Citat:
Ursprungligen postat av
hjaelploskille
Ja? Eller, jag vet inte hur aspig du är så jag får väl tydliggöra att jag såklart inte kan tala för varje osåld BL men en väldigt stor del av konkurrenterna går de facto till andra populära ölmärken som ägs av Annheuser-Busch. Går liksom inte att förklara Modelos otroliga framfart på annat sätt. Det är inte som att det plötsligt de senaste månaderna ploppat upp miljontals Modelodrickare.
En annan viktig sak att påpeka är ju att konkurrenter till Annheuser-Busch som Coors har sett sin försäljning öka som fan och de är ju extremt woke de med. Bara det att de inte haft en transperson i reklamen. Men Coors har stöttat HBTQ-rörelsen sen 70-talet, långt innan det blev populärt. Så var ska en person som vill dricka öl till ett rimligt pris men samtidigt inte vill stötta HBTQ vända sig? Den viktigaste lärdomen av detta är att modern kapitalism har gjort så att bojkottar inte lönar sig.
Men säger du inte emot dig själv lite? Om konsumenterna går till Coors skadar det självfallet AB. Oavsett vilka politiska preferenser Coors har.
Sedan tror jag att bojkottens avsikt inte främst är att få AB att gå i konkurs pga det här. De flesta vill nog bara skicka ett budskap om att man är less på företag som ska köra ner politik i halsen på sina kunder. Då funkar det ganska bra att skicka en signal genom att visa företaget att man väljer den produkt som inte marknadsförs via woke.
Och i många (de flesta?) fall är det nog inte ens fråga om en ”bojkott” i traditionell mening utan snarare en fråga om att kampanjen fått dem att genuint tappa preferensen för Bud Light. De väljer något annat i ölhyllan, inte för att ”skicka ett budskap” utan helt enkelt för att de inte längre attraheras av produkten. För de konsumenterna spelar det ingen roll vem som producerar ersättaren eftersom de avstår av preferensskäl, inte som en del i en vedergällningsaktion.