2023-06-05, 17:57
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie2006
Det här var en spot on beskrivning av hur jag också upplever Johanna och Majas relation och hur de beter sig.
Mycket bra exempel du hittade som på ett bra sätt beskriver narcissister och de som har oturen att "fastna/bli deras offer" (eller vad man än vill kalla det).

Jag håller med.
Sådant smyger sig på offret ofta. Ena stunden upphöjd på piedestal, för att abrupt inte vara värd vatten.
Citera
2023-06-05, 17:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även om vi inte har hört att Johanna direkt psykiskt misshandlat Maja, kan detta ha skett på ett sätt som är mindre tydligt än med hennes ex F.

Några incididenter har vi hört om, men inte sällan är narcissisten fenor på att testa och se vilka som de kan manipulera och styra. Andra sticker.

Ofta blir den som blir bunden till narcisssiten väldigt lojal och ser sig själv som den som skapar problem, inte förstår, klantat sig, varit dum.

Jag ser Maja som ett exempel på en person som Johanna lätt kunnat styra, både genom siitt mentala övertag på flera plan, men också genom sin naricissistiska sida.

Maja visar upp tydliga tecken på att hon är just styrd och kontrollerad, och även om Maja inte brutit med sina föräldrar helt, så har Johanna försökt få henne att ta avstånd. Johanna har ju sagt till Maja att det inte är klokt att föräldrarna vill ha platsdelning med Maja, vilket vi nu kan förstå varfrö Johanna inte vill, men helt klart förstå varför föräldrarna vill. Fanna all anledning.

Här är ex på vilka tecken en person som är "fast" med en naricissist kan uppvisa:

"Here are some of the common signs that a person is experiencing trauma bonding with a narcissist:

Feeling obliged or indebted – narcissists are good at making someone feel as though they are always indebted to them. For example, if you made a mistake early in the relationship that hurt them, they will hold that grudge and keep reminding you about it. They do it intentionally to make you feel bad so you make it up to them. They can make you feel guilty and terrible about the smallest of things, and condition you to feel ashamed for past behaviors.

Protecting the narcissist – you feel like you need to protect your partner especially if someone makes them feel awkward in social situations as you know their ego is fragile. You might also justify their behavior and try to protect their reputation when they engage in erratic behavior.

Unwilling to leave the narcissist – despite being unhappy in the relationship, you resist taking the necessary steps to break the trauma bond and leave the abusive relationship.

Isolate yourself – you might be arguing with your friends and family as they advise you to leave your abuser. So you end up avoiding them or distancing yourself from people trying to help you
."

https://grace-being.com/love-relationships/trauma-bonding-with-narcissists-what-is-it/

Jag tycker att just det faktum att Maja var så ung när hon träffade Johanna, gör henne särskilt utsatt, förutom all hennes diagnoser.

Jag ser inte att det handlar om val på samma villkor som fullt fungerande, välmående vuxna har möjlighet att göra.

Ett exempel på hur Johanna påverkar Maja enligt ovan är när hon säger till Maja att om hon hamnar i fängelse så kommer hon ta livet av sig och så svor hon på sin farbrors grav att hon skulle göra det.

Ja, Maja hade nog sina aviga skäl att hålla tyst när hon satt i häktet och blev förhörd. Ända tills hon till sist förstod att Johanna inte var den som hon trott att hon var, och att det tog sin lilla tid att komma till den insikten är nog inte heller så konstigt.
Citera
2023-06-05, 18:03
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/toves-mordares-krav-i-haktet/

Maja med en massa önskemål (spel, läppbalsam, filmer), Johanna vill bara prata med sin pappa.
Citera
2023-06-05, 18:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, nej.
Inte meningen att lägga mig i.

Ville bara poängtera att det är flera som pratar om AEs tidigare omdiskuterade utlåtande och befarara att han kan omkullkasta allt. Även att vissa rikskändisar kan påverka fallet negativt via media genom att påverka rätten osv.

Jag tror faktiskt inte att professorn är köpt på det sätt som vissa tror, utan att det faktiskt kan finnas vissa luckor i väldigt många utredningar, oavsett det gäller FUP, vittensmål, rättsmedicinska utredningar osv.

Det finns nog inte en enda rättsmedicinsk utredning i hela världen utan luckor. Ingen är perfekt.

Men jag måste ändå säga att det utlåtande professor emeritus fått ur sig förefaller betydligt mer köpt än jag hade förväntat mig. Det gäller från nästan första stycket där han ägnar sig mer åt att ha åsikter om det rättsmedicinska protokollet istället för att göra sin egen bedömning av fallet till slutet där han mycket ensidigt skriver att frånvaron av petekier inte kan förklaras av ett hårt selektivt tryck på halspulsådrorna. Men det är precis vad det kan förklaras av. Vad han menar är att det inte går att åstadkomma ett selektivt tryck på halspulsådrorna, vilket må vara sant, men vilket inte heller påverkar bedömningen av avsaknad av petekier eftersom det inte behövs ett "selektivt" tryck som han försöker insinuera.

