2023-06-06, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Verkligheten säger att i princip hela prisnedgången kom under perioden april-juni när räntan i verkligheten knappt rörts till 0,5%. Sedan när räntan har höjts kraftigt sedan dess har inte priserna påverkats i närheten på samma sätt som de gjorde under den initiala perioden. Finns ingen annan förklaringen än den jag redan gett dig

Goddag yxskaft.

Som jag skrev. Din teori passar ju bara in på Stockholm BR ett segment. Inte andra BR marknader eller Stockholms hus.
Citera
2023-06-06, 09:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Självklart bara en anekdot som inte går att bevisa.

De har råd men vill inte behöva åka till Solkusten istället för Seychellerna. Eller avstå nya motorn till båten på sommarstället. Typ.
Att du orkar att trolla som du gör, har de inkomster på 80.000 netto så lär de rimligen ha en sparad peng och varken semester eller kapitalvaror borde vara ett problem. Eller så är de ekonomiska idioter, eller din fantasikompis Målgan.
Citera
2023-06-06, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att du orkar att trolla som du gör, har de inkomster på 80.000 netto så lär de rimligen ha en sparad peng och varken semester eller kapitalvaror borde vara ett problem. Eller så är de ekonomiska idioter, eller din fantasikompis Målgan.

Eller så vill de fortsätta spendera utan att ta ut kapitalet som går bra på börsen.
Citera
2023-06-06, 09:52
Medlem
Citat:
Verkligheten säger att i princip hela prisnedgången kom under perioden april-juni när räntan i verkligheten knappt rörts till 0,5%. Sedan när räntan har höjts kraftigt sedan dess har inte priserna påverkats i närheten på samma sätt som de gjorde under den initiala perioden. Finns ingen annan förklaringen än den jag redan gett dig

Stockholm (innerstan) är en marknad i marknaden och påverkas i större grad av fler faktorer än räntan. Har ingen data att referera till men anekdotiskt känns det som att pandemin var ett sänke för innerstaden och att den sura börsen under 2022 gjorde sitt. Vi får se hur resten av 2023/24 utvecklar sig. Huspriserna utanför Stockholm borde gå segt under hela 2023 och en bit in i 2024
Citera
2023-06-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Goddag yxskaft.

Som jag skrev. Din teori passar ju bara in på Stockholm BR ett segment. Inte andra BR marknader eller Stockholms hus.

BR hela landet är också upp sedan den initiala korrigeringen. Pris hela landet per kvm var 46.5 i juni 2022. Maj 2023 var 47.8k.

Hela landet BR visar exakt samma mönster som Sthlm med lite fördröjning. Stor nedgång apr-juni 2022 och sedan stillastående eller något uppåtgående priser.

Villor har fallit lite mer pga den stora uppgången på villor under covid och det faktum att villapriserna gick ned lite senare än BR-priserna.

Om räntorna (och inte osäkerhet) driver ned priserna så borde du ju vara konfunderad över att priserna föll kraftigt när räntan fortfarande var låg och har varit stillastående sen räntorna börjat korrigeras krafrigt. De saftiga räntehöjningarna i höstas verkar inte ha påverkat ett smack
Citera
2023-06-06, 10:15
Medlem
Teus avatar
Citat:

När jag analyserar läget ser jag för det första att faktorerna som kommer påverka bostadspriserna negativt är saker vi kommer behöva dras med under en längre tid i framöver. Det kommer ta flera decennier innan vi har fått på plats pålitlig energiförsörjning i Europa igen. Nollräntan och dom billiga lånen kanske aldrig återkommer, iaf. inte på såna extrema nivåer. levnadskostnader för ex. mat kommer garanterat vara fortsatt höga med Ukraina och Ryssland i öppen konflikt och konflikter mellan bönder och klimataktivister/politiker i stora jordbruksländer som Holland. Sen vågar jag utan någon komplex analys dra slutsatsen att bankerna kommer vara betydligt mer restriktiva i vilka som får maxxa ut sina lånelöften i framtiden och kommer räkna både en och två gånger för att säkerställa att deras värdering av objektet som köps är korrekt. Det enda som kan kanske vara övergående som jag ser det är möjligen transportkostnaderna men det är ju oerhört svårt att gissa var vi landar där med så många osäkra faktorer som påverkar. Kan vi utöka rättigheterna att jobba hemifrån så kan vi nog pressa ner transportkostnaderna ytterligare men det är ju isf. något som inte kommer påverka prisbilden i våra storstäder positivt direkt. Det är väl snarare som så att det är landsbyggden som kanske kan se en värdeökning när folk blir mindre geografiskt bundna och mer flexibla i var dom kan bo.

