2023-06-06, 22:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Har du missat/hoppat över tingsrättens diskussion ang tidsstämpeln 02:43? Om, ta en ny genomläsning så att du får en bakgrund till resultatet de kommer fram till.

Hur kommer det sig att M:s hälsoapp registrerar rörelser/steg vid samma tidpunkt som grannen ringer på dörren? Bespara mig förklaringsmodeller som att mobilen registrerar rörelser när man vänder sig i sömnen- den börjar bli tröttsam.

Jag är väl påläst vad gäller domen.

Jag noterar bara att du har noll sakliga argument. Har du något sakligt att tillföra, så gör gärna det. Här finns ingenting att vare sig diskutera eller bemöta.
Citera
2023-06-06, 22:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Fast Ericsson skriver väl att kvävning är den troligaste dödsorsaken i sin sammanfattning om inte jag minns fel. Och stryptag/misshandel har J erkännt. Det i kombination med Js motiv sedan tidigare tror jag räcker för en fällande dom mot henne.

Korrekt, hans slutsats är att våldet mot halsen, där han inkluderar kvävning, är den troligaste dödsorsaken.

Citat:
i första hand bör övervägas våld
mot halsen inklusive någon form av kvävning som dödsorsak.
Citera
2023-06-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du att M skulle bekräfta en kortvarig strypning oavsett om hon var närvarande eller ej för att de skulle komma undan morddomen?
Finns det någon som skulle tro på det?

Enbart om hon var med, vilket rätten redan slagit fast. Hon ansågs inte trovärdig. Men hon kan givetvis försöka en gång till, men resultatet blir troligen densamma.

Vet inte hur mycket vikt HR skulle lägga vid ett erkännande från Maja. Men eftersom det nya rättsutlåtandet lämnar utrymme för Johannas vittnesmål, kanske hon tänker att det finns goda chanser att det blir dråp istället för mord om hon intygar gärningsbeskrivning som J redan lämnat.
Citera
2023-06-06, 22:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Istället för att hålla på med att mäta kukar mot varandra så kan vi väl bara vänta på domen från HR.

Ingen här i tråden kommer att bli enig så då är det bättre att vi är enig om att vara oenig.

Jag med flera tror på en utgång i HR och du och andra tror på en annan utgång i HR, Jag kommer inte att ändra min ståndpunkt och det tror jag inte du heller kommer att göra.

Ingen skulle bli gladare än mej om jag skulle ha fel, men tyvärr tror jag det tåget har lämnat stationen.

Ja visst, det är självklart upp till var och en att lämna tråden fram till dess att domen kommer, om man vill det.

Jag är här för att jag är intresserad av den fakta som framkommer, som ex.vis. Cleas inlaga om professor emeritus utlåtande, som landade i tråden idag, och för att diskutera innebörden och betydelsen av sådan fakta. Nu blir förmodligen nästa stora grej utlåtandet från rättsliga rådet, men av allt att döma kommer vi att få vänta åtminstone till i augusti på det. Möjligen får vi se något utlåtande från rättsläkaren innan dess. Men jag skulle tro att åklagaren avvaktar med sådana inlagor till dess att rättsliga rådet har sitt utlåtande klart, och behåller rättsläkarens svar på professor emeritus utlåtande för sig själv tills vidare. Så nu kommer det nog inte att hända så mycket i detta fallet på ett tag.

Min ståndpunkt, eller mina ståndpunkter, eftersom det gäller flera olika saker, påverkas av fakta som framkommer och analyser som görs, inte minst av mig själv. Exempelvis hade jag under lång tid ingen uppfattning om Majas skuld, bara en uppfattning om att bevisläget emot henne inte var tillräckligt. Efter en djupanalys av hennes förhör under hela perioden och en sammanställning av hur detaljnivån i hennes berättelse varierar över tid kom jag till slutsatsen att hon inte har varit på toaletten när mordet begicks. Så det är vad jag tror idag. Jag kan ha fel på den punkten och det är inga starka belägg som finns för min åsikt, så visst kan den ståndpunkten ändra sig, men det krävs ju då mer än att någon otrevlig person på ett internetforum påstår att jag har fel. Om jag har fel så har Maja en extrem förmåga att anpassa sitt sätt att återge saker beroende på hur hon vill att det skall framstå, vilket jag inte tror en sekund på, eller så finns någon annan, än så länge oförklarlig, anledning till variationerna i hur hon återger de olika händelserna under den aktuella kvällen och natten.
Citera
2023-06-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Majas försvarsadvokat fyllde i väldigt många svar under förhören och hjälpte henne att minnas när hon ”sov”.
Är det ens lagligt att göra på det viset?
Det är väl meningen att den åtalade ska berätta själv och inte få en massa förslag på vad denne gjort och inte gjort.
Ja advokater påverkar en hel del
Borde inte vara lagligt men de är smidiga och
då är det svårt att bevisa
Citera
2023-06-06, 23:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du att M skulle bekräfta en kortvarig strypning oavsett om hon var närvarande eller ej för att de skulle komma undan morddomen?
Finns det någon som skulle tro på det?

