2023-06-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ukraina kan inte föra över eller försörja tyngre materiel till andra sidan. Detta betyder att Operationsgrupp "Vostok" ("Öst") kan föra över styrkor till Operationsgrupp "Jug" ("Syd") när det börjar hetta till på allvar i Zaporizjzja. Ryssarnas militära läge har stärkts avsevärt genom att spränga fördämningen, anser jag.

Ok, intressant. Tack för din input. Vi får se vad som händer härnäst.
Citera
2023-06-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Ni kan lugna er med reaktorerna. De är inte i drift just nu och behöver bara vatten från en liten kylreservoar intill.

Stor skillnad på kylbehovet. Kommer inte att smälla.

Mark nelson på twitter förklarar

Så sluta sprida FUD era nötter.

Hoppas det stämmer. Annars har vi en ny Bagdad Bob.
Citera
2023-06-06, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det visar väl i så fall att det var Ukraina som gjorde det. Om det nu inte var en olyckshändelse.
På vilket sätt visar det att det var Ukrainas som låg bakom? Jag förstår inte vad du menar. Svara begripligt tack.

Berätta även vilken sida du står på, det gör det enklare att tolka en eventuell förklaring från dig.
Citera
2023-06-06, 09:30
Medlem
Fyfaans avatar
Citat:
Det visar väl i så fall att det var Ukraina som gjorde det. Om det nu inte var en olyckshändelse.

Haha mm, vi säger så. Vad pekar på att det är Ukraina? Ryssland agerar i panik alla dagar i veckan. Enbart ryssland vinner på detta i syfte att skapa mer tid för sig själva och förneka Ukraina viss terräng så att de kan tillbakarycka. Det här ökar sannolikheten att Ukraina har nått framgång med sin offensiv.
Citera
2023-06-06, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Det är ju Z som kontrollerat damen sedan 2022.

Och Ukraina kan ju faktiskt ha attackerat och sprängämnena exploderade. De försökte ju med en kommandoräd emot kärnkraftverket tidigare.
Citera
2023-06-06, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Du glömde den lilla men viktiga detaljen att den kritiska infrastrukturen ägs av Ryssland (sedan mars 2022).
Du glömde den stora och viktiga detaljen att infrastrukturen inte ägs av Ryssland. De har stulit den genom sitt illegala anfallskrig.
Senast redigerad av F.Underwood 2023-06-06 kl. 09:35.
Citera
2023-06-06, 09:32
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Det måste finnas något mer skäl för ryssarna. Marken på östra sidan ligger på väldigt låg nivå. så om dammen sprängs så dränker man sin egen sida och sina egna försvarslinjer. Ukrainska sidan ligger mycket högre upp.

OM det skulle vara Ryssarna som gjort det kan de ju även ha flyttat sin linje och på så vis lockat in Ukr i den zonen som kom att bli översvämmad. Ingen dum ide rent taktiskt.
Citera
2023-06-06, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Fattar inte vad ryssen tjänar på att slå ut dammen? Gör det att en push från Ukraina avstyrs? Bara att vänta till vattnet slutar forsa och sedan torkar marken. Under tiden blir den egna vattentillförseln mycket svårare. Det blir liksom ännu sämre läge för ryssarna. Är det kärnkraftverket som ligger näst på tur att sprängas nu?

Det finns nog en hel del anledningar. Dels nr 1 "Får inte jag det ska ingen annan ha det". Men troligast är att man nu under flera veckor framåt har styrt en aning om var Ukrainska trupper kan attackera.
Citera
2023-06-06, 09:33
Medlem
De som tror att Ukriana sprängt dammen förstår nog inte riktigt hur försvarskrig går till. Man använder inte brända jordens taktik på sig själva när man går på offensiven.
Citera
2023-06-06, 09:34
Medlem
Kaptagons avatar
Är det någon part som fortsätter att skjuta mot Kakhovka dammen för den blev sprängd på natten? Eller är detta en annan damm? Explosionen ser ganska liten ut för att kunna göra någon större skada.

https://twitter.com/DAlperovitch/status/1665948974056873984?t=2v6mv5NguiVsFZNvoOiGSQ&s=19
Citera
2023-06-06, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
OM det skulle vara Ryssarna som gjort det kan de ju även ha flyttat sin linje och på så vis lockat in Ukr i den zonen som kom att bli översvämmad. Ingen dum ide rent taktiskt.

Problemet med sprängningen nu i så fall är ju att Ukrainarna befinner sig på den sida som ligger högre upp än den ryska sidan. Kherson sidan ligger generellt mycket högre upp än den ryska som består av saltträsk, träsk och sand och längre in öken.

Nu hävdar någon att meningen var att dränka ukrainska soldater på en ö. Det måste vara väldigt måmga soldater. Se hur terrängen ser ut på den ryska sidan i länken

Det är jvl platt se länk - Oleshy Sands (öken)

https://en.wikipedia.org/wiki/Oleshky_Sands
Citera
2023-06-06, 09:44
Medlem
Citat:
Om du inte klarar av att se vad jag skriver. Så är det bara att sluta läsa! Det finns många tillfällen i historien där man har felaktigt sprängt broar. Så det kan ju ha hänt här. Det första exemplet jag kommer på är Slaget vid Leipzig 1813. Där en fransk soldat sprängde bron förtidigt. Det finns även tillfällen där man har misslyckats spränga broar.

Det första jag skrev i denna tråd var att Rysstrollen kommer skylla på Ukraina och Proukrainare kommer skylla på Ryssland. Och sen argumentera att de har rätt. Jag kan även lägga till att man kommer kalla varandra idiot mm. Jag kan klart säga att jag fick rätt.

Jag säger bara att det är att vänta och se. Båda sidor lär behöva agera efter den nya verkligheten.

Om UAF skulle haft en plan att spränga dammen så skulle det skett när RuAF kontrollerade allt område till väster och öster om den södra delen av Dneprfloden. Då skulle de ökade vattennivåerna enbart drabbat RuAF.

Nu däremot kontrollerar UAF Kherson. En stad som Ukraina fick offra både en stor del material och manskap för att återta. Det sägs även att UAF har (hade?) flyttat över en hel del soldater till andra sidan floden och påbörjat en offensiv där. Det här är ett perfekt sätt för RuAF att stoppa den ukrainska offensiven och skapa det enda Ryssland kan - ytterligare kaos.

Sluta försvara en uppenbart psyksjuk regim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in