2023-06-05, 16:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Sverige har levererat 5 000 P-skott till Ukraina. Att några dyker upp hos miliser är inte konstigt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgift-sverige-kommer-bista-ukraina-med-forsvarsmateriel

Jodå, och detta förnekar jag inte. Dock var det inte detta jag efterfrågade. Utan jag efterfrågade bevis.., på att det just dessa pansarskott som har blivit använda. De som har blivit donerade ifrån Sverige.

För Ukraina har ju fått och shoppat globalt. Ifrån tredje part.
Citera
2023-06-05, 17:01
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Sverige har levererat 5 000 P-skott till Ukraina. Att några dyker upp hos miliser är inte konstigt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgift-sverige-kommer-bista-ukraina-med-forsvarsmateriel

De har väl skett i ett par omgångar så jag tror det levererats uppemot 15 000 pansarskott bara från Sverige sen har andra länder och skickat svensktillverkade pansarskott till Ukraina.

De uppfyller nu vad de designats för, att utplåna ryzzka/sovjetiska pansarfordon.
Citera
2023-06-05, 17:02
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du får nog rätta dig en gång till : Kom fram med en källa att det är Sverige som har levererat dessa pansarskott till dessa trupper som använder de i Ryssland !

Sverige och NATO har levererat vapen till Ukraina och Ukraina har levererat vidare till sina bundsförvanter de ryska nazisterna för attacker inne i Ryssland.
Citera
2023-06-05, 17:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Såklart det är ett krig mellan folk närmast att likna vid ett inbördeskrig. Har ju pågått sedan 2014 minst.
Ungefär som i f.d. Jugoslavien.
Allt det andra är bara fernissa.
Kriget är mellan folk, men kriget handlar inte om skillnader mellan folken. Det är ryssarna som helat tiden har skapat och förstärkt konflikterna. De vill återskapa sovjet där de hade makt över andra folk och Ukraina försvarar sig.

Det är samma på så sätt som i Jugoslavien att folken ville vara fria medan Serberna som såg sig som försvarare av det sönderfallande imperiet, ansåg de hade rätt att anfalla andra delstater för att hålla ihop mini-imperiet och att tvinga de andra folken att lyda under dem. Det var serberna som var skurkarna liksom ryssarna är det nu.
Det är ovedersägligt. Det är du som försöker fernissa saker här.
Citera
2023-06-05, 17:04
Medlem
Citat:

Kolla hur många USA har skickat av samma.
Citera
2023-06-05, 17:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Sverige och NATO har levererat vapen till Ukraina och Ukraina har levererat vidare till sina bundsförvanter de ryska nazisterna för attacker inne i Ryssland.

Och var är bevisen för det ? (att det är svenska pansarskott, såg att du ändrade dig ifrån Sve till Nato)

Du vet..bevis. Bara så att det är sagt : Tills nu så är ju trovärdighet inte precis Kremls paradgren. Till 100 % självförvållat skall sägas.
Citera
2023-06-05, 17:09
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Kolla hur många USA har skickat av samma.

Fast inte med svensk användarinstruktion på väl? Kika från 0:44.

https://twitter.com/visegrad24/status/1665296317264846848
Citera
Medlem
Taggads avatar
Idel goda nyheter 👍🇺🇦
Citat:
Ryska radiokanaler hackade – falsk Putinröst larmade om invasion
Flera ryska radiostationer hackades på måndagen och spelade upp ett falskt tal av president Vladimir Putin, rapporterar AFP med hänvisning till ett uttalande från Kreml.

I talet ska den falska Putin ha meddelat att Kyiv inlett en invasion samt gett besked om skyddsåtgärder i tre regioner som gränsar till Ukraina.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Håller förbrytarregimen i moskva på att tappa greppet ?
Senast redigerad av Taggad 2023-06-05 kl. 17:15.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Dom kanske har hamnat på svarta marknaden och är köpta därifrån. Då är förstås det olyckligt, men inget Ukrainska regeringen kan göra något åt, då landet är så korrumperat. Om det är så kanske de gör en undersökning av det, men det som har hänt har hänt och går inte att göra något åt nu. Ungefär så kanske det blir.

