2023-06-06, 20:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Låter precis som Ryssland du beskriver.

Ja det är ju naturligt att de stridande parterna INTE levererar korrekt information i en pågående strid (eller för den delen under ett helt krig är man gärna oklar och tvetydlig). Att Ryssland gör detsamma är inte konstigt, båda sidor vill antingen förvilla sin motpart eller få den motparten att se svagare ut samtidigt som man förhöjer sig själv. Därav bör man vara kritisk till vad Ryssland säger samt vad som kommer från den ukrainska armen.
Hm. Fick Ingen avisering om att du citerat mig. Verkar kunna bli så om man lägger till ett citat efter ett inlägget postats? Hur som helst: Du har så klart helt rätt. "Fenomenet" kan skyllas dels på Nebel des Krieges, dels allmänt hemlighetsmakeri. Det har varit extra tydligt att man får ge sig till tåls i väntan på pålitliga underrättelser under detta krig, som sägs kunna följas praktiskt taget i realtid. Det brukar ofta vara i nästa steg som resultaten i det föregående framgår.
Citera
2023-06-06, 20:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Radarn tillsammans med Archer ? ;-)

Det luktar Arthur och Archer i samverkan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arthur_(radar)

https://sv.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Archer
Citera
2023-06-06, 20:30
Medlem
Sqrbankens avatar
Uppdatering för berörda och intresserade:

Släpptes en väldigt otäck, närgången video i dagarna där vi fick följa en ukrainsk fältsjukvårdare. Efter att sett denna hemska video - nej, länkar inte men den finns "överallt" (goto: reddit) för den nyfikne - så var jag helt övertygad om att det var över för bägge soldater som han vårdade.

Mannen med "hela kinden" bortsprängd överlevde! Bildbekräftat efter operation. Den andra kraken som vår medic försökte rädda (och som bad om att bli skjuten) var i ett sådant förfärligt skick att jag inte kan föreställa mig hur han skulle kunna överleva ens i omedelbara händer på modern, civil akutvård. Glädjande nog så ryktas om att han också fortfarande är vid liv

Hoppas!
Citera
2023-06-06, 20:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vet du om att bokstaven Z inte existerar i det kyrilliska alfabet, du vet det alfabet som används i ryssland.

Det finns ingen bokstav som ens liknar den latinska bokstaven Z i det kyrilliska alfabetet.. Jag misstänker att symbolen z symboliserar något annat än vad du försöker påskina dvs inte begynnelsefonemet i det transkiberade till latinska alfabetet av zapad. Min gissning är att symbolen Z är en rysk fascist/nazist symbol. Typ en halv svastika.

Hoppas att det inte blev för krångligt för dig och att du förstår på ett ungefär vad jag vill ha sagt.

Vid invasionen var Z beteckningen på alla ryska militärfordon som kom från ett och samma militärdistrikt. Sedan antogs den som en sorts fascistsymbol av ryska imperialister som stödde den olagliga folkmordsinvasionen. Efter det tog även ryska myndigheter till sig symbolen.
Citera
2023-06-06, 20:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det sägs råda allmän kaos även på den ryska sidan efter sprängningen av dammen. Uppenbarligen har inhemska federala myndigheter för ”katastrofhjälp” noll närvaro, allt läggs i knät på lokala myndigheter.

Folk som borde vara på plats och leda arbetet är antingen på semester, frånvarande eller så är rollerna vakanta. Och ansvarig minister är intresserad av att resa från Moskva.
Det ryska ointresset för de här nya områdena i "Novorossija" har ju varit påtagligt hela tiden. Kan iofs. bero på kriget, men det gäller även Donbass, där den ryska närvaron varit stark i många år nu.

Det är bara Krim som blivit en integrerad del av Ryssland, och som de verkar bry sig om. Övriga annekterade områden är uppenbarligen mest en språngbräda.
Citera
2023-06-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är inte säkert offensiven har ett så exakt startdatum, jag anser att den har startat. Den kanske bara ökar gradvis i intensitet med en kulmen där de bäst utrustade brigaderna sätts in på en plats där man redan har viss framgång. Leopard 2, Challenger, Bradleys, Stridsfordon 90. Och jag tror denna kulmen kan komma när som helst när man ser en bra möjlighet. I natt eller om en vecka.

