2023-06-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Jag tror ofta motsatsen är sanningen.
Kollar man på förhållanden eller giftermål där mannen blir lämnad är det nästan alltid att mannen är nedbruten och tappat bort sig själv i förhållandet.

Fel. Bland samtliga de fall jag känner till där kvinnan lämnat mannen, är det för att mannen inte hjälper till hemma med hushållsbestyr och gemensamma barn. Han jobbar och sköter sina intressen och är lite macho i sitt sätt mot sin fru. Hon säger till, han ändrar sig en stund, men återgår sedan till samma stil som innan. Osv. Tills hon tröttnar på att han inte hjälper till något, utan överlåter allt till henne. Och så begär hon skilsmässa.

Visst: en man ska givetvis ha god självkänsla och veta vilken riktning han själv har i livet. Men att inte kunna anpassa sig till frugan gör att han blir ensam.

Du ser ju på Stina och Fredrik. Fredrik verkar lugn och stabil, veta vad han vill och har även en fin anpassningsförmåga. Iaf. i det vi får se. Stina verkar uppriktigt uppskatta honom.
Citera
2023-06-07, 16:00
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Fel. Bland samtliga de fall jag känner till där kvinnan lämnat mannen, är det för att mannen inte hjälper till hemma med hushållsbestyr och gemensamma barn. Han jobbar och sköter sina intressen och är lite macho i sitt sätt mot sin fru. Hon säger till, han ändrar sig en stund, men återgår sedan till samma stil som innan. Osv. Tills hon tröttnar på att han inte hjälper till något, utan överlåter allt till henne. Och så begär hon skilsmässa.

Visst: en man ska givetvis ha god självkänsla och veta vilken riktning han själv har i livet. Men att inte kunna anpassa sig till frugan gör att han blir ensam.

Du ser ju på Stina och Fredrik. Fredrik verkar lugn och stabil, veta vad han vill och har även en fin anpassningsförmåga. Iaf. i det vi får se. Stina verkar uppriktigt uppskatta honom.

Att de inte sköter hushållsbestyr kanske är kvinnans ursäkt till att de vill skiljas men jag tror inte det är den egentliga anledningen. Jag tror det endast är en enkel standardursäkt som kvinnor i de flesta fall kan använda sig av för att män av naturen inte är lika intresserade av att sköta hushållet.
Låter mer som att männen "gett upp" om livet, drönar på i ekorrhjulet och har förtryckt alla sina ambitioner och drömmar. Både för sig själva och för sina familjer.

Om det finns någon koppling till hushållsarbete är det snarare att kvinnan tycker hon gör sitt genom att skrubba rent skeppet, varför gör då inte mannen sitt och styr skeppet mot paradiset?

Angående Stina och Fredrik är de likt Tacoparet ganska enkla i sina krav vilket underlättar parbildande. Det enda orosmolnet jag ser är dock att Fredrik är för inställsam och "snäll" vilket kan vara en anledning till att Stina kan tappa attraktionen i framtiden och blir attraherad av en mer dominant man.
Det är dock inte så stor risk för Stina är knappast någon pangbrud(no offence) så hennes krav är heller inte så jättestora.
Senast redigerad av mendokse 2023-06-07 kl. 16:16.
Citera
2023-06-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

De män jag sett som blivit lämnade är alltid totalt nedbruta vid uppbrottet. Kvinnor hatar svaga män. Det är väl en sanning?
Citera
2023-06-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Rik farsa enligt mina källor.

Aha, ja men det förklarar ju det hela då.
Citera
2023-06-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusseMontanus
De män jag sett som blivit lämnade är alltid totalt nedbruta vid uppbrottet. Kvinnor hatar svaga män. Det är väl en sanning?

Kvinnor blir provocerade av svaga män, en kvinna vill alltid kunna ha offerrollen.
Citera
2023-06-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusseMontanus

Jag skriver om vad som brukar föranleda uppbrottet: frugan vill ha hjälp/avlastning med hem, hushåll och gemensamma barn. Maken gör inte detta. Tar frugan för given. Ibland skärper han till sig. Till slut får frugan nog och lämnar maken. Och maken blir då givetvis totalt nedbruten av uppbrottet.

