Citat:
För att få detta att gå ihop måste man göra Maja oförmögen att tänka och agera utefter egenfattade beslut. Alla konstiga och märkliga saker M säger och gör, gör hon pga av att någon påverkat henne. Hon fråntas på detta sätt ansvar för sina egna handlingar. Men vi alla påverkas dagligen av vår omgivning och har gjort hela våra liv. Men vi är fortfarande ansvariga för våra handlingar. Läkaren konstaterade att hon inte lider av någon allvarlig psykiskt störning, vilket innebär att hon är ansvarig för sitt handlande. Rätten ansåg inte heller att J påverkat M till den grad att det behövde beaktas.
Att Majas sista vittnesförhör rullar på bra och att anklagelserna gentemot J haglar, tajmas väldigt bra med vald strategi. Att skylla allting på J och göra henne värre än vad hon är, ligger i M s intresse. Men vissa tolkar detta som att traumat och hjärntvätten börjar släppa. Detta trots att ingen myndighetspersonal eller expertis har flaggat för några sådana tecken. Återigen ser jag detta som ett försök till att förklara M s beteende.
Att Majas sista vittnesförhör rullar på bra och att anklagelserna gentemot J haglar, tajmas väldigt bra med vald strategi. Att skylla allting på J och göra henne värre än vad hon är, ligger i M s intresse. Men vissa tolkar detta som att traumat och hjärntvätten börjar släppa. Detta trots att ingen myndighetspersonal eller expertis har flaggat för några sådana tecken. Återigen ser jag detta som ett försök till att förklara M s beteende.
Vi ser helt olika på Maja, men visst är hon ansvarig för sitt handlande.
Nu tycker jag att den här rätten har dömt väldigt konstigt, både vad gäller mordtiden, tidslinjen, bevisningen mot Maja, tilltron på Johannas berättelse som ses som ett bevis och även gravfridsbrottet.
Nu pratar jag inte moraliskt, utan rent juridiskt.
Så att TR inte tagit hänsyn till varken Majas kognitiva svårigheter, kopplat till hennes ålder och utsatthet av en äldre drvande illasinnad kompis med dupa konfliktproblem, det ser jag inte som konstigt.
Att jmföra Majas deltagande vid gravfrisbrottet med den värsta sorten, med styckning och undanskaffande av kroppdelar, det har jag jättesvårt att förstå.
Min "granne" som styckade sin fru i sitt hus, medan barnen var hemma, delade upp kroppdelar i lådor i olika bilar att ruttna, enligt egen version slängde huvudet på soptippen, medan det funnits misstankar om att han försökt att grilla upp henne.
Barnen förlorde sin mamma medan de själva låg och sov, fick sedan aldrig mer komma hem till sitt hem. Flytta till fosterhem, byta skola. Pappa som förnekar mord. Veta att man var hemma medan pappa sågade upp henne. Begrava några delar som är i stark förrutttnelse, medan andra saknas.
Hur kan detta vara jämförbart?
Jag tänker att det kan finnas skäl till att se Majas brott på annat sätt än för helt normalfungerande vuxna, för de brott som hon kommer att dömas för.