2023-06-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det konstiga är att dessa farkoster alltid kraschar så att någon från militära grupper hittar dem först och kan gömma undan dem.

Klotet är stort så varför kraschade aldrig något i tex Afrika, varför hittas inget av "vanligt" folk någon gång?

Slumpen säger att de borde krascha åtminstone någon gång ibland i områden där det bor folk med mobiltelefoner som kam ta en bild.

Då gemene man inte har radar som följer objekt 24/7 eller förmåga att snabbt organisera sig så är det väl inte så konstigt att militär har ett försprång när något oväntat händer?

Om man inte rör sig i/över befolkade områden lika ofta som tex över ett hav eller en öde öken så pratar slumpen annat. Om man nu kan prata om hur saker borde vara när det handlar om något man inte vet något om.
Citera
2023-06-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canterbury
Intressant med alla teorier. Men man kan ställa sig 2 frågor. Universum är stort. Chansen att någon råkar åka förbi vår planet vid rätt tidpunkt för att vi ska va intressanta att studera oss är liten kanske orimligt liten. Rätt tidpunkt rätt plats på genomresa orimligt liten chans? Då menar jag inte neanderthal och kanske inte ens nu? Varför skulle ufo vilja rädda oss en destruktiv ras?

Om man nu kan göra intergalaktiska resor varför ta kontakt med oss som är så underlägsna? Ungefär som att det skulle vara intressant och sätta sig i en myrstack i skogen för att fika och små prata med myrorna. Totalt ointressant utbyte.

Tar gärna en förklaring på motsatsen varför det inte skulle vara så. Samtidigt följer jag detta med ufo med intresserat sinne.
Vilka andra skulle de istället ta kontakt med, menar du? 🤔
Citera
2023-06-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Men det finns bevis. Det är det som gör medias agerande skumt. Det finns tydligen tillräckligt med underlag för att kongressen ska ha hemliga presentationer från honom och andra visselblåsare. Problemet är att bevisen och vittnesmålen är hemliga. Men det är normalt inte något problem när någon kommer med den här sortens anklagelser. Det är helt enkelt en skandal som media ville blunda för. (nu i efterhand verkar det som att de hoppar på tåget ändå för att få sina klicks)

Snyggt att du lyckas kombinera ett logiskt argumentationsfel med ett annat. ”Falsarium på grund av okunninghet” ihop med ett nu ”Eftersom alla andra-falsarium”.

Googla ”logical fallacies” så greppar du snabbt att inget av de slutsatser påstår är vare sig är logiska eller vettiga utan helt enkelt bara fantasier helt dragna ur röven.
Citera
2023-06-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleKrishna
Nytt videoklipp med Grusch. Han pratar om hur USA:s fiender (Kina, Ryssland) också samlar in kraschade ufon och gör reverse engineering.
https://www.youtube.com/watch?v=cH2B90uhFGw
Vadå ”samlar in”? Med en jättehåv monterad på en helikopter? Eller skjuter de ner dom? Eller är rymdnissarna så jävla kassa på att flyga så att de kraschar hela tiden?
Citera
2023-06-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fejk tror jag knappast - dock är det ju ingenting märkligt på filmen vi fått se, och piloternas vittnesmål skiljer sig markant om vad de observerade (den ena piloten säger något övernaturligt, den andra säger att hon är övertygad om att det finns en naturlig förklaring).

EDIT: Tic-tac-filmen - och hela händelsen beskriven i text - fanns för övrigt tillgänglig på nätet i åratal innan den blev en stor nyhet tack vare Leslie's artiklar i NYTimes..
Vad skulle det vara då?
Citera
2023-06-07, 12:08
Medlem
Ambelains avatar
Grejen med en sådan här "nyhet" är ju att den inte bara riktar sig till "allmänheten."
För det är ju fler än den vanliga civila allmänheten som lyssnar på nyheterna, eller hur.

Dvs det är ju även kongressledamöter och senatorer osv, dvs lagstiftare ... samt andra som kan ätänkas hålla hårt i plånboken, och bara öppnar den om det verkar vara värt något.

Dvs jag tänker på denna "nyheten" somnågot som är relaterat till det redan pågående narrativet om "UAV" - som ju senast ledde till nerskjutningen av ballongen som vi minns.

Och dessa, lagstiftare, osv, vill man ju ha så välvilligt inställda som möjligt, så att de ska kunna godkänna anslag eller lagförslag som skulle kunna vara formulerade på ett sätt som får dem att se ett samband mellan förslaget och det som de hört om på nyheterna.

För, som många i tiden ju redan påpekat så fanns ju j faktiskt inget egentligt innehåll i "nyheten."
Det var mest bara munväder.
Men munväder som tycks "lova stort."

Jag tänker alltså att det bara är en vanlig gammal hederlig påverkanskampanj, helt enkelt.

Inget att tappa huvudet för med andra ord.
Citera
2023-06-07, 12:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Vad skulle det vara då?

Vilket - det på filmen eller det som piloterna såg?
Citera
2023-06-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vilket - det på filmen eller det som piloterna såg?
Både och.
Citera
2023-06-07, 12:17
Avslutad
Citat:
Det spelar roll för ens trovärdighet. Man bör kunna backa upp sin story med rätt sorts utbildning.

Jag håller med dig till största del.
Men någonstans ska man inte stirra blint på en titel.

Finns inom oss alla otroligt begåvade och smarta individer som inte har "titel".

Så jag personligen går efter lite mer än att läsa titlar.

Vem är han, vad säger han, låter det här trovärdigt och vad har han för bakgrund?
Hur pratar han eller hon till oss?
Citera
2023-06-07, 12:36
Medlem
TwoThousands avatar
Samma försäljning ökning, sälja en ide såhär utan verklighetsförankring.

Blir det en science fiktion film till?
Citera
2023-06-07, 12:40
Medlem
Någon som hittar nått i svensk media om detta?!? Vilket skämt. Grusch ger inga träffar hos mig
Citera
2023-06-07, 12:44
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Jag skulle säga att det är tvärtom. Ufologer studerar vilket material som finns, vad vittnen säger osv, medan skeptiker bara avfärdar rakt av utan att försöka sätta sig in i ämnet. Du kommer inse samma sak om du faktiskt läser på innan du bestämmer dig.

Sen finns det förstås en del stollar också, men det gör det ju överallt.
Jag har inte bestämt mig för nånting. Det jag däremot vänder mig mot är att de flesta i UFO-svängen drar likhetstecken mellan det som inte går att förklara och kontakt med utomjordisk intelligens. Nu är jag ingen expert på allt material, men det jag har sett i alla fall är lågupplösta bilder och filmer där det är svårt, för att inte säga omöjligt, att säga vad vi verkligen ser. Och bara för att vi inte kan förklara något så innebär det inte att vi har utomjordingar hos oss. Det kan vara rymdskrot, rymdstenar, optiska illusioner, allt möjligt. Samma sak med de som påstår sig ha bevittnat detta själva. Det vi har är andrahandskällor där det inte går att verifiera sanningshalten i vad dem säger. Allt vi kan göra är att tro eller inte tro på dem.

Vill inte uppfattas som ignorant eller arrogant, men det just nu bästa "beviset" för att utomjordiskt liv existerar är att universum är oändligt och att det genom sannolikhetsläran måste uppstått livsformer på andra platser i universum.

Visa mig utomjordingarna, visa mig rymdfarkosterna och jag är definitivt öppen för att ändra uppfattning.
Senast redigerad av Landsfadern 2023-06-07 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in