Att kunna anpassa sig till varandra, kompromissa och vara lyhörda för man säger till varandra/förmedla vad man vill. Är viktigt i kommunikationen/relationen.
Citera
2023-06-07, 16:50
Medlem
Citat:
Att de inte sköter hushållsbestyr kanske är kvinnans ursäkt till att de vill skiljas men jag tror inte det är den egentliga anledningen. Jag tror det endast är en enkel standardursäkt som kvinnor i de flesta fall kan använda sig av för att män av naturen inte är lika intresserade av att sköta hushållet.
Låter mer som att männen "gett upp" om livet, drönar på i ekorrhjulet och har förtryckt alla sina ambitioner och drömmar. Både för sig själva och för sina familjer.

Om det finns någon koppling till hushållsarbete är det snarare att kvinnan tycker hon gör sitt genom att skrubba rent skeppet, varför gör då inte mannen sitt och styr skeppet mot paradiset?

Angående Stina och Fredrik är de likt Tacoparet ganska enkla i sina krav vilket underlättar parbildande. Det enda orosmolnet jag ser är dock att Fredrik är för inställsam och "snäll" vilket kan vara en anledning till att Stina kan tappa attraktionen i framtiden och blir attraherad av en mer dominant man.
Det är dock inte så stor risk för Stina är knappast någon pangbrud(no offence) så hennes krav är heller inte så jättestora.

Nja, jag vet minst två par (personligen) där männen var just dominanta och inte tog hand om hushåll och det ena paret har barn ihop och han överlät det mesta kring barnen till sin fru. Kvinnorna pratade med oss polare om det genom årens lopp. Hur männen inte tog sin del av ansvaret och inte lyssnade mer än någon vecka på frun/sambon. Sedan var männen tillbaka i samma hjulspår igen. Tills kvinnorna fick nog.

Det finns ett mellanting. Och det är det mellantinget de flesta kvinnor verkar sukta efter: En man som vet vad han vill och är trygg i sig själv, men som ändå är lyhörd för sin kvinna och lyssnar på henne och kompromissar.

Jag ser verkligen inte Fredrik som inställsam. Men han verkar fin och snäll. Och han vet hur han vill ha det. Stabil man. Om det blir skilsmässa tror jag snarare att Stina kommer vilja skiljas pga. hans pedantiska sida... Det kan bli jobbigt i längden att det inte får vara en vattendroppe i badrummet osv.
Citera
2023-06-07, 16:52
Avslutad
Citat:
Mannen är dock ledaren och har därför inte lika mycket problem med att "skapa" sin partner, därför är män också attraherade av oerfarna kvinnor, de har inte lika mycket bagage och förutbestämda åsikter och beteenden som man måste bryta ner för att sedan kunna bygga upp en flickvän eller fru som man uppskattar.

Du måste vara ett troll eller så är du en väldigt dålig man och ledare, som mer påminner om den mörka triadens personligheter och diktaturer som förtrycker andra.

En god man och ledare har förståelse, empati, kärlek för andra, leder lyhört med vis hand och trycker inte ner andra med sin egen personlighet utan är bra på samtala och ge utrymme åt andra för att komma till en gemensam lösning, en win-win situation med andra ord.

Det du beskriver är verkligen mörkt.
Citera
2023-06-07, 17:01
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Du måste vara ett troll eller så är du en väldigt dålig man och ledare, som mer påminner om den mörka triadens personligheter och diktaturer som förtrycker andra.

En god man och ledare har förståelse, empati, kärlek för andra, leder lyhört med vis hand och trycker inte ner andra med sin egen personlighet utan är bra på samtala och ge utrymme åt andra för att komma till en gemensam lösning, en win-win situation med andra ord.

Det du beskriver är verkligen mörkt.

Självklart är en bra ledare varm, lyhörd och empatisk.
Vad man är för ledare och hur man behandlar andra har dock ingenting att göra med vad man gör för analys av omvärlden.

Det jag beskriver är mänsklig natur. Det är inte alla som orkar tänka på sådant eller ens vill veta så de bygger upp fantasier för sig själva istället.

Jag försöker vara objektiv och inte bry mig om vad som är "mörkt", det enda som spelar roll är om det är sant eller falskt.

Det är en del av mannens natur att vara attraherad av oerfarna kvinnor som inte varit med om mycket, så att mannen själv kan visa dem världen och hur den fungerar.

Kvinnor har annorlunda men minst lika "mörka" sidor hos sig.
Citera
2023-06-07, 17:05
Medlem
Angående om drickandet är ett problem eller inte är väl knappast något man kan dra slutsatser om när allting filmas, det är ju klart man kanske inte går all in på samma sätt om man har en kamera i facet. Men ja man kan ju bara diskutera det man får se på tv. Det blir inte lika kul att följa om man tänker efter att varje avsnitt är 48 minuter, minst 8 minuter går till käbbel med experter mm.

Då är det 40 minuter kvar på deltagarna att dela tv-tiden, 4 par. 8 personer dvs 5 minuter var. Om vi leker med tanken att alla får samma tv-tid. På en säsong på 10 avsnitt eller vad det är så blir det typ 50 minuter per deltagare.
Citera
2023-06-07, 17:10
Avslutad
Citat:
Självklart är en bra ledare varm, lyhörd och empatisk.
Vad man är för ledare och hur man behandlar andra har dock ingenting att göra med vad man gör för analys av omvärlden.

Det jag beskriver är mänsklig natur. Det är inte alla som orkar tänka på sådant eller ens vill veta så de bygger upp fantasier för sig själva istället.

Jag försöker vara objektiv och inte bry mig om vad som är "mörkt", det enda som spelar roll är om det är sant eller falskt.

Det är en del av mannens natur att vara attraherad av oerfarna kvinnor som inte varit med om mycket, så att mannen själv kan visa dem världen och hur den fungerar.

Kvinnor har annorlunda men minst lika "mörka" sidor hos sig.

Ja, det är din upplevelse av mänsklig natur och jag skulle aldrig vara attraherad av nån som dig men det finns säkert undergivna kvinnor med dålig självkänsla som går igång på det du beskriver.

Kvinnor är inte heller särskilt trevliga när de ska styra, förtrycka och bestämma över andra utan att vara lyhörda.

Världen har blivit alltmer narcissistisk och därmed alltmer ur balans, och det gäller även den mänskliga naturen. Vad som är ljust och mörkt, sant och falskt är inte lätt att se med all den hjärntvätt som pågår när blinda ska leda blinda. Har man levt här rätt så många år så är det lätt att se hur allt degraderar som helhet.
Citera
2023-06-07, 17:22
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Ja, det är din upplevelse av mänsklig natur och jag skulle aldrig vara attraherad av nån som dig men det finns säkert undergivna kvinnor med dålig självkänsla som går igång på det du beskriver.

Kvinnor är inte heller särskilt trevliga när de ska styra, förtrycka och bestämma över andra utan att vara lyhörda.

Världen har blivit alltmer narcissistisk och därmed alltmer ur balans, och det gäller även den mänskliga naturen. Vad som är ljust och mörkt, sant och falskt är inte lätt att se med all den hjärntvätt som pågår när blinda ska leda blinda. Har man levt här rätt så många år så är det lätt att se hur allt degraderar som helhet.

Vad du är attraherad av är irrelevant.

Du är kvinna så du grundar allt i dig själv och i din egen upplevelse. Det är i princip omöjligt för dig att känslomässigt sätta dig utanför dig själv och se på saker ovanifrån.

Jag förklarar hur jag tror män och kvinnor fungerar och ditt svar är att du inte skulle kunna vara attraherad av sådana som mig och att tjejer som är det förmodligen har dålig självkänsla?

Jag försöker inte göra dig attraherad av mig, jag försöker skriva det jag tror är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in