Det finns nog ingen som tror att Maja överväger det. Inte heller skulle det ha någon inverkan på domstolens syn på gärningen, annat än att det skulle försvåra läget för Johanna och Maja. Det skulle då bekräfta att de var två mot en, till exempel.

Rätten däremot skulle naturligtvis tro på Majas berättelse om hon erkände det, det ligger ju då i linje med vad såväl Johanna som åklagaren har hävdat. Och det skulle som sagt bara få rätten att se allvarligare på det Johanna och Maja då har gjort.

Men minns vad Majas samsittare Josefin sa, att det började gå upp för Maja att Johanna faktiskt hade gjort det där. Och det var rätt lång tid efter. Nej, Maja lär inte erkänna något hon inte gjort.
Citera
2023-06-06, 23:10
Medlem
Citat:
Har du missat/hoppat över tingsrättens diskussion ang tidsstämpeln 02:43? Om, ta en ny genomläsning så att du får en bakgrund till resultatet de kommer fram till.

Hur kommer det sig att M:s hälsoapp registrerar rörelser/steg vid samma tidpunkt som grannen ringer på dörren? Bespara mig förklaringsmodeller som att mobilen registrerar rörelser när man vänder sig i sömnen- den börjar bli tröttsam.

När ringde han på dörren?
Citera
2023-06-06, 23:15
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag är väl påläst vad gäller domen.

Jag noterar bara att du har noll sakliga argument. Har du något sakligt att tillföra, så gör gärna det. Här finns ingenting att vare sig diskutera eller bemöta.

Jag utgår från diskussionen i tingsrättsdomen och har du ingen rimlig förklaring så kanske någon annan har.
Varför registrerar M:s hälsoapp rörelser/steg vid samma tidpunkt som grannen ringer på dörren kl. 02:43?
Citera
2023-06-06, 23:17
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
När ringde han på dörren?
Enlig tingsrättsdomen ringde grannen på dörren 02:43, strax därpå.
Senast redigerad av Pythia_88 2023-06-06 kl. 23:20.
Citera
2023-06-06, 23:20
Medlem
Att Johanna skulle strypa Tove i tio sekunder finns det väl ingen på hela planeten som tror på, varken Clea, Johanna eller professorn. Hur ofta har det hänt att någon blivit ihjälstrypt på tio sekunder? Hur många faser krävs det enligt rättsläkarna som gjorde obduktionen?

Borde inte yogurtfamiljens vittnesmål påverka? Från smällen då Tove fälldes till marken tills grannsonen kom upp och plingade på och hörde Toves sparkar gick det flera minuter. Bara mellan första plinget och andra plinget gick det en halvminut, kanske.

Jag tror inte Rullman sitter och rullar sina tummar utan han har väl en hel stab som jobbar på att Johanna får livstid. Nu har målet skjutits upp just för att professorn har hittat luckor i rättsläkarnas obduktioner, men det finns gott om tid att gå genom dessa luckor. Ingenting annat än livstid i detta fall är acceptabelt.

Bara faktumet att Johanna och Maja bränner kroppen för att ta bort DNA och bevis och sedan undanhåller information om vart kroppen ligger borde vara nog för livstid.

Men sedan finns väl heller som blir förvånad vad än hovrätten dömer. Det kan bli vad som helst, minns bara snippa-domen: I tingsrätten dömdes en 50-åring för att ha tafsat på en 10-flicka. Målet överklagades och hovrätten för Västra Sverige valde att släppa mannen fri med den luddigaste formulering jag någonsin läst.