Jag vet inte vad du har för problem med att ryssar använder vapen från Nato eller Sverige?
Citera
2023-06-05, 17:10
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Blev taggad 6 gånger angående omröstningar i Belgorod. Det är beklämmande att folk med flera hundra och tusentals inlägg inte ser skillnad på dessa omröstningar och omröstningar som gjorts i Ukraina.

I Belgorod är 1% av befolkningen etniska ukrainare.
Ingen ukrainska talas där vad jag vet.
Där finns ingen historik av separatism i modern tid.
Ej heller har de fått sin folkvalde ("oblast-folkviljan") representant stöttad av Putin.

Där är skillnad på omröstningarna.

De omröstningar som nyligen gjorts av Putin är helt ointressanta för mig. Det är bara legal proforma.

Omröstningen i Krim erkänns inte av omvärlden, men den är av relativt hög kvalitet. Men den validerar ändå bara vad man redan visste ifrån opinionsundersökningar, de har typiskt visat att Krim ville bryta sig ut.
Omröstningen i DPR/LPR (ej rekommenderad av Ryssland) var av tveksam kvalitet i sig självt, kanske inte bättre än de ryska omröstningar som gjordes 2022. Men USAs och Tysklands mest trovärdiga journalistiska institutioner gjorde poll referendums som visade att majoriteten röstade för.

Det är inte optimalt med folkomröstningar gjorda av grupper som tillskansat sig områden från centralmakten.
Men det är heller inte optimalt med landsgrupper som inte vill vara en del av staten där de bor.
I valet mellan de två icke-optimala alternativen väljer jag lokal self-determination. Allt annat är förtryck.

Vid en eventuell förhandling är det så klart rimligt med en folkomröstning i Belgorod om man kan finna några spår av organisk seperatism. När Girkin startade kriget i Donbass hade han på mindre än ett par veckor rekryterat hundratals milismedlemmar lokalt. Om samma sak händer i Belgorod börjar det bli intressant.

Ni behöver inte tagga in mig i era löjliga diskussioner om Belgorod. Jag ser det som ett spektakel för de som gått på ukrainsk propaganda eller inte är pålästa om konfliktens historia.

Helt rätt. Bara promenera in I valfritt grannland, mörda de som opponerar sig, våldta och dräp kvinnor och barn, tvinga lokalbefolkningen att rösta under vapenhot.
Det behöver ju inte vara svårare än så, så jag håller med dig. Jag begriper inte heller hur folk här i tråden kan ha invändningar mot ett sådant förfarande.

PS. Om man är inne i ett skov av svår mental ohälsa skall man börja med att titta inåt, på sig själv alltså innan man ger sig på att analysera sin omvärld
Senast redigerad av Djupfrys 2023-06-05 kl. 17:13.
Citera
2023-06-05, 17:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Ni behöver inte tagga in mig i era löjliga diskussioner om Belgorod. Jag ser det som ett spektakel för de som gått på ukrainsk propaganda eller inte är pålästa om konfliktens historia.
Nej nu har du helt klart missuppfattat. Det är ett spektakel för dom som har gått på rysk propaganda. Det som nu har sagts om Belgorod är ju näst intill ord för ord identiskt med det som ryssarna har sagt om Donetsk och Luhansk tidigare.
Citera
2023-06-05, 17:14
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Dom kanske har hamnat på svarta marknaden och är köpta därifrån. Då är förstås det olyckligt, men inget Ukrainska regeringen kan göra något åt, då landet är så korrumperat. Om det är så kanske de gör en undersökning av det, men det som har hänt har hänt och går inte att göra något åt nu. Ungefär så kanske det blir.

Jag vet inte vad du har för problem med att ryssar använder vapen från Nato eller Sverige?

Det var polsktalande milismän.
Citat:
The Polish Volunteer Corps has released a new video from their cross-border raid from Ukraine into the Belgorod region of Russia
https://twitter.com/visegrad24/status/1665296317264846848
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in