Citat:
Ursprungligen postat av
DeekinTT
Uppgifter: USA hade information på förhand om planer på ukrainsk attack mot Nord Stream
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-usa-hade-information-pa-forhand-om-planer-pa-ukrainsk-attack-mot-nord-stream
Uppgifter: USA kände till att ukrainskt specialteam tänkte bomba Nord Stream
https://www.aftonbladet.se/a/wA5d45
Så Ukraina med förmodan hjälp från USA låg bakom Nordstream attentaten.
Det var ju givet att det inte var Ryssland som låg bakom som västerländsk propagandamedia rapporterade.
Jag skulle säga att det är ganska väntat. Varför? Jo, därför att du oftast kan se mönster i vad som sägs från rysk sida när ”stora” oväntade saker händer och baserat på det göra bedömningen om de är ryssarna själva som ligger bakom:
1. Har de ett tydligt manus de följer? Dvs alla officiella talespersoner säger samma sak.
2. Hur länge är nyheten förstasidor nyheter i rysk media innan det sopas undan?
3. Kommer det en tydlig reaktion direkt efter om det är något som skulle kunna uppfattas som en attack på Ryssland?
4. Får det som händer Ryssland att ut som ett oskyldigt offer utan att se svagt ut?
Låt oss ta attacken på Kreml med en drönare. Först råder förvirring. Nyheten var redan vid lunchtid andrasidan i nyhetsrapporteringen. Ingen reaktion ex fullständigt mobilisering följde och det som hände fick ryssarna att se svaga ut.
Slutsatsen - det var inte en rysk false flag operation utan en verklig attack utifrån.
North Stream är liknande - de första rapporterna talade om att ledningen förlorat tryck. Ingenting om någon terrorattack. De officiella talespersonerna var väldigt avvaktande efteråt. Ingen reaktion följde utöver ryska krav på att bli inkluderade i undersökningen (vilket faktiskt tyder på att de inte vet vad som hände). Och faktum är att detta inte slogs upp som någon gigantisk nyhet i den inhemska pressen.
Mycket talar alltså för att det inte är ryssarna som ligger bakom.
Ta ett annat exempel - dagens sprängning av dammen: det rakt motsatta. Förutom en förvirrad lokal guvernör som såklart inte blev informerad på förhand så är mantrat klart: ”ukrainska terrorister” det är ryssarna som är offer och allt är planerat från Washington och London.
Om jag var tämligen övertygad om att det inte var ryssarna som låg bakom Nord Stream så är jag nästan helt säker på att de är de som ligger bakom dammsprängningen.