2023-06-06, 11:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Självklart är det Arvid, varför skulle hon annars visa en känslomässig reaktion? Han kommer fortsätta pusha gränserna eftersom hon inte är svartsjuk och hittills inte gett honom den reaktionen han vill komma åt.

Sa hon ex i cliffhangern eller sa hon tjejkompis?

Jag antog att det syftade på att Arvid och Ida sov i samma rum som Idas väninna i Grekland, och att Arvid gick och la sig naken, men jag kanske missuppfattade.
Citera
2023-06-06, 11:22
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Men varför har han på sig sin försvarsmaktentisha hela hela tiden? Är det för att det ska synas på alla stillbilder i alla artiklar vilken himla hjälte han är?

Det är så töntigt att man spricker.
Han klär sig antagligen så för att han tycker det är anmärkningsvärt att vara anställd inom försvarsmakten. Som att det är extra coolt på nåt sätt.
Översätt detta till andra människor med anställningar och yrken inom andra områden. Låt säga att nedan exempel skulle åka till Grekland och under en dag fara runt på moped med sin maka/make iförd;

Anläggningsarbetare: Varselväst med SVEVIA tryckt på ryggen
Lokförare: Vit kortärmad skjorta med SJ broderat på ärmen
Peter Forsberg hockeyspelare: T-shirt med landslagsemblem på ryggen
Bataljonschef FN: Basker med FN-logga

Nej det händer ju liksom inte för de flesta människor
Senast redigerad av Addhoc 2023-06-06 kl. 11:58.
Citera
2023-06-06, 11:31
Medlem
Någon som vet vilket Escape Room de var till i senaste avsnittet?
Citera
2023-06-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Finns inte en norrländsk dialekt. Det finns massor. Är lite trött på den där koloniala synen på norr. Vad har en Gävlebo gemensamt med en från Östersund? Vad har en Kirunabo gemensamt med nån från Sundsvall?

Nä såklart inte men träffar man sällan personer från norra Sverige och själv bor i södra så blir det förstås svårare att skilja dialekterna åt. Det är väl samma sak åt motsatt håll förmodar jag.
Citera
2023-06-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Öh? Norrland är stort. Mer än halva Sverige..Finns massor av olika dialekter. Spelar ingen roll vad du är van vid. Såpass måste man förstå.

Ja, men dialekten hon talade har jag aldrig hört. Då för mig var den ny. Identifierade det inte som någon dialekt jag hört från norr tidigare. Beror väl helt på vilka man umgåtts med antar jag. Jag bor i södra Sverige och de jag umgåtts med från norra Sverige har varit ifrån Sundsvall, Kiruna och Piteå.

Jag trodde faktiskt att hon bröt på något annat språk…
Citera
2023-06-06, 11:44
Medlem
Citat:
Självklart är det Arvid, varför skulle hon annars visa en känslomässig reaktion? Han kommer fortsätta pusha gränserna eftersom hon inte är svartsjuk och hittills inte gett honom den reaktionen han vill komma åt.
Ja, du kan mycket väl ha rätt, men eftersom spoilern inte visar mer än Ida och hennes uttalande så tar i alla fall inte jag det som "självklart". Skulle kunna vara att hon pratar om Arvid med en vän (t ex inför valet om att fortsätta vara gifta eller inte). Men som sagt, påstår inte att du har fel, jag bara "rest my case" tills det visar sig hur det ligger till.
Citera
2023-06-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Alla pratar en slags sydvästerbottniska, ursprunget är väl ca Nordmaling och ner mot Övik i alla socknen där, men man hör det ofta i Umeå också

Tack. Jag har nog aldrig pratat med någon från det området. Men jag tycker inte alls Ida och den kvinnan pratar likt, ändå borde de vara från samma område då? (Någon skrev det tidigare).
Citera
2023-06-06, 11:46
Medlem
Citat:
Sol-och-vårare? Eller arv… bostadskarriär, kanske fick en lägenhet när hon flyttade hemifrån. Hon har nog inga bidrag, nån snokade ju fram att hon inte hade nån inkomst alls enligt Skatteverket och bidrag räknas som inkomst…

Om hon inte har någon inkomst alls och lever på bra ändå tyder ju det på andra förmögenheter. Kanske stort arv då eller rika släktingar.
Citera
2023-06-06, 11:58
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Det intressanta egentligen är var partners gränser går och vad man kan göra för att mötas. Det där med bubblet var nog bara Arvids sätt att försöka begränsa Idas alkoholintag eller så är han snål.

