Citat:
Ursprungligen postat av
zertyirl
Hur är det om man inte är skandinavisk medborgare men vill köpa svensk öl på bordershop? Är det möjligt? Hur mycket kostar det extra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Varför skulle priset skilja sig beroende på köparens medborgarskap? Ölen borde väl kosta samma oavsett om du är svensk, tysk eller amerikan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Anywhan
Det är väl panten som skiljer om en tysk vill köpa🤔jag träffade en Bulgar som körde lastbil som blev nekad att köpa öl i Burg, varför vet jag inte....
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Så dom skiljer på det i Tyskland? I Sverige får ju alla som köper t ex läsk betala panten oavsett medborgarskap. Hur förhindrar dom i så fall utlänningar från att köpa utan pant men sedan ändå gå och panta. Pantmaskinerna kan ju inte se någons medborgarskap?
Citat:
Ursprungligen postat av
storm72
Inte tänkt på de från nu men kan stämma att personer utan "skandinaviskt" medborgarskap får problem om de ska köpa öl på ställen där man slipper betala pant. Tittar man på exportdeklarationen så ska man intyga att man är t.ex. från Sverige. Sen vet jag inte riktigt hur utländska lastbilschaufförer fixar det.
http://media.bilsemester.net/pdf/exportdeklaration-bordershop.pdf
http://media.bilsemester.net/pdf/exportdeklaration-rewe.pdf
Ja, det är ju en smula märkligt att det skulle gälla ENBART skandinaviska medborgare. Ska man vara petimäter så står det ju till att börja med faktiskt bara BOSATT i ett skandinaviskt land. INTE något om MEDBORGARE...! Teoretiskt skulle det räcka med uppehållstillstånd då?
Sedan trodde jag personligen faktiskt att det BARA handlade om att man förband sig att föra produkterna ur Tyskland samma dag. Dvs att "erbjudandet" gällde alla icke boende i Tyskland. Begriper inte hur det är juridiskt utformat om bara skandinaver får köpa?
Och ja, det är burkpanten det handlar om. Har för mig att den är relativt hög i Tyskland. I praktiken funkar det så att dessa exportburkar får en annan EAN-kod som definitivt inte funkar t ex här i Sverige. Men vad jag har för mig inte heller i Tyskland. Det registreras alltså aldrig någon pant i "systemet" eftersom du inte betalar någon och du inte heller får tillbaka någon om du försöker panta burken i en pantmaskin.