Håller med om att den har startat. Ukraina har inte gått såhär aggressivt framåt på länge. Och det har man gjort runt bakhmut och söderut. Ukraina kan inte slänga in allt på samma gång vilket vissa tycks tro. Det kommer i faser. Sedan så går det inte lika bra som några trodde det skulle göra. Vilket beror på att ryssarna är betydligt bättre förberedda nu än senast. Baserat på vad jag har sett, så tror jag tyvärr inte ukraina har vad som krävs för lyckad offensiv. Man kommer iaf inte kunna driva bort ryssarna som senast. Men dom kan såklart överraska igen.
Citera
2023-06-06, 20:39
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ryska propagandatroll är nu så desperata och rädda för leopardstridsvagnar att de attackerar jordbruksmaskiner! De ser Leoparder överallt!
https://twitter.com/wartranslated/status/1666094209978470403
https://twitter.com/UAWeapons/status/1666096408414543875
https://twitter.com/Archer83Able/status/1666095088399970316

Ukrainas traktor-brigader blev världskända i mars och april förra året och har nog ingivit respekt hos ryssarna. En John Deere-traktor är de facto ett oerhört effektivt vapensystem jämfört med ryskt skrot. Vi får bjuda på att ryska MoD stoltserar med att ha slagit ut en traktor.
Citera
2023-06-06, 20:41
Avslutad
Citat:
Vid invasionen var Z beteckningen på alla ryska militärfordon som kom från ett och samma militärdistrikt. Sedan antogs den som en sorts fascistsymbol av ryska imperialister som stödde den olagliga folkmordsinvasionen. Efter det tog även ryska myndigheter till sig symbolen.
Exakt. Den ryska motsvarigheten till nasisternas svastika. Handlar inte om någon latinsk bokstav.
Citera
2023-06-06, 20:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Uppdatering för berörda och intresserade:
Släpptes en väldigt otäck, närgången video i dagarna där vi fick följa en ukrainsk fältsjukvårdare. Efter att sett denna hemska video - nej, länkar inte men den finns "överallt" (goto: reddit) för den nyfikne - så var jag helt övertygad om att det var över för bägge soldater som han vårdade.
Mannen med "hela kinden" bortsprängd överlevde! Bildbekräftat efter operation. Den andra kraken som vår medic försökte rädda (och som bad om att bli skjuten) var i ett sådant förfärligt skick att jag inte kan föreställa mig hur han skulle kunna överleva ens i omedelbara händer på modern, civil akutvård. Glädjande nog så ryktas om att han också fortfarande är vid liv
Hoppas!

Skönt med några positiva nyheter i alla fall.
Citera
2023-06-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det ryska ointresset för de här nya områdena i "Novorossija" har ju varit påtagligt hela tiden. Kan iofs. bero på kriget, men det gäller även Donbass, där den ryska närvaron varit stark i många år nu.

Det är bara Krim som blivit en integrerad del av Ryssland, och som de verkar bry sig om. Övriga annekterade områden är uppenbarligen mest en språngbräda.

De tog man nog för att ha

1 Strategiskt djup vid anfall

2 Något byta med för fred.
Citera
2023-06-06, 20:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det sägs råda allmän kaos även på den ryska sidan efter sprängningen av dammen. Uppenbarligen har inhemska federala myndigheter för ”katastrofhjälp” noll närvaro, allt läggs i knät på lokala myndigheter.
Folk som borde vara på plats och leda arbetet är antingen på semester, frånvarande eller så är rollerna vakanta. Och ansvarig minister är intresserad av att resa från Moskva.

De skiter i civilbefolkningen. Det gör de ju t.o.m. i Belgorod.
Citera
2023-06-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Håller med om att den har startat. Ukraina har inte gått såhär aggressivt framåt på länge. Och det har man gjort runt bakhmut och söderut. Ukraina kan inte slänga in allt på samma gång vilket vissa tycks tro. Det kommer i faser. Sedan så går det inte lika bra som några trodde det skulle göra. Vilket beror på att ryssarna är betydligt bättre förberedda nu än senast. Baserat på vad jag har sett, så tror jag tyvärr inte ukraina har vad som krävs för lyckad offensiv. Man kommer iaf inte kunna driva bort ryssarna som senast. Men dom kan såklart överraska igen.

Så du säger först att offensiven knappt har börjat samtidigt som det inte går bra?
Hur lång tid brukar det ta innan röken lägger sig och man faktiskt ser resultatet av händelser längs fronten?

Vore det inte bättre att avvakta innan man drar några slutsatser? Du är väl inte helt rysk(ordspråket, inte etniskt)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in