Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Fast det beror på var partnerns gränser går. Arvid verkar ha extremt tajta gränser när det gäller alkohol. En flaska bubbel på 8 pers, det är inte ens en deciliter bubbel per glas, typ ett halvt champagneglas var. Att sätta fram det verkar snålt, då får man skämmas om man har gäster eller vill bjuda. Om jag hade varit Ida i det läget hade jag hellre skitit i det helt än framstått som snål. Ska hon behöva bråka upp alkoholkonsumtionen till en normalnivå med en man som tycker att ett halvt glas bubbel räcker till gästerna när man ska bjuda?
Det intressanta egentligen är var partners gränser går och vad man kan göra för att mötas. Det där med bubblet var nog bara Arvids sätt att försöka begränsa Idas alkoholintag eller så är han snål.
Problemet hos dem är att de inte visar någon direkt vilja att anpassa sig själva till sin partner. Arvid borde själv säga att han tidigare haft en extremt tight relation till sina ex men att han av respekt för Ida ska minska kontakten. Och Ida borde säga att hon ska ta det försiktigare med spriten när han är med.
Istället fastnar de i att partnern måste gå in och kontrollera och begränsa. Ida blir irriterad och måste gå in och styra upp för att Arvid är som han vill med sina ex utan att ta hänsyn till Ida. Arvid blir irriterad när Ida gör som hon vill med alkoholen utan att ta hänsyn till honom.
De drar det här med att man har ansvar för att inte reagerar på den andres beteende alldeles för lång. De tar för lite hänsyn till hur de själva med sitt beteende påverkar den andra och deras relation.
Det är det jag menar med att de har en singel mentalitet men lever i en relation.