2023-06-04, 19:08
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är det verkligen öppet rakt ner i schaktet?
Var det en gammal hiss?
Ja från 1939 sa de nu på TV4ans nyheter och så sa de att det var pojkens ena arm som kommit i kläm och kroppen var utanför schaktet. Helt obegripligt att de inte satte en sele på pojken eller ett rep om midjan och säkrade honom på så sätt men så såg jag nåt som kan förklara det hela Framför räddningstjänstens huvudbyggnad flaggades det på hel stång och flaggan var en regnbågsflagga. Låter som en story av mig, så jag blir osäker men se själva inslaget på TV4 play

Jo det stämmer dårarna har flaggan i topp och inte nog med det, utan det är tammefan en regnbågsflagga osmakligt värre
Senast redigerad av kubun 2023-06-04 kl. 19:24.
Citera
2023-06-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Londinium
Kunde man inte samtidigt säkra våningen under, just in case? Låter som ett riktigt amatörförfarande att ”tappa” ungen. Det är väl rätt obvious att saker faller nedåt

Jag tänker också det, stoppa ett ev fall redan våningen under. Ett fall bara måste ha funnits i beräkningarna och viktigast förhindra. Men om det sedan var möjligt är en annan sak.

Denna händelse är hjärtskärande. Arma gosse och jag hoppas mamman får allt stöd hon behöver i denna tragedi.

Sov gott lille vän. 👼
Citera
2023-06-04, 19:15
Medlem
RickRozays avatar
Jag tror dom har flyttat po hissen naer dom arbetat med att fo loss honom och skapat not form av mellanrum daer han kunnat falla ner.

Ren spekulation.
Citera
2023-06-04, 19:25
Medlem
Larasofts avatar
Kan det vara så att pojken hängde i armen i den inre hissdörren och brandmännen måste komma åt honom inom någon minut pga att han skulle glida ur klämman?
Citera
2023-06-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hur ska pojken ha kunnat fått plats mellan den yttre och inre hissdörren då en pojke på fem år normalt har en vikt på ca 25 kg? Enligt bilden är glipan inte så bred mellan vikdörren och själva hissdörren så att ett barn kan få plats där. Vikdörren har troligen var näst intill stängd då detta hände. Antagligen har pojken haft sin arm i vägen då mamman skulle stänga vikdörren och på detta sätt blivit klämd. Barnet måste ha skrikigt hur högt som helst ju.

Ett barn i 5årsåldern kan väl även vara liten och späd. Läste någonstans att glipan (som uppstår när hissen rör sig) var ca 15 cm. (Ska posta om/när jag hittar texten.)

Jag vet lika lite som alla andra, men tror ju att barnet var mellan de 2 dörrarna genom text och bilder som finns om olyckan...
Senast redigerad av kaffeoteegott 2023-06-04 kl. 19:39. Anledning: Tillägg
Citera
2023-06-04, 19:36
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Kan det vara så att pojken hängde i armen i den inre hissdörren och brandmännen måste komma åt honom inom någon minut pga att han skulle glida ur klämman?
Nej se TV4ans nyheter. Det var bara armen som hängde ut i schaktet. Jag fick till och med intrycket att pojkens kropp låg ute på golvet i trappavsatsen, alltså inte ens inne i hissen.
Citera
2023-06-04, 19:42
Medlem
Core.s avatar
Den enda rimliga slutsatsen jag kan dra, är att pojken satt fast kanske lutandes mot hissgallret, utan uppenbar fara. Nån gör något med det mekaniska, kanske för att komma åt att jobba, och dörren öppnas plötsligt = pojken faller
Citera
2023-06-04, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Pojken befann sig mellan hissdörren mot trapphuset och den veckade skjutdörren som sitter i hisskorgen.

Antagligen har en granne på våningen ovanför tryckt upp hissen som rört sig en halv våning uppåt innan en säkerhetsbrytare slagit ifrån av trycket på skjutdörren.

När räddningstjänsten anländer står hissen med hisskorgens golv ca 1 meter ovanför golvet utanför hissdörren. Under hisskorgen är det ca 10 meter schakt.

När hissdörren öppnas faller pojken ner i schaktet. Dörren skulle inte öppnats utan brandmännen borde krossat eller lyft ur glaset och säkrat pojken.

Det förstår alla med högre iq än 5 att schaktet måste säkras. Utom 5 regnbågsbrandmän i Gbg och några valiumryttare på flashback.
Citera
2023-06-04, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Demnaz
Lätt att sitta här på flashback och skriva detta. Antagligen rådde det extrema omständigheter på platsen som ledde till detta. Exempel kan vara att pojken höll på att klämmas ihjäl eller dylikt.

Armen satt i kläm så nä den teorin föll lika platt. Kollektiv härdsmälta bland 5 brandmän. Amatörer.
Citera
2023-06-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
Om du kikar på bilderna i GPs artikel så är denna gamla handtagslås-hiss ombyggd så att den numera inte har dörrhandtag utan handtag man bara drar i och dörrstängare. OTS140 ser det ut som på bilderna, inte särskilt justerbar, en av de sämsta stängarna på marknaden. Offret har antingen öppnat dörren själv eller så har någon annan gjort det och tappat dörren. Oavsett så har högst sannolikt ungen stått mellan dörren och korgens vikdörr, fått glasdörren i ryggen och tvingats in av dörrstängaren. Blivit fast mellan korgens vikdörr och glasdörren när hissen startat. Hissen stannar efter en kort sträcka