2023-06-08, 09:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Om Lill-Pelle sitter här under natten och spammar flashback med hysterisk ryss-propaganda så är det en tydlig indikator på att saker och ting inte går ryssens väg.

Svårt att hitta info men beroende på mer sansade källor och analyser (från båda håll) har ukrainska mindre nålsticksattacker börjat främst för att locka fram infantri och dolt artilleri. I vissa fall är man snabb på att dra sig tillbaka och låta sitt eget artilleri attackera.

"They are shelling non-stop" som en rysk soldat sa.

En påminnelse om att ryssarna ganska fräckt och dåligt fejkar ukrainska förluster är på sin plats också.
Som här där de med photoshop har tagit en gammal bild på en turkisk Leo-24A och en egen förstörd tank vilket de har manipulerad med hjälp av filter och sämre kvalitet där de påstår att det är en Leo 2 som nyss blivit förstörd.

https://twitter.com/albafella1/status/1666599946542280705
Det är också svårt att hitta uppdaterad info eftersom ukrainas propagandister respekterar begäran att vänta ett par daga.

Jag får det till att UAF i huvudsak går mot två ställen. Bakhmut och vid Velyka Novosilka. Möjligen något vid Adiivka också men jag är osäker på om det är ett seriöst försök. Principen är enkel. Svag attack mot mitten för att låsa upp trupperna. Sedan slår man hårt mot sidorna för att omringa. RAF har många områden där de skulle kunna omringas.
Citera
2023-06-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Kina kommer inte våga leverera ammo eller vapen till Ryssland för då kommer det sanktioner direkt från hela väst och det har inte kina råd med

Som du kan läsa i artikeln jag länkade till kan Kina förlänga kriget genom ammunition. Ammunition kan anonymiseras, så på ammunitionen behöver inte stå "Made in China". Ingen kan kontrollera om ammunition transporteras över den flera tusen kilometer långa gränsen mellan Kina och Ryssland. Så Kina kan förlänga kriget riskfritt.
Citera
2023-06-08, 09:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Nej, det syftar på det "tredje Rom". Det första Rom var Rom, det andra Konstantinopel, det tredje skulle då vara Moskva. Det är en mycket gammal bild som går tillbaks till senmedeltiden och Konstantinopels fall, och har absolut ingenting med Nazityskland att göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow,_third_Rome
Det är väl Dugin som har talat om det här, om jag minns rätt, men det kan vara att man anknyter till det. Tredje rom blir väl ändå det tredje romerska riket.
Det var väl samma med tyskarna. Tyskromerska det första, Kejsardömet det andra och Nazityskland det tredje. Men allt går tillbaka till Rom. Även britterna såg sig väl som Roms arvtagare och även till viss del USA.
Senast redigerad av EnCarte 2023-06-08 kl. 09:56.
Citera
2023-06-08, 09:55
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det här har Michael Kofman att säga om dammen.

"I doubt it will have a significant impact on UA mil operations. The Khakovka dam is at least 100 miles from where much of the activity might take place at its closest point."

"A Ukrainian cross-river operation in southern Kherson, below the dam, was always a risky and therefore low-probability prospect. There is no evidence that such an operation was under way" (Se länk nedan)

Flera skribenter skrev I går att Ukraina tänkte anfalla över floden. Jag undrar också vilka bevis som fanns för det. Jag har inte sätt något. Sovjet unionen må ha varit duktiga att ta sig över floder. Men jag tror varken Ryssland eller Ukraina är lika duktiga

"Destroying the dam does not substantially shorten Russian lines, or make defense much easier, although it does make a UA cross-river operation exceedingly difficult in that area. But, the flood will likely also destroy the initial line of Russian entrenchments along the river." (Se länk nedan)

Det här får mig att trå att Ukrainska säkerhetstjänsten har rätt - Det skedde under panik av något skäl. Eller så var det en olyckshändelse. Mineringen självantände

"If the Ukrainian plan is to break through RF lines in Zaporizhia and advance to the ground lines of communication from Crimea, or sever the 'land bridge' (and I won't speculate as to what it might be), the resultant flooding is unlikely to impede such an operation." (Se länk nedan)

Helt rätt varför gå över floden. De ryska soldaterna där kommer få det mycket svårt med logistiken on Uraina anfaller vid Zaporizhia och lycaks bryta igenom.

