2023-06-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Jaha och?
Vad är då meningen att lägga till ”i skuggan”? Det är väl överflödig information?
Citera
2023-06-05, 09:58
Medlem
sommarlovs avatar
Rent mät-tekniskt, ska det alltid vara"i skuggan"...
Citera
2023-06-05, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Rent mät-tekniskt, ska det alltid vara"i skuggan"...
Exakt, därför är väl tillägget ”i skuggan” överflödigt? Som att säga stången är 1 meter, mätt med en tumstock som inte var trasig.
Citera
2023-06-05, 10:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Ni som säger att det är XX ”grader i skuggan” vad tänker ni er att tillägget ”i skuggan” har för betydelse?

För att det är så temperatur mäts. Att någon säger "igår var det 40 grader varmt" säger ingenting. Det är snarare något man misstror direkt.

Likaväl som att badvattentemperatur mäts på en meters djup och inte i någon fem centimeter grund pissgöl inne vid stranden.
Citera
2023-06-05, 10:04
Medlem
auruns avatar
Kolla på en termometer som ligger i solen en varm sommardag. Den kommer visa typ 50 c.
Så varmt har vi det aldrig i Sverige. Däremot kanske 30c om vi har tur. 30c är den riktiga temperaturen och benämns då som "i skuggan".
Citera
2023-06-05, 10:15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Exakt, därför är väl tillägget ”i skuggan” överflödigt? Som att säga stången är 1 meter, mätt med en tumstock som inte var trasig.
Jag misstänker att vanligt folk är på dagisnivå när det gäller temperaturer.
När jag säger att de menar termometerns temperatur och inte luftens tittar de så konstigt på mig...
Citera
2023-06-05, 10:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

I de bästa av världar vore det överflödigt, men när det nu finns så många lallare som inte begriper hur temperatur mäts så är det viktigt att betona detta.
Citera
2023-06-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I de bästa av världar vore det överflödigt, men när det nu finns så många lallare som inte begriper hur temperatur mäts så är det viktigt att betona detta.
Kan det inte snarare ha motsatt effekt? Att det får folk att tro att luften har en annan temperatur i solen?
Citera
2023-06-05, 10:23
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ni som säger att det är XX ”grader i skuggan” vad tänker ni er att tillägget ”i skuggan” har för betydelse?

Om du ska mäta värmen så är det i skuggan du gör det.

Oftast är det "grader i skuggan" man säger på våren, jag i alla fall för att mina barn ska förstå så fort solen försvinner så blir det kallt.
Kan vara 12-15 grader men känns som 25 när man står i solen
Citera
2023-06-05, 10:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kan det inte snarare ha motsatt effekt? Att det får folk att tro att luften har en annan temperatur i solen?

Det är ju det den har.
Citera
2023-06-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju det den har.
Luften har samma temperatur i skuggan som den har i solen. Däremot kommer en termometer som är placerad i solsken få en högre temperatur än omgivande luft eftersom termometern kommer att värmas upp av solens strålningsvärme.
Citera
2023-06-05, 10:42
Medlem
Nyans2026s avatar
Idioter som tror att informationen från SMHI kommer från en termometer som ligger i solen.
Det vore mer intressant att veta vad temperaturen är i solen en varm sommardag, då det aldrig mäts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in