Problemet hos dem är att de inte visar någon direkt vilja att anpassa sig själva till sin partner. Arvid borde själv säga att han tidigare haft en extremt tight relation till sina ex men att han av respekt för Ida ska minska kontakten. Och Ida borde säga att hon ska ta det försiktigare med spriten när han är med.

Istället fastnar de i att partnern måste gå in och kontrollera och begränsa. Ida blir irriterad och måste gå in och styra upp för att Arvid är som han vill med sina ex utan att ta hänsyn till Ida. Arvid blir irriterad när Ida gör som hon vill med alkoholen utan att ta hänsyn till honom.

De drar det här med att man har ansvar för att inte reagerar på den andres beteende alldeles för lång. De tar för lite hänsyn till hur de själva med sitt beteende påverkar den andra och deras relation.

Det är det jag menar med att de har en singel mentalitet men lever i en relation.

Jag förstår verkligen inte hur det du skriver kan appliceras på dem båda. En benägenhet att anpassa sig har jag inte sett mycket av från Arvid.
Jag upplever däremot att Ida anpassat sig efter Arvids behov lite smått hela tiden, på ett ”effortless” sätt som inte bekommit henne eftersom det kommer mer naturligt för henne.

Hon verkade inte ta illa upp eller ha någon stark åsikt om Arvids åsikt gällande att han inte litade på att hon kunde ta ansvar för sina egna behov. Det är ett ganska starkt ”statement” kan jag tycka och som skulle kunna va triggande för en del, särskilt efter så kort tid tillsammans när man inte känner den andre särskilt bra. Då blir det på vippen till ofint att säga något så dömande.

Hon lät honom dock säga det utan att svara upp. Istället sa hon okej till hans behov av egentid, helt utan ifrågasättande eller oro för vad det kunde innebära för henne. Antagligen för att hon är tillräckligt stabil med sig själv och var hon står.

Inte ens efteråt sa hon något när hans egentid visade sig innebära umgänge med tidigare flickvän (eller flickvänner) som han eventuellt spenderade natten hos, det vet vi inte riktigt ännu.

Ida verkade ta det med en klackspark när Arvid hade åsikter om att hennes toalettpapper stod på golvet i sin förpackning på WC. Så har man det ju INTE tyckte Arvid. Och man har heller inte ALLA rullar framme, för några av dem ska självklart stå i ett skåp.
Ida framstod oberörd och hade inget som helst problem att anpassa sig till den regeln. Hon hade letat efter en korg till toarullarna men inte hittat nån ännu, inget mer med det.

Ida har sannolikt ingen problematisk relation till alkohol. Kanske har hon vuxit upp bland vuxna som druckit öl och vin på fest utan att det inneburit oroande beteendeförändringar hos dem. Hon har antagligen inte känt utsatthet kopplat till vuxna i samband med alkohol och har därför inga direkta tankar på sånt.
Det gör förstås att hon kan vara frågande till den typen av insinuationer från sin make och till varför hans eventuella upplevelser som barn ska projiceras på henne.

Om han däremot satt ned och berättade om sin bakgrund och sa att han skulle ta professionell hjälp att bearbeta upplevelserna i syfte att hantera dem framåt och samtidigt frågade om Ida kunde ställa upp på att inte dricka mer än ett glas vin till maten, åtminstone vid gemensamma sammanhang när de umgås tillsammans- ja då tror jag att hon skulle svara upp på det med självklarhet. För så pass inkännande, empatisk och lättsam framstår hon att vara.
Citera
2023-06-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Sa hon ex i cliffhangern eller sa hon tjejkompis?

