2023-06-04, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Vill ni förbjuda bilar och elsparkcyklar också?
Ska vi kanske förbjuda folk att bada också?

Olyckor händer,så är det bara.
Man kan inte bygga bort och åtgärda alla faror som finns för då kan man inte leva.
Och pengarna o resurser finns inte.

Och till er tomtar som skyller på räddningstjänsten,är ni korkade eller spelar ni tuffa?
Om ni hamnar i nöd så får ni väl avstå hjälp av blåljuspersonal o ringa en kompis istället.
Enig. Hur många olyckor har hänt med den här typen av hissar tidigare?
Hur många barn har inte blivit påkörda av bilar, drunknat eller skadats på lekplatser eller t.ex. utförsåkning?

Det gör mig jävligt ont att en grabb dör på det här sättet men oavsett så går det tyvärr inte att förutspå alla faror. Saker kommer fortsätta hända. Till och med flyget som har mängder med haverikommissioner kommer störta igen.
Senast redigerad av fiskoega 2023-06-04 kl. 21:50.
Citera
2023-06-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Jag har nu fått höra hur olyckan ska ha gått till.

Pojken hade hamnat mellan vikdörren och yttre hissdörren mellan våningarna. I det läge hissen står i nu, enligt GP:s bilder. 5-årige Nima hade fastnat med antingen en del av armen eller i sitt ena ben. Oklart vilket av dem.

Pojken var livrädd och skrek konstant. Räddningstjänsten kom dit snabbt och de öppnade dörren med pojken stående utanför hisskorgen på den delen av korgens golv, där spåren för vikdörren går. Och när dörren väl öppnades utifrån, gick det på någon sekund. Det som inte fick hända.

Att pojken gled rakt ner mot räddningstjänstens personal, och fortsatte tillbaka in i schaktet under hissen och sedan föll han hela vägen till botten av schaktet. Allt gick så fort att ingen hann ta emot honom.

Jag vill absolut inte lasta någon för det inträffade. Det är en serie av extremt olyckliga omständigheter där precis allt gick hundra procent fel.

I teorin skulle räddningstjänsten ha lagt någon form av hård skiva, plåt eller plast från hissgolvet och in mot våningsplanets golv, så att öppningen/glipan under hisskorgen och schaktet skulle hållas stängt så att ingen kunde ramla in under hissen och ner i det svarta schaktet undertill.

Men med omtanke om det panikslagna barnet som skrek och skrek, ville räddningstjänsten få ut honom från det trånga mellanrummet mellan vikdörr och hissdörr mot trapphuset. Så dörren öppnades och pojken föll ungefär 17 meter ner i botten av hisschaktet utan att någon hann fånga in honom.

Räddningstjänstens personal sprang samtliga ända ner till bottenvåningen, krossade glaset och tog sig in i schaktet. Men pojken var redan såpass svårt skadad att han idag fruktansvärt nog, avled på sjukhuset.

Jag kan inte med ord säga hur ledsen jag är för samtliga inblandades skull.

Den här bilden slog rakt in i magen, nu när vi vet att tragedin är ett faktum: Frida & Nima Dahlin.

Lite så som jag misstänkte. Panikslaget ev skadat barn som man vill rädda och missar faran under när man i stunden tänker på att få loss honom. Fy så fruktansvärt.
Citera
2023-06-04, 22:08
Medlem
Citat:
Tack själv! Jag vet att samtliga av räddningstjänstens medarbetare som var på plats när tragedin inträffade, skulle gjort vad som helst för att få en ny chans att rädda pojken.

Pojken var absolut hysterisk och grät besinningslöst när Räddningstjänsten anlände till adressen. Och när brandmännen blixtsnabbt fick upp dörren, var antagligen benen på Nima helt utmattade, så han orkade inte stå riktigt upp när dörren öppnades.

Benen vek sig under den lilla pojken, och brandmännen som skulle ta emot honom, hade maximal otur och pojken gled rakt in i mörkret under hisskorgen utan att någon hann ta emot honom. Det här är till etthundra procent en enormt tragisk olycka utan vinnare.

Jag är helt säker på att Familjebostäders tunga morgonmöte om några timmar kommer att leda till ett beslut om att bygga om samtliga fem närliggande fastigheters hissar - inklusive olyckshissen på Richertsgatan 14 - som har exakt samma utformning.

Det kommer att kosta några miljoner med helt nya hissystem. Men Familjebostäder kommer att ta beslutet enhälligt imorgon förmiddag. Så illa berörda är samtliga som på minsta sätt har inblandning i fastigheterna.

Helt förfärligt. Blir så illa berörd av detta. Hoppas verkligen de bygger om dessa dödsfällor till hissar överallt. Även fastighetsbolaget har ju viss del i detta eftersom de inte åtgärdat detta tidigare trots flera incidenter och olyckor med den här typen av hissar.
Citera
2023-06-04, 22:09
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Lite så som jag misstänkte. Panikslaget ev skadat barn som man vill rädda och missar faran under när man i stunden tänker på att få loss honom. Fy så fruktansvärt.

Exakt så bör det ha gått till, enligt det jag hört.

Samtliga ville bara rädda pojken från den för honom, panikfyllda situationen så fort som möjligt. Det fanns ingen tid att spilla. Dörren skulle upp direkt och pojken föras i säkerhet.

Men, allt gick så illa som det tänkas kunde..

Jag är rätt härdad själv, men när jag såg bilden på mamman och pojken, en relativt nytagen bild också, så kände jag bara hur otroligt sorgligt detta är på alla plan.
Citera
2023-06-04, 22:10
Medlem
Citat:
Jag var inte på plats själv. Men som jag fick det förklarat för mig, så "skulle" personalen öppnat hissdörren försiktigt. Och sedan skjuta in skivan från sidan så att ingen kunde ramla ner i schaktet.

Alltså, innan dörren var såpass öppen att pojken kunde ramla in där han föll mot botten av schaktet.

Men, återigen. Det här är inte läge att vara efterklok eller raljera över eventuella brister i insatsen. Räddningstjänsten består av människor, och många är föräldrar själva.

Ett panikslaget barn som gråter hysteriskt och som sitter fast mellan glasdörren och en vikdörr får vem som helst att vilja göra något åt saken så fort som möjligt.

Prio ett var att öppna dörren och få ut pojken omgående. Men, oturen var där och allt gick på absolut sämsta sätt.

Jag vill avsluta med att säga att Räddningstjänstens personal är extremt professionell och erfaren. Det här är en ren och skär olycka med bottenlös sorg som drabbat alla inblandade.

Men detta var ju inte särskilt professionellt agerat - var det ingen i detta erfarna gäng som förstod vad som kunde ske?

Om pojken grät och skrek betyder det att han var vid fullt medvetande och inte allvarligt skadad. Således fanns inte anledning att stressa och ta onödiga risker.

Om brandmännen inte hade någon ”skiva” med sig att skjuta in framför öppningen till schaktet kunde de krossat det undre glaset och en brandman hållt sina armar under glipan som uppstår när dörren öppnades.
Citera
2023-06-04, 22:12
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Men detta var ju inte särskilt professionellt agerat - var det ingen i detta erfarna gäng som förstod vad som kunde ske?

Om pojken grät och skrek betyder det att han var vid fullt medvetande och inte allvarligt skadad. Således fanns inte anledning att stressa och ta onödiga risker.

Om brandmännen inte hade någon ”skiva” med sig att skjuta in framför öppningen till schaktet kunde de krossat det undre glaset och en brandman hållt sina armar under glipan som uppstår när dörren öppnades.

Det är lätt att vara efterklok.
Citera
2023-06-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Enig. Hur många olyckor har hänt med den här typen av hissar tidigare?
Hur många barn har inte blivit påkörda av bilar, drunknat eller skadats på lekplatser eller t.ex. utförsåkning?

Det gör mig jävligt ont att en grabb dör på det här sättet men oavsett så går det tyvärr inte att förutspå alla faror. Saker kommer fortsätta hända. Till och med flyget som har mängder med haverikommissioner kommer störta igen.

Se tidigare i tråden med en länk till jag tror det var hem och hyra och en artikel om dessa hemska hissar där det varit flera olyckor redan.
Citera
2023-06-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ja precis. Fruktansvärd olycka som även räddnings personalen får leva i sorg med hela livet.
Citera
2023-06-04, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Se tidigare i tråden med en länk till jag tror det var hem och hyra och en artikel om dessa hemska hissar där det varit flera olyckor redan.
Finns säkert upphängda informationslappar om hur hissen fungerar - Hissen i sig är garanterat inte problematiken.
Handhavandet av personer som nyttjar hjälpmedlet anser jag. Bestämt . och riktigt..
Citera
2023-06-04, 22:29
Medlem
Citat:

Den kommentaren kanske funkat om det var ett par glada amatörer som råkat orsaka en femårings död — inte när det handlar om fem professionella brandmän som är tränade i riskbedömning och att hålla huvudet kallt.
Citera
2023-06-04, 22:32
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
Ja precis. Fruktansvärd olycka som även räddnings personalen får leva i sorg med hela livet.

Exakt så. Inget någon av de inblandade ens vill drömma om. Nu är det fakta. Och samtliga är helt förstörda och befinner sig i en veritabel mardröm.
Citera
2023-06-04, 22:33
Medlem
Citat:
Exakt så bör det ha gått till, enligt det jag hört.

Samtliga ville bara rädda pojken från den för honom, panikfyllda situationen så fort som möjligt. Det fanns ingen tid att spilla. Dörren skulle upp direkt och pojken föras i säkerhet.

Men, allt gick så illa som det tänkas kunde..

Jag är rätt härdad själv, men när jag såg bilden på mamman och pojken, en relativt nytagen bild också, så kände jag bara hur otroligt sorgligt detta är på alla plan.

Jag vågade inte titta på bilden. Skulle göra mig ännu mer ledsen.

Jag tror att jag själv också hade lurats av att man står på en våning, ser barnet framför sig och innanför är hissen… någonstans glömmer man nog bort att det är ett schakt nedanför för det är ju liksom ”innanför” eller bortanför golvet där man står. Men man tittar ju inte ner i det utan troligen mest på pojken och dörrarna… man önskar ju att man kunde backa tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in