2023-06-06, 07:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur långt i från dammen ligger ön? Sen ska man dränka en ö och samtidigt förstöra sina egne linjer. Marken ligger mycket lägre på den ryska sidan. Det måste finnas andra skäl för ryssarna att spränga dammen.
Den ligger just nedanför. Dom där har förmodligen drunknat redan. Från den är det bara ett smalare flöde från att Ukrainarna kan ta sig över. Ukraina har även sedan tidigare tagit en ö nedanför dem.
Citera
2023-06-06, 07:59
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Du är fan lika korkad som psycicsailor eller vad fan tönten hette!
De är DU mena-ryssen som drar fram teorin om att det är en olycka.
Då frågade jag dig hur stor sannolikheten är för en olycka.
Du som är lite bättre än alla andra borde kunna räkna ut sannolikheten??????
De finns ganska många dammar som referens.
När du DUM-ALI fixat lite med din kulram kanske du kan stryka din huvudteori (olycka).
Jag behöver inte ha några säkra bevis på något annat än att du är en gedigen lögnare.
Men här har vi ukrainsk militär som talar om extrema höga vattennivåer:

Tatarigami_UA
@Tatarigami_UA
Based on Hydroweb (Theia) data, the water level in Kakhovka Reservoir has recently attained its highest point in the past seven years, while Russia had control over the dam and water levels since 2022.

Link to the source is in the image description
https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1665951796269920256?s=20

Lägg därtill att dammen enl. uppgift varit utsatt för ukrainska HIMARS-attacker tidigare.
Citera
2023-06-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Den ligger just nedanför. Dom där har förmodligen drunknat redan. Från den är det bara ett smalare flöde från att Ukrainarna kan ta sig över. Ukraina har även sedan tidigare tagit en ö nedanför dem.

Jag kan inte tänka mig att man förstör sina försvarslinjer för möjligen dränka soldater på en ö.
Citera
2023-06-06, 08:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag kan inte tänka mig att man förstör sina försvarslinjer för möjligen dränka soldater på en ö.
Varför skulle man annars göra det? Ukraina hotade staden direkt därifrån.
Citera
2023-06-06, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Det finns inga uppenbara fördelar för någon av parterna att spränga dammen.

För ryssarnas del att främsta linjen av deras försvar dränks och för ukrainarna att det nu blir hart när omöjligt att ta sig över Dnjepr.

Och så har vi det där med vattenförsörjningen på Krimhalvön.

Att Ukraina inte kan ta sig över floden borde vara en fördel för ryssarna. Om sedan en massa ukrainsk materiel har dränkts borde det vara ännu mer fördel för ryssarna. Det är möjligt att det här var slutet av offensiven.
Citera
2023-06-06, 08:06
Medlem
Citat:
Det kyls av en sluten slinga för att inte släppa ut radioaktivitet. Den slingan i sin tur, kyls av en värmeväxlare som tar vatten från dammen. Sjunker vattennivån så man inte får kylvatten till värmeväxlarna, kan slingan inte kyla kärnkraftverket längre.

På bifogad länk har du foto på sluten slinga, värmeväxlare har egen vattentillförsel från separat damm och kylningen påverkas ej av vattenståndet i Dnieper dammen.

Eller har jag missuppfattat något?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zaporizhzhia_Nuclear_Power_Plant
Citera
2023-06-06, 08:07
Medlem
Citat:
Varför skulle man annars göra det? Ukraina hotade staden direkt därifrån.

Det måste finnas något mer skäl för ryssarna. Marken på östra sidan ligger på väldigt låg nivå. så om dammen sprängs så dränker man sin egen sida och sina egna försvarslinjer. Ukrainska sidan ligger mycket högre upp.
Citera
2023-06-06, 08:09
Medlem
Känns mer som Ukraina själva varit och sprängt. De har inga problem att gå över lik ifall nåt kan framställa Ryssland i dålig dager. De är lika goda kålsupare.
De är bra på propaganda, särskilt han presidenten med offerkoftan.
Citera
2023-06-06, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
I och med sprängningen av dammen så är Krim numera utan vatten.

Min teori: Ryssarna vet att de är på väg att förlora Krim, så nu fuckar de upp hela området. Terrorbombningar mot civila och förstörelse av infrastruktur verkar vara det enda ryssarna har att komma med. De duger inte till något annat.
Den brända jordens taktik? Får vi inte Ukraina så gör vi så mycket skada som möjligt är när vi drar oss tillbaka.
Det här gör ju att stödet till Ukraina nu verkligen cementeras i stället för att så sakta eroderas som den ryske diktatorn hoppats på.
Citera
2023-06-06, 08:10
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Att Ukraina inte kan ta sig över floden borde vara en fördel för ryssarna. Om sedan en massa ukrainsk materiel har dränkts borde det vara ännu mer fördel för ryssarna. Det är möjligt att det här var slutet av offensiven.
Ukrainarna rapporteras attackera ryska säkerhetsstyrkor vid dammen (video):

Tony
@Cyberspec1
Ukr shelling on Russian position near the HPP
https://twitter.com/Cyberspec1/status/1665960624151760897?s=20

Och inte tycks de få ihop narrativet:

Dr.Snekotron
@snekotron
Ukrainian military fired at the Kakhovka HPP at night with the "Olha" (Alder) MLRS, [Ukranian] emergency services told the media. The "Olha" (Alder) MLRS is a [Ukranian] modification of the Smerch.

Looks like Kiev couldn't coordinate their own coverup story.
https://twitter.com/snekotron/status/1665960357792235520?s=20

Men jag hoppas fortfarande på en olycka.
Citera
2023-06-06, 08:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
På bifogad länk har du foto på sluten slinga, värmeväxlare har egen vattentillförsel från separat damm och kylningen påverkas ej av vattenståndet i Dnieper dammen.

Eller har jag missuppfattat något?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zaporizhzhia_Nuclear_Power_Plant
Jag hatar när man bara slänger fram länkar och säger att det visar på något och inte gör det. Så här står det på din sida.
Citat:
Cooling source Kakhovka Reservoir.
Den bildas av dammen som är sprängd nu. Jag tror inte du förstå hur mycket vatten som används för kylning. Inte heller hur det fungerar, uppenbart.
Citera
2023-06-06, 08:14
Medlem
Om det nu är Naziryzzland som ligger bakom terrordådet, hur blir det med Krim? Får de ens vatten nu? Eller räknar de med att Krim mer eller mindre redan är förlorad och man nu satser på att göra allt så surt och svårt som möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in