Citat:
Ursprungligen postat av -Tesla-
Ryssland sprängde inte gasledningen och det kommer visa sig att Ryssland inte sprängde dammen.
Enligt ryska källor och västkritiker i väst är det så ja. Ingen av oss kommer att övertyga den andra om att byta åsikt i frågan så det är lika bra att vi redan nu konstaterar att vi har skilda uppfattningar. Dock får man komma ihåg att det tog 7 år att avsluta utredningen om MH17 och det lär ta ännu längre tid innan Nordstream-attentatet kan ses som fullständigt utrett. Nu är vi dessutom i ett läge där ingen aktör vill röja sina underrättelse- och spaningsförmågor, så de riktiga bevisen kommer vi nog inte få se förrän kriget är över och den geopolitiska situationen har förbättrats avsevärt. Vilket gott och väl kan handla om flera decennier framåt i tiden.
Personligen tror jag att Ryssland utförde sprängningen för att aktivera force majeur-klausulen och runda frågan om avtalsbrott när leveransen ströps på politiska grunder (samt för att studera och kartlägga utryckningsförmågan), men det finns ju så klart mängder av teorier att spekulera i. En intressant tanke är att attentatsmännen, oavsett var de kommer ifrån, inte nödvändigtvis måste ha utfört det på order från högsta ort. Att det skulle handla om en liten oberoende grupp av fristående aktörer ser jag inte som särskilt troligt, men det skulle ju kunna ha utförts av
en del av statsapparaten. T.ex. någon av underrättelsetjänsterna eller någon av alla otaliga maktdoldisar som utkämpar sina egna hemliga små krig och maktintriger.
Nu bör det väl dock vara lite enklare att utreda Nova Kachovka-attentatet än Nordstream-attentatet eftersom det sistnämnda skedde under vatten bortom spaningssatteliternas synfält. Transport, utplacering och aptering av den mängd sprängmedel som attentatet krävde bör ha varit synligt för satelliter kan jag tycka, förutsatt att gärningsmännen inte klätt ut sig till bävrar eller liknande.