"This is an ecological and humanitarian catastrophe, with long term economic implications for the region, for which Russia is responsible," (Se länk nedan)

Jag undrar om han menar att det är ryssarnas fel för de kontrolerade dammen, anföll Ukraina eller om de aktivt planerade spränga den nu.

https://twitter.com/KofmanMichael/status/1666477698607087616

Bevis. Är du inte lite naiv i din fråga? Var skulle det komma bevis om någonting, speciellt i en militär hemlig operation?
Personligen så har jag sagt, att det var en möjlig tänkbar anfallsriktning. Vilket rysland också kunde anta. Då Ukraina har fått utrustning att skeppa över fordon och folk.
Citera
2023-06-08, 09:56
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Bild 4 ser i alla fall inte ut som en t-64. Tyvärr mer lik en CV90. Såklart kommer såna också gå åt. Men hoppas dom används på rätt sätt innan det händer.

Å andra sidan ser den snarare fastkörd än utslagen ut? Eller? Kanske förlorad för Ukraina hur som, om de inte återtar området innan ryssen får undan den.
Citera
2023-06-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Å andra sidan ser den snarare fastkörd än utslagen ut? Eller? Kanske förlorad för Ukraina hur som, om de inte återtar området innan ryssen får undan den.

Tornet är borta, alternativt kluvet. CV90 är inte ett offensivt vapen. Fel att gå fram med den.
Citera
2023-06-08, 10:00
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Läste nu att Maria Lvova-Belova, den förmenta barnkommissionären, har påträffats avliden. Dödsorsak okänd men det kommer nya flashar hela tiden nu.

Hela skiten har tydligen träffat fläkten!
Nu måste du slänga upp källa
Citera
2023-06-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d

Ja hoppas. Känns lite synd. Å ena sidan fattar jag att ua är i ett läge där dom vill bryta igenom. Å andra sidan borde dom väl utnyttja bättre framkomlighet, bättre mörkerriktmedel etc till att smyga sig på och sen försvinna (inte mitt område dock så dom kanske gör det bästa med dom). Har sett några klipp på ua som står och lobbar iväg Carl Gustaf lite på måfå. Så vet jag iaf att man inte ska göra.
Citera
2023-06-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Tydligen en svensklevererad CV90 boinkad:

Armchair Warlord
@ArmchairW
Pictures and video of the carnage have been emerging all day. Some highlights:
1. Eight AFU vehicles knocked out near Bakhmut
2. German-donated IRIS-T battery destroyed with artillery in Kherson
3. Abandoned T-64BV
4. Knocked out Swedish-donated CV90 (?)
https://twitter.com/ArmchairW/status/1666668008100757505?s=20
Bild: https://pbs.twimg.com/media/FyEp-3BaYAUxbRl?format=jpg&name=large

Tips varje gång du länkar till Armchair Warlord så kan man utgå från att det är fejk. Hitta någon med mindre fejk och bättre kvalite.
Citera
2023-06-08, 10:04
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är också svårt att hitta uppdaterad info eftersom ukrainas propagandister respekterar begäran att vänta ett par daga.

Jag får det till att UAF i huvudsak går mot två ställen. Bakhmut och vid Velyka Novosilka. Möjligen något vid Adiivka också men jag är osäker på om det är ett seriöst försök. Principen är enkel. Svag attack mot mitten för att låsa upp trupperna. Sedan slår man hårt mot sidorna för att omringa. RAF har många områden där de skulle kunna omringas.
Ja, i Bakhmut verkar det hända grejjer. Som du säger är många ukrainska källor tysta och man får förlita sig på vad ryska soldater själva säger som har lite intresse av att glamorisera livet som rysk soldat:

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1666674681603141632

En ny klagofilm från ryska soldater i Berkhovka som har lite seriösa klagomål:

1307th regiment of the RuArmy, report on the situation in Berkhovka:
- No communication
- No command
- No artillery support
- No food, no water
- Without evacuation (as usual, 300 becomes 200)
- Even our Grad is shelling us
Citera
2023-06-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Bevis. Är du inte lite naiv i din fråga? Var skulle det komma bevis om någonting, speciellt i en militär hemlig operation?
Personligen så har jag sagt, att det var en möjlig tänkbar anfallsriktning. Vilket rysland också kunde anta. Då Ukraina har fått utrustning att skeppa över fordon och folk.

Det är inte jag som har sagt att Ukraina ansamlade det var andra skribenter. Då borde de kunna visa några länkar.
Citera
2023-06-08, 10:08
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är inte jag som har sagt att Ukraina ansamlade det var andra skribenter. Då borde de kunna visa några länkar.

Finns inga sådana påståenden.
Om du har någon skribent, som påstått detta, för du fråga denne i så fall.
Varför skickar du en sådan fråga, rakt ut i cyberspace?

Återigen. Bevis i militära operationer? Ska alla på FB få en skriftlig genomgång av generalstaben om vad de tänker göra?
Hur tänker du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in