2023-06-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Håller med om att den har startat. Ukraina har inte gått såhär aggressivt framåt på länge. Och det har man gjort runt bakhmut och söderut. Ukraina kan inte slänga in allt på samma gång vilket vissa tycks tro. Det kommer i faser. Sedan så går det inte lika bra som några trodde det skulle göra. Vilket beror på att ryssarna är betydligt bättre förberedda nu än senast. Baserat på vad jag har sett, så tror jag tyvärr inte ukraina har vad som krävs för lyckad offensiv. Man kommer iaf inte kunna driva bort ryssarna som senast. Men dom kan såklart överraska igen.

Så vad är det du har sett då? Berätta gärna för oss.
Hur kan du veta vad Ukraina har för planer?
Citera
2023-06-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Frågan är vad "vi" ska göra åt alla kärnvapen i Ryssland efter att de börjar döda varandra. Åka dit med specialförband och plocka hem kärnladdningarna?
Det behövs inte, utan vettigt och dyrt underhåll slutar de funka, troligen är redan närmre 90% av ryska kärnvapenspetsar ickefungerande i dagsläget.
Citera
2023-06-06, 20:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Det behövs inte, utan vettigt och dyrt underhåll slutar de funka, troligen är redan närmre 90% av ryska kärnvapenspetsar ickefungerande i dagsläget.

I terroristsammanhang är det inte något säkert kort för man kan använda en icke underhålld stridsspets i terroristsyfte, d.v.s för att orsaka radioaktivt nedfall och dylikt även om explosionen inte blir en riktig smäll.
Citera
2023-06-06, 20:57
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Ryssland riskerar att få stora problem med bålgetingar ganska snart...

Invasiva bålgetingar från Australien.

Det måste vara jobbigt att vara så efterbliven som en ryss. För allt dom gör kommer bara tillbaka och biter dom i röven.

⚡️Media: Australia considers sending F/A-18 fighter jets to Ukraine.

Australia may send its 41 retired F/A-18 Hornet fighter jets to Ukraine, the Australian Financial Review reported on June 6. Canberra is reportedly discussing this possibility with the U.S. and Ukraine.
The Kyiv Independent

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1666149405345316873
Citera
2023-06-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så du säger först att offensiven knappt har börjat samtidigt som det inte går bra?
Hur lång tid brukar det ta innan röken lägger sig och man faktiskt ser resultatet av händelser längs fronten?

Vore det inte bättre att avvakta innan man drar några slutsatser? Du är väl inte helt rysk(ordspråket, inte etniskt)?

Inte rysk eller ukrainsk. Nej den har inte börjat bra. Det här kriget är unikt, för det rapporteras ju så mkt online, så inte svårt att få sig än klar bild om vad som pågår. Det betyder inte att man inte kan lyckas senare. Det var det som tog alla med överraskning i höstas, när ukrainska styrkor tog så mkt mark i nordost på så kort tid, och man såg det hända.
Citera
2023-06-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Uppdatering för berörda och intresserade:

Släpptes en väldigt otäck, närgången video i dagarna där vi fick följa en ukrainsk fältsjukvårdare. Efter att sett denna hemska video - nej, länkar inte men den finns "överallt" (goto: reddit) för den nyfikne - så var jag helt övertygad om att det var över för bägge soldater som han vårdade.

Mannen med "hela kinden" bortsprängd överlevde! Bildbekräftat efter operation. Den andra kraken som vår medic försökte rädda (och som bad om att bli skjuten) var i ett sådant förfärligt skick att jag inte kan föreställa mig hur han skulle kunna överleva ens i omedelbara händer på modern, civil akutvård. Glädjande nog så ryktas om att han också fortfarande är vid liv

Hoppas!

Den sjukvårdaren agerade extremt professionellt, lugnande attityd, samlad och metodisk, blev imponerad faktiskt.
Citera
2023-06-06, 20:59
Medlem
Citat:
Håller med om att den har startat. Ukraina har inte gått såhär aggressivt framåt på länge. Och det har man gjort runt bakhmut och söderut. Ukraina kan inte slänga in allt på samma gång vilket vissa tycks tro. Det kommer i faser. Sedan så går det inte lika bra som några trodde det skulle göra. Vilket beror på att ryssarna är betydligt bättre förberedda nu än senast. Baserat på vad jag har sett, så tror jag tyvärr inte ukraina har vad som krävs för lyckad offensiv. Man kommer iaf inte kunna driva bort ryssarna som senast. Men dom kan såklart överraska igen.

Varför skriver du "tyvärr" när du håller på Ryssland i det här?
Citera
2023-06-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så vad är det du har sett då? Berätta gärna för oss.
Hur kan du veta vad Ukraina har för planer?

Drönarvideos i södra ukraina där stora mängder ukrainska fordon blir utslagna.
Citera
2023-06-06, 21:00
Medlem
lyktstolpes avatar
Ryssarna har genom historien visat att de är lowlifes och har man med sig det känns allt de gör fullt logiskt.
Citera
2023-06-06, 21:01
Medlem
Citat:
Drönarvideos i södra ukraina där stora mängder ukrainska fordon blir utslagna.

Ukrainska John Deere traktorer och andra jordbruksmaskiner...
Citera
2023-06-06, 21:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Baserat på vad jag har sett. Hahaha, the nerve. Vem fan tror du att du är?
Citera
2023-06-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Varför skriver du "tyvärr" när du håller på Ryssland i det här?

Jag håller inte på någon sida. Följer det bara. Jag skriver tyvärr därför att jag anser att mängder med ukrainare kommer att dö i offensiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in