2023-06-05, 17:31
Medlem
EnCartes avatar
Nu verkar Ukrainarna göra framsteg runt Bakhmut. Jag tror inte det är offensiven egentligen, men vem vet. Oficiellt verkar det vara i alla fall.

https://liveuamap.com/en/2023/5-june-deputy-minister-of-defense-of-ukraine-hanna-maliar-1288
Citera
2023-06-05, 17:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Aldrig att Ukraina har levererat till Wagner. Eller menar du att det finns flera ryska nazister? I så fall måste nazismen vara ett ryskt jätteproblem.

Eftersom Wagner sagt sig kunna driva bort RDK-nazisterna så tror jag att du missuppfattat något.

Men jag tror att Ryssland låter dem hållas så att hela världen kan se vilka Ukrainas bundsförvanter är och vart vapnen väst levererar till Ukraina tar vägen.
Citera
2023-06-05, 17:32
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag hade iof inga planer i den riktningen, men vad har det att göra med svenska pansarskott? Varför är det helt plötsligt en intressant fråga. Då är Carl-Gustaf ett betydligt potentare vapen som används i hela världen.
Det har du såklart rätt i. Folk här i tråden förstår inte vad pansarskott är. Kallar stridsvagnar för tanks osv
Man blir mörkrädd.
Citera
2023-06-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Om Finland och Sverige skulle börja kriga om den finlandssvenska befolkningen eller liknande frågor skulle omvärlden se det som en nordisk konflikt som inte berör Medelhavsländerna osv.
Grekland och Turkiet, båda Nato, har en pågående på gränsen till väpnad konflikt om ett antal öar.
Jag antar att resten av EU skulle propsa på fredlig lösning i båda fallen.

Jo, men nu är det så att både Finland och Sverige har utvecklats en del de senaste 100 åren och respekterar varandra och ser varandra som jämlikar. Vi har en utvecklad demokrati bla.
OM Sverige tex skulle attackera finska områden, våldta dess befolkning och terrorbomba Helsingfors så skulle antagligen andra länder stödja Finland i kampen att freda sig och Sverige skulle bli hatat i resten av världen.
Citera
2023-06-05, 17:34
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Om Finland och Sverige skulle börja kriga om den finlandssvenska befolkningen eller liknande frågor skulle omvärlden se det som en nordisk konflikt som inte berör Medelhavsländerna osv.
Grekland och Turkiet, båda Nato, har en pågående på gränsen till väpnad konflikt om ett antal öar.
Ja, vore det en sådan liten "konflikt" kanske det skulle fungera med lite medling men Putler uppträder som en ny Hitler med samma modus operandi, dvs annektera områden för att "skydda" befolkningen.
Putin verkar ha en lika lång önskelista som Hitler och ställer krav på hur Östeuropeiska länder ska sköta sin utrikespolitik. Kriget berör alltså hela Europas säkerhet.
Citera
2023-06-05, 17:38
Medlem
EnCartes avatar
Även ryssarna verkar kunna hålla nytagna områden. En flagga åt dem.

https://liveuamap.com/en/2023/5-june-russian-volunteer-corps-claims-still-in-control-of
Citera
2023-06-05, 17:39
Medlem
DDRTVs avatar
Citat:

Finns ju exempel vad som hände 1939 när grannarna Polen och Tyskland bråkade om landutrymme. Visst lade sig andra länder i beåket om detta lilla landområde.
Citera
2023-06-05, 17:39
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Svenska pansarskott är där redan. Har sett dem på video. Man kan läsa de svenska instruktionerna.
Härligt!

Man blir stolt att våra vapen är med och befriar Ukraina!
Citera
2023-06-05, 17:42
Medlem
Tja vad ska man säga en del av Ukrainska Armeen står just nu 10 km från Tokmak kan det vara att lilla Offsiven har börjad, Slava Ukraina
Citera
2023-06-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Jag tror mycket kommer lösa sig av sig självt när man klippt klorna på björnen och dragit ut hans tänder. Förstå vilken lättnadens suck alla dessa stater och områden kan dra när de slipper leva under ett ständigt hot om våld. De utplacerade ryska agenterna i dessa länder kan återvända till Moskva och försöka reparera den skada som hela den sovjetiska tanken ställt till med.

Det finns två scenarier:
1: Ryssland kollapsar och "klorna blir klippta". Demokratisk revolution och en from Jesus styr Ryssland. De blir världsledande på att odla rosor, klassisk musik och barnomsorg, och slutar sälja vapen och vara elaka mot sina grannar.
2: Kriget i Ukraina slutar på något sätt där Ryssland inte är helt nöjda, men de behåller sin statsbildning. Lite som Israels relativt misslyckade krig på 80-talet i Libanon. De betraktar nästan alla länder i Europa som fiender, och slipar sina knivar, utvecklar vapen och funderar på hur de kan hämnas.
(3: Total rysk seger, den tror varken du eller jag på)

2 är ju mycket mer sannolik än 1, som jag ser det.
Citera
2023-06-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu verkar Ukrainarna göra framsteg runt Bakhmut. Jag tror inte det är offensiven egentligen, men vem vet. Oficiellt verkar det vara i alla fall.

https://liveuamap.com/en/2023/5-june-deputy-minister-of-defense-of-ukraine-hanna-maliar-1288
Från telegramkonto.

Enligt rapporter från den ukrainska och ryska militären har de ryska väpnade styrkorna lämnat byn Berkhovka, ukrainska enheter närmar sig Krasnaya Gora och Yagodnoye, bosättningar mellan Bakhmut och Soledar.
Citera
2023-06-05, 17:44
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Det verkar inte finnas något stöd för Ukraina-operationen utanför kretsen kring president Biden. Inte hos någon av de andra presidentkandidaterna på någon sida. Robert F. Kennedy i en intevju i FOX News säger att man ljuger för det amerikanska folket och att bara de ukrainska förlusterna uppgår till 350.000 (video):

RFK Jr says he's Democrats' best chance against Trump or DeSantis: I can beat Joe Biden
https://www.foxnews.com/media/rfk-jr-says-democrats-best-chance-against-trump-desantis-can-beat-joe-biden #FoxNews

Den republikanska kandidaten Vivek Ramaswamy säger så här:
/.../“You do not believe that Russia taking over Ukraine would be bad for our national interest?” host Martha Raddatz asked on ABC’s “This Week.”

I do not think that’s a top foreign policy priority for us. I don’t think it is preferable for Russia to be able to invade a sovereign country that’s its neighbor, but I think the job of the U.S. president is to look after American interests,” Ramaswamy said.
https://thehill.com/homenews/campaign/4033806-ramaswamy-says-potential-russian-takeover-of-ukraine-not-a-top-foreign-policy-priority-for-u s/

Oavsett trovärdigheten i deras uttalanden, det anmärkningsvärda är att ingen kandidat på någon sida verkar vara intresserad av ett fortsatt engagemang i Ukraina för USA:s del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in