far out för de flesta nykomlingar, åtminstone innan denna händelse satte ny standard. Personer som nämns inspirerade för övrigt till filmen "men who stare at goats", vilket kan antyda lite om underligheterna.
https://omega-point.medium.com/loose-threads-af8f652ee8cb
Vad gäller böcker så tror jag att Ross Coultharts var den bästa för noviser. Det är också han som gör intervjun med Grusch.
Vill man kolla upp desinformation kampanjer (eller...?) från amerikanska flygvapnet kan man kolla upp majestic 12-documenten. Det finns också en dokumentär om Richard Doty som heter Mirage Men.
För min del så blev jag övertygad av en youtube-dokumentär-serie som handlade om Colares https://www.youtube.com/watch?v=Mr1NrnsdY5I
Men egentligen var väl Pentagon videorna nog för att övertyga.
Jo, det finns några intressanta dagböcker av Jaques Vallée, den senaste åtminstone, men delarna om ufon är bara några rader här och där, så det är bättre att söka en sammanfattning av den på nätet. Tror Reddit hade en. Men det är förstås en verklig djupdykning.