2023-06-07, 13:21
Medlem
Hur är det om man inte är skandinavisk medborgare men vill köpa svensk öl på bordershop? Är det möjligt? Hur mycket kostar det extra?
Citera
2023-06-07, 19:48
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Jag har besökt polska stormarknader när jag har besökt byggvaruhusen i Stettin (tyvärr knappt lönt att åka till Polen för att köpa byggvaror längre)
Är man intresserad av vodka så har de allihop ett stort utbud ölen kan i min mening kvitta men smaken är ju olika.
När jag har ställt fram polsk öl vid besök så tittar folk lite skeptiskt på burken detsamma om jag kommer med ett glas. Den polska ölen smakar inte som svensk öl. Nästa gång säger kompisen inte den ölen du hade sist tack.
Detta är min erfarenhet, du kanske har en annan?
De erfarenheter jag har av polsk öl är bokstavligt talat goda, så smaken är bekant som baken.
Citera
2023-06-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
De erfarenheter jag har av polsk öl är bokstavligt talat goda, så smaken är bekant som baken.
Ja vi behöver ju inte tycka lika, polsk öl avnjuter jag helst i Polen. Mina favoriter är en del belgiska och tysk öl nu var det längesedan jag gjorde någon ölresa till Tyskland Och köpte svensk öl men jag vill påstå att svensk öl står sig bra internationellt. Tjeckisk öl som så många lyfter till skyarna tycker jag är för söt.
Citera
2023-06-08, 01:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zertyirl
Hur är det om man inte är skandinavisk medborgare men vill köpa svensk öl på bordershop? Är det möjligt? Hur mycket kostar det extra?
Varför skulle priset skilja sig beroende på köparens medborgarskap? Ölen borde väl kosta samma oavsett om du är svensk, tysk eller amerikan?
Citera
2023-06-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför skulle priset skilja sig beroende på köparens medborgarskap? Ölen borde väl kosta samma oavsett om du är svensk, tysk eller amerikan?
Det är väl panten som skiljer om en tysk vill köpa🤔jag träffade en Bulgar som körde lastbil som blev nekad att köpa öl i Burg, varför vet jag inte....
Citera
2023-06-09, 00:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är väl panten som skiljer om en tysk vill köpa🤔jag träffade en Bulgar som körde lastbil som blev nekad att köpa öl i Burg, varför vet jag inte....
Så dom skiljer på det i Tyskland? I Sverige får ju alla som köper t ex läsk betala panten oavsett medborgarskap. Hur förhindrar dom i så fall utlänningar från att köpa utan pant men sedan ändå gå och panta. Pantmaskinerna kan ju inte se någons medborgarskap?
Citera
2023-06-09, 05:32
Medlem
storm72s avatar
Citat:

Citat:

Inte tänkt på de från nu men kan stämma att personer utan "skandinaviskt" medborgarskap får problem om de ska köpa öl på ställen där man slipper betala pant. Tittar man på exportdeklarationen så ska man intyga att man är t.ex. från Sverige. Sen vet jag inte riktigt hur utländska lastbilschaufförer fixar det.

http://media.bilsemester.net/pdf/exportdeklaration-bordershop.pdf
http://media.bilsemester.net/pdf/exportdeklaration-rewe.pdf
Citera
2023-06-09, 06:27
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:
Så dom skiljer på det i Tyskland? I Sverige får ju alla som köper t ex läsk betala panten oavsett medborgarskap. Hur förhindrar dom i så fall utlänningar från att köpa utan pant men sedan ändå gå och panta. Pantmaskinerna kan ju inte se någons medborgarskap?

Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Inte tänkt på de från nu men kan stämma att personer utan "skandinaviskt" medborgarskap får problem om de ska köpa öl på ställen där man slipper betala pant. Tittar man på exportdeklarationen så ska man intyga att man är t.ex. från Sverige. Sen vet jag inte riktigt hur utländska lastbilschaufförer fixar det.

http://media.bilsemester.net/pdf/exportdeklaration-bordershop.pdf
http://media.bilsemester.net/pdf/exportdeklaration-rewe.pdf

Ja, det är ju en smula märkligt att det skulle gälla ENBART skandinaviska medborgare. Ska man vara petimäter så står det ju till att börja med faktiskt bara BOSATT i ett skandinaviskt land. INTE något om MEDBORGARE...! Teoretiskt skulle det räcka med uppehållstillstånd då?
Sedan trodde jag personligen faktiskt att det BARA handlade om att man förband sig att föra produkterna ur Tyskland samma dag. Dvs att "erbjudandet" gällde alla icke boende i Tyskland. Begriper inte hur det är juridiskt utformat om bara skandinaver får köpa?