Energiförsörjningen är jag nog synnerligen orolig för. Jag är nämligen helt övertygad om att energipriserna kommer spika rakt upp igen och detta påverkar i stort sett allt annat. Ryssland levererar fortfarande gas till Europa genom pipelines som går genom Ukraina som jag förstått det och jag skulle nog sätta ganska låga odds på att det kommer bli störningar i dom leveranserna inom kort nu när det är stora rörelser på frontlinjerna i södra- och östra Ukraina. Tyskland mfl. fix var ju att bygga upp ett lager av gas genom att dammsuga marknaden på LNG men detta är naturligtvis inte en långsiktig lösning. Lägg därtill att förra vintern var förhållandevis mild så fattar du att dagens någorlunda stabila energipriser är ingenting att ta för givet i framtiden.
Citera
2023-06-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Stockholm (innerstan) är en marknad i marknaden och påverkas i större grad av fler faktorer än räntan. Har ingen data att referera till men anekdotiskt känns det som att pandemin var ett sänke för innerstaden och att den sura börsen under 2022 gjorde sitt. Vi får se hur resten av 2023/24 utvecklar sig. Huspriserna utanför Stockholm borde gå segt under hela 2023 och en bit in i 2024

Löjligt, marknaden, kanske speciellt i stockholm har drivits av låga räntor. Enda möjligheten att ditt påstående stämmer är om det har blivit så många bostadskarriärister med enorma vinster i bagaget att de på egen hand kan handla alla objekt i Stockholms innnerstad kontant. Övriga (de som behöver låna) hänvisas till billigare marknaderna. Är detta korrekt uppfattat? - Jag är övertygad om att den största nedgången (nominellt) är framför oss. ( Alternativ 2 - politisk styrd räntesänkning, amorteringsfrihet och statliga köp av bostadsobligationer, skenande löner)
Citera
2023-06-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Löjligt, marknaden, kanske speciellt i stockholm har drivits av låga räntor. Enda möjligheten att ditt påstående stämmer är om det har blivit så många bostadskarriärister med enorma vinster i bagaget att de på egen hand kan handla alla objekt i Stockholms innnerstad kontant. Övriga (de som behöver låna) hänvisas till billigare marknaderna. Är detta korrekt uppfattat? - Jag är övertygad om att den största nedgången (nominellt) är framför oss. ( Alternativ 2 - politisk styrd räntesänkning, amorteringsfrihet och statliga köp av bostadsobligationer, skenande löner)

Visst, här är en mer komprimerad version:

Det jag menar är att kvadratmeterpris som den enda indikator på bomarknaden innerstan är begränsad och att andra faktorer påverkar i större grad här än utanför. Även om låga räntor säkerligen har påverkat, finns det andra faktorer som också spelar roll. Det är svårt att förutsäga den största nedgången med säkerhet, då det beror på olika faktorer och scenarier som kan vara osäkra. Marknaden är komplex och de tvärsäkra prognoser som du gör bör tas med försiktighet.
Citera
2023-06-06, 10:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Eller så vill de fortsätta spendera utan att ta ut kapitalet som går bra på börsen.
Tar man ut kapital om man amorterar? Med 80.000 kr netto bör man både ha råd med att fylla på spargrisen och amortera.
Men nu talar vi om dina fantasier.
Citera
2023-06-06, 10:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Om inte inflationen som genom ett trollslag försvinner så lär flera kommersiella fastighetsbolag få problem framöver Italy med att deras lån och obligationer måste refinansieras. Börjar det knaka på riktigt så lär kreditkranen vridas åt över hela linjen och med det kommer bostäder att drabbas.
Citera
2023-06-06, 11:01
Medlem
Citat:
Är det lärarparet som nu får ut 80 papp i månaden? Ditt sätt att cherry-picka data är ju helt fantastiskt, men tyder på dålig bildning. Om vi tittar på hela marknaden som sig bör är BR ner 20% och villor 25% sen innan bubblan sprack. Helt utan känslor, bara fakta.
Citera
2023-06-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42

Så när kommer denna enorma nedgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in