Eftersom åklagaren inte gjorde något alternativyrkande så väljer hovrätten att fria mannen helt och sedan kommer proffstyckarna fram till att det är helt i sin ordning. Hade inte hovrätten bara kunnat använda sig av en annan brottsrubricering och döma efter denna rubricering frågar man sig.

NEJ, detta var JURIDISKT KORREKT och det är ju det enda som betyder något i ett så rättsäkert land som Sverige säger man, och hånflinar. Jag säger: helt fucking evil.

Kanske blir team Johanna/Maja inte bara friade utan helgonförklarade och får åka jorden runt med GW som reseledare? Sedan blir team Johanna/Maja utsedda till Sveriges nya kungapar och GW får kyssa deras händer varje dag året runt, som han alltid drömt om.
Citera
2023-06-06, 23:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, jag beklagar, men jag tror att det kommer sluta med dom för dråp, inte för mord i HR.

Prof Eriksson beskriver väldigt tydligt vad AL med kollega har missat - och det är tyvärr en del viktiga punkter. Bl a har man inte undersökt/uttalat sig om petechier runt ögonen eller elasticitet på lungorna. Väldigt viktiga undersökningar vid mordmisstanke, fr a om strypmord misstänks.

När man har undersökt halsen måste detta göras blodtomt, dvs blodet i kärlen måste först spolas bort så man inte själv orsakar en ”blödning” vid dissektion. Det framgår inte i obduktionsprotokollet om undersökningen gjorts blodtomt.

Det är ytterligare ett flertal likartade punkter som Prof Eriksson slår ner på.
Han räknar upp så många punkter som är osäkra att det helt enkelt inte går att med säkerhet slå fast att T dött av strypning.

Det går inte att motsäga att dessa osäkra punkter faktiskt existerar - de går inte att göra ”säkra” i efterhand. Det är lite grovt uttryckt - kört, stekt och bortdribblad.
Det går inte att bevisa att T dött av strypning.
HR kan rimligen då inte döma för mord.

Vänta lite nu.

Nu har jag inte tillgång till FUP eller mina anteckningar, men som jag minns det var ögonlocken fulla med larver. Ögonhålorna var insjukna, men man kunde ju se skadan i bindehinnan. Avsaknad av petekier tror jag? Även avsaknad i munhåla. Men kroppen har legat ute i flera veckor. Bränd. Mögel. Kroppen börjar brytas ner vilket försvårat.

Men AL har förklarat under rättegången varför det saknas petekier och att det inte alltid finns.

Elasticiteten i lungorna… jag vet inte om det kanske blivit försvårat av att de var utspända och fyllda av ödem?

Vad gällde undersökningar av vävnaderna har de gjorts blodtomt enligt AL. Detta frågade Claes om.

Jag tycker tvärtom, att jag inte alls känner mig lika oroad av hans synpunkter sedan jag läst det. Mycket har ju redan AL besvarat och en del är rent av kritik som jag tycker verkar vara mer av att ”dissa” intyget än att komma med vettiga argument.

En del är ju taget från det preliminära rättsinthet, vilket ju inte är det slutgiltiga.

Utan att vara minsta expert själv, utan bara går efter det som jag uppfattat att AL har sagt, känner jag att många av hans invändningar är redan besvarade.

AE sätter dödsorsaken till aspiration. Men är det inte så att om man skulle granska vilka tecken som finns på det, så hamnar man minst i samma dilemma som han menar AL är i.

Men så har vi de djupa skadorna på halsmuskulsturen som är den djupa muskulaturen. Här finns även en skada på en artär. Belöning bskom sköldbrosjets bakre övre horn. Mjukt tungben och sköldbrosk. Som på ett barn sa hon.

Jag är inte lika säker som du att AE kommer att få rätt eller övertyga om ”olycka” genom kräkning.
Man andas inte heller in kräks utan vidare om man är medveten om man inte ligger på rygg.

Så antingen har hon blivit fasthållen, så att hon inte kunnat vända sig, strypgrepp så hon inte kunnat hosta ut det, eller så har hon varit påverkad så att hon fått in kräkset i andningsvägarna.
Citera
2023-06-06, 23:32
Medlem
Citat:
Enlig tingsrättsdomen ringde grannen på dörren 02:43, strax därpå.

Och enligt honom själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in