Jag antog att det syftade på att Arvid och Ida sov i samma rum som Idas väninna i Grekland, och att Arvid gick och la sig naken, men jag kanske missuppfattade.

Han har utseendet, statusen och storleken på paketet, klart att många tjejer är intresserade av honom.
Citera
2023-06-06, 12:36
Medlem
Arvid går händelserna i förväg gällande hur framtida barn hanterar festande förälder. Man har fel inställning när både utgår från att Ida kommer vara oregerlig inför deras barn och att barnen kommer reagera exakt som han gör. Som vanligt resonerar och formulerar sig Ida överlägset bättre än Arvid. Bland annat i att han behöver ta ansvar över sina känslor och inte hålla henne ansvarig i frågan.
Citera
2023-06-06, 12:39
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag förstår verkligen inte hur det du skriver kan appliceras på dem båda. En benägenhet att anpassa sig har jag inte sett mycket av från Arvid.
Jag upplever däremot att Ida anpassat sig efter Arvids behov lite smått hela tiden, på ett ”effortless” sätt som inte bekommit henne eftersom det kommer mer naturligt för henne.

Hon verkade inte ta illa upp eller ha någon stark åsikt om Arvids åsikt gällande att han inte litade på att hon kunde ta ansvar för sina egna behov. Det är ett ganska starkt ”statement” kan jag tycka och som skulle kunna va triggande för en del, särskilt efter så kort tid tillsammans när man inte känner den andre särskilt bra. Då blir det på vippen till ofint att säga något så dömande.

Hon lät honom dock säga det utan att svara upp. Istället sa hon okej till hans behov av egentid, helt utan ifrågasättande eller oro för vad det kunde innebära för henne. Antagligen för att hon är tillräckligt stabil med sig själv och var hon står.

Inte ens efteråt sa hon något när hans egentid visade sig innebära umgänge med tidigare flickvän (eller flickvänner) som han eventuellt spenderade natten hos, det vet vi inte riktigt ännu.

Ida verkade ta det med en klackspark när Arvid hade åsikter om att hennes toalettpapper stod på golvet i sin förpackning på WC. Så har man det ju INTE tyckte Arvid. Och man har heller inte ALLA rullar framme, för några av dem ska självklart stå i ett skåp.
Ida framstod oberörd och hade inget som helst problem att anpassa sig till den regeln. Hon hade letat efter en korg till toarullarna men inte hittat nån ännu, inget mer med det.

Ida har sannolikt ingen problematisk relation till alkohol. Kanske har hon vuxit upp bland vuxna som druckit öl och vin på fest utan att det inneburit oroande beteendeförändringar hos dem. Hon har antagligen inte känt utsatthet kopplat till vuxna i samband med alkohol och har därför inga direkta tankar på sånt.
Det gör förstås att hon kan vara frågande till den typen av insinuationer från sin make och till varför hans eventuella upplevelser som barn ska projiceras på henne.

Om han däremot satt ned och berättade om sin bakgrund och sa att han skulle ta professionell hjälp att bearbeta upplevelserna i syfte att hantera dem framåt och samtidigt frågade om Ida kunde ställa upp på att inte dricka mer än ett glas vin till maten, åtminstone vid gemensamma sammanhang när de umgås tillsammans- ja då tror jag att hon skulle svara upp på det med självklarhet. För så pass inkännande, empatisk och lättsam framstår hon att vara.

Om jag inte missminner mig så sa Arvid att han inte litar på att hon tog ansvar för att kommunicera sina behov, vilket ger en helt annan innebörd. Det är väl en klassisk fälla som par fastnar i att kvinnan tycker att hon är tydlig med vad hon behöver medan mannen inte fattar alls, för att hon inte är tydlig nog eller att han inte lyssnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in