Och ja, det är burkpanten det handlar om. Har för mig att den är relativt hög i Tyskland. I praktiken funkar det så att dessa exportburkar får en annan EAN-kod som definitivt inte funkar t ex här i Sverige. Men vad jag har för mig inte heller i Tyskland. Det registreras alltså aldrig någon pant i "systemet" eftersom du inte betalar någon och du inte heller får tillbaka någon om du försöker panta burken i en pantmaskin.
Citera
2023-06-09, 15:14
Medlem
Citat:
Det tyska pantsystemet är ett skämt dret är en "straffskatt" om jag har förstått rätt. Du måste gå tillbaka till samma affär med kvittot för att panta.
Citera
2023-06-18, 18:30
Medlem
Var Tyskland igår. Kort sammanfattning dyrt dyrt och åter dyrt, läs bränsle båtbiljetter och dyrt på alla ställen i Burgh euron är dyr och danska kronan är dyr.
De som åker för att sälja kommer att bli grymt besvikna de som vill fylla barskåpet och åker med ett kompigäng...kanske???
Jag åkte med vänner och ägnade dagen till att handla,koppla av och äta gott på en uteservering i den mysiga stadskärnan i pittoreska Burgh.

Resan hem gick bra med trevliga danska tullare som utförde ett korrekt tullarbete genom kontroll där de tittade in i bilen samt ställde frågor.
Tullen i Helsingborg gick bra, kanske för att vi var så många i bilen.

Kommer jag att åka igen? Svårt att svara på då priserna är så höga dessutom tillåts inte svenska kontanter längre (så nu kan tullen banken via "kundkännedom" tipsa myndigheterna/polisen att du gör regelbundna alkoholköp i mängd om du reser regelbundet "1984 is here for real) bl a beroende för lagen om pengatvätt konstigt att danska kronor och euro tillåts...

Kort efter att du har betalt kommer ett sms att banken lägger på 1.5 % på ditt köp i (känn dig blåst avgift) på färjebiljetter utomlands och på köp i Tyskland. Så igår tjänade banken 200 kronor på mig bara för att jag handlade för mina pengar!

Grännshandeln med alkohol är enligt mig död, eller att bli som den var tänkt...
Citera
2023-06-20, 06:04
Medlem
storm72s avatar
Är det en ren inköpsresa så får nog upplägget vara ett annat. Tror man får skippa passagerare, max 1 och stor bil, annars får man inte hem tillräckligt mycket då bensin osv är dyrt. Finns betalkort utan valutapåslag, tex. PFC.

Tycker själv att bussresor ner är helt ok, 500-1000kr och vissa stannar lite längre om man vill göra annat än att handla.

Citat:
Var Tyskland igår. Kort sammanfattning dyrt dyrt och åter dyrt, läs bränsle båtbiljetter och dyrt på alla ställen i Burgh euron är dyr och danska kronan är dyr.
De som åker för att sälja kommer att bli grymt besvikna de som vill fylla barskåpet och åker med ett kompigäng...kanske???
Jag åkte med vänner och ägnade dagen till att handla,koppla av och äta gott på en uteservering i den mysiga stadskärnan i pittoreska Burgh.

Resan hem gick bra med trevliga danska tullare som utförde ett korrekt tullarbete genom kontroll där de tittade in i bilen samt ställde frågor.
Tullen i Helsingborg gick bra, kanske för att vi var så många i bilen.

Kommer jag att åka igen? Svårt att svara på då priserna är så höga dessutom tillåts inte svenska kontanter längre (så nu kan tullen banken via "kundkännedom" tipsa myndigheterna/polisen att du gör regelbundna alkoholköp i mängd om du reser regelbundet "1984 is here for real) bl a beroende för lagen om pengatvätt konstigt att danska kronor och euro tillåts...

Kort efter att du har betalt kommer ett sms att banken lägger på 1.5 % på ditt köp i (känn dig blåst avgift) på färjebiljetter utomlands och på köp i Tyskland. Så igår tjänade banken 200 kronor på mig bara för att jag handlade för mina pengar!

Grännshandeln med alkohol är enligt mig död, eller att bli som den var tänkt...
Citera
2023-06-25, 13:08
Medlem
Funderar på att åka ToR till Rostock med buss. Har hittat riktigt billiga biljetter. Kollar jag på bordershops hemsida med priser omvandlat till Sek så ser det ju prisvärt ut. Finns det några andra avgifter att tänka på? Har aldrig åkt sådana bussresor. Tanken är att sedan erbjuda vänner och bekanta till självkostnadspris etc. Är det ens värt det i längden? Lite som en hobby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in