Det är ett par grejer som visar att han har gjort en allt annat än objektiv bedömning av dödsorsaken och istället fokuserat på att kritisera det rättsmedicinska utlåtandet, och där emellan går för mig skillnaden i en köpt professor emeritus och en som gör en egen objektiv bedömning.
Citera
2023-06-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie2006
Det här var en spot on beskrivning av hur jag också upplever Johanna och Majas relation och hur de beter sig.
Mycket bra exempel du hittade som på ett bra sätt beskriver narcissister och de som har oturen att "fastna/bli deras offer" (eller vad man än vill kalla det).
J är ingen narcissist hon är en psykopat
Citera
2023-06-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det finns nog inte en enda rättsmedicinsk utredning i hela världen utan luckor. Ingen är perfekt.

Men jag måste ändå säga att det utlåtande professor emeritus fått ur sig förefaller betydligt mer köpt än jag hade förväntat mig. Det gäller från nästan första stycket där han ägnar sig mer åt att ha åsikter om det rättsmedicinska protokollet istället för att göra sin egen bedömning av fallet till slutet där han mycket ensidigt skriver att frånvaron av petekier inte kan förklaras av ett hårt selektivt tryck på halspulsådrorna. Men det är precis vad det kan förklaras av. Vad han menar är att det inte går att åstadkomma ett selektivt tryck på halspulsådrorna, vilket må vara sant, men vilket inte heller påverkar bedömningen av avsaknad av petekier eftersom det inte behövs ett "selektivt" tryck som han försöker insinuera.

Det är ett par grejer som visar att han har gjort en allt annat än objektiv bedömning av dödsorsaken och istället fokuserat på att kritisera det rättsmedicinska utlåtandet, och där emellan går för mig skillnaden i en köpt professor emeritus och en som gör en egen objektiv bedömning.
Här håller jag med dig 💯
Citera
2023-06-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En tanke som just slog mig:
Någon granne till Js pappa hade sett J rida på söndagsmorgonen, men brodern och J själv sa hon att hon kört med sulky.

Något verkar vara lurigt.

Edit: Tiden medger tyvärr inte att jag kan leta och citera.

Är man inte hästintresserad så kan nog dom flesta sätt man tar sig fram på en häst beskrivas med "rida", om man har lite bråttom med orden.
Citera
2023-06-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om jag förstår rätt så är det här nya taxa reglerna för att minska kostnaderna
Om det är skäligt eller inte har jag ingen koll på men jag har hört av bekanta som jobbar som advokater att saltade fakturor är inte ovanligt bland vissa advokater

När rättegången är över så kommer advokaterna fram till skranket och vill ha en signatur av domaren för sina kostnadsräkningar de själva har kommit fram till.

Åtskilliga gånger har jag med egna ögon sett domare/lagmän/ signera utan att ens läsa vad det står på pappret som läggs framför deras näsor.

...På den tiden jag var nämndeman.
Citera
2023-06-05, 18:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Är man inte hästintresserad så kan nog dom flesta sätt man tar sig fram på en häst beskrivas med "rida", om man har lite bråttom med orden.
Jo, den tanken slog mig också, en häst och en människa tillsammans då red personen, oavsett hur det gick till, stående, sittande, hängande eller i vagn.

Det kan då lätt bli missförstånd i en vittnessituation.
Citera
2023-06-05, 19:23
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
J är ingen narcissist hon är en psykopat

Hon kan vara både och
Citera
2023-06-05, 19:34
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag håller med.
Sådant smyger sig på offret ofta. Ena stunden upphöjd på piedestal, för att abrupt inte vara värd vatten.
Ge mig exempel på att Johanna har behandlat Maja, likt en narcissist behandlar sina offer.
Inte endast den gång då Maja såg demoner och Johanna ringde G*örgen för att hämta hem sin dotter.
Det här börjar alltmer likna en tråd som skulle platsa i psykologi-forum.
Citera
2023-06-05, 19:38
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ett exempel på hur Johanna påverkar Maja enligt ovan är när hon säger till Maja att om hon hamnar i fängelse så kommer hon ta livet av sig och så svor hon på sin farbrors grav att hon skulle göra det.

Ja, Maja hade nog sina aviga skäl att hålla tyst när hon satt i häktet och blev förhörd. Ända tills hon till sist förstod att Johanna inte var den som hon trott att hon var, och att det tog sin lilla tid att komma till den insikten är nog inte heller så konstigt.
Det där är Majas version, Johannas version är att hon hellre dör än hamnar i fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in