Citat:
Ursprungligen postat av
Charvet
Var påstod jag att jag är neutral? Jag stödjer självklart Ryssland (inte för att det spelar någon roll vad någon enskild, utomstående tycker i frågan). Vi pratade om hur man kom fram till uppfattningar om konflikten. Men det har jag redan redogjort för. Du hade inget relevant att säga i den frågan.
Det hela är relativt enkelt.
1. De flesta har inte sett några som helst bevis på att Ukraina förtryckt rysk-etnisk befolkning innan eller efter 2014. Alltså tycker de Rysslands annektering av Krim och separatist-stödjande ockupation av Donbass skedde utan folkrättslig grund.
2. Eftersom de inte sett några förändringar i ovanstående bevisläge, så tycker de också att invasionen 24/2 2022 saknar folkrättslig grund.
3. Ryssland har genom att konsekvent ljuga sedan långt innan 2014 om i stort sett allt, förstört sin trovärdighet så till den milda grad, att numera antar resten av världen att de faktiskt ljuger. Oavsett vad. Så även OM de skulle säga något som är sant, skulle det också anses som lögn. Tråkigt, men självförvållat. Se ”Pojken som ropade varg”.
4. Att Ryssland dessutom bevisligen ägnar sig åt de mest horribla krigsbrott mot den Ukrainska civilbefolkningen, har skapat en miljö, där de sympatier som möjligen fanns tidigare, numera helt evaporerat.
Så, ja, många här ”håller på” Ukraina. Eftersom de anser att Ryssland har hela skulden till situationen. De tycker dessutom numera genuint illa om vad Ryssland representerar. Och det är numera inte god konst, dans, filosofi, teater, och författarskap (vilket inte ändrats, men nu då tappat i betydelse), utan krigsförbrytelser.
Lägger man till detta en nästan absolut övertygelse om att vad än Ryska källor påstår så är det falskt, lögn, eller missledande, så förstår du varför de som sympatiserar med Ryssland har svårt att få gehör.
Sen ska man inte sticka under stol med att Ryssland varit en rival och ett politiskt och militärt hot mot Sverige så länge man kan minnas. Dessa känslor kommer nog fram när Ryssland visar att de är beredda att stödja sina politiska ambitioner med militärt våld. Och ganska extremt sådant.
Så jag hoppas det kan förklara varför era möjligheter att påverka synen här på forumet i Rysslands fördel är väldigt små. Det har passerat gränsen för att ”pöbeln” nöjer sig med att Ryssland förlorar. De vill ha blod nu.
Igen. Tråkigt. Men framförallt självförvållat.