2023-06-06, 05:27
Medlem
Jag har ett grafikkort som jag fick för ett par år sen av en polare som inte behövde det. Det blev aldrig att jag byggde en dator så kortet har bara legat & jag tänker att det kan säljas vidare. Problemet är dock att jag inte vet om det funkar längre (hängt med i en & annan flytt men har ändå varit väl nedpackad).
Min fråga: finns det nånstans man kan gå med en dylik datordel för att testa om den funkar? Tänker nån teknikbutik eller så.
Tack & bock
Citera
2023-06-06, 07:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellark
Jag har ett grafikkort som jag fick för ett par år sen av en polare som inte behövde det. Det blev aldrig att jag byggde en dator så kortet har bara legat & jag tänker att det kan säljas vidare. Problemet är dock att jag inte vet om det funkar längre (hängt med i en & annan flytt men har ändå varit väl nedpackad).
Min fråga: finns det nånstans man kan gå med en dylik datordel för att testa om den funkar? Tänker nån teknikbutik eller så.
Tack & bock
Lär ju kosta satan att testa på en teknikbutik, tänk felsökning a´ 800kr

Har du ingen burk du kan stoppa in det i? har du inte någon kompis som har en burk du kan stoppa in det i?
Citera
2023-06-06, 08:33
Medlem
Boggas avatar
Om du fick gratis av din polare så var det förmodligen inte särskilt nytt eller värt särskilt mycket då. Nu några år senare så är det värt än mindre. Ja om det nu ens funkar då...

Kolla vad modellen heter
Citera
2023-06-06, 08:54
Medlem
Har frågat runt bland vänner & några kollegor som meckat med sina egna datorer om de kunnat prova det men det har aldrig blivit av.

Återkommer med namn & modell!
Senast redigerad av Mellark 2023-06-06 kl. 09:05.
Citera
2023-06-06, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Om du fick gratis av din polare så var det förmodligen inte särskilt nytt eller värt särskilt mycket då. Nu några år senare så är det värt än mindre. Ja om det nu ens funkar då...

Kolla vad modellen heter

”Asus GeForce GTX 780 DirectCU II” står det på den.
Citera
2023-06-06, 10:59
Medlem
Boggas avatar
Citat:
”Asus GeForce GTX 780 DirectCU II” står det på den.

Förutsatt att kortet fungerar till 100% kanske du kan få mellan 200-500kr för den beroende på om du hittar "rätt köpare"
Citera
2023-06-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Förutsatt att kortet fungerar till 100% kanske du kan få mellan 200-500kr för den beroende på om du hittar "rätt köpare"

Googling verkar snarare föreslå mellan 500-900kr.
Oavsett behöver den ju testas på nåt sätt. Har inte träffat så mycket folk som är sugna på att ta ur sitt egna kort för att testa hur mitt funkar... Tips?
Citera
2023-06-06, 14:15
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Oavsett behöver den ju testas på nåt sätt. Har inte träffat så mycket folk som är sugna på att ta ur sitt egna kort för att testa hur mitt funkar... Tips?
Kortet är ganska precis 10 år gammalt.

Antingen skaffar du en dator och testar kortet, eller så kan du försöka sälja det som otestat. Personligen skulle jag inte orka hålla på med så pass gamla prylar så det skulle nog hamna i elektronikburen i soprummet. Nackdelen med dessa gamla kort är att de var high-end för sin tid och därför drar ganska mycket ström, samtidigt som prestandan såhär en decennium senare inte är så mycket att hurra för. TDP på 250W.
Citera
2023-06-07, 07:54
Medlem
Boggas avatar
Citat:

https://www.sweclockers.com/marknad/228266-evga-geforce-gtx-970-ssc

Här har du ett 970 som presterar bättre än det kort du har. Går för 500kr...

https://www.sweclockers.com/marknad/228474-geforce-gtx-1060-6gb

Ett 1060 6GB som är ännu bättre, går att få för cirka 600-700...

Sen kan du givetvis ha turen att hitta nån okunnig person på tradera eller blocket som är villig att betala mer än kortet egentligen är värt. Hur som så lär du testa att kortet är 100% funktionsdugligt...

Lycka till med försäljningen
Citera
2023-06-30, 22:49
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Tack & bock
Moderkort med inbyggd processor, ram och grafikkort in i moderkortet + psy. Slutligen skruvmejsel i säkringen kommer starta datorn om alla komponenter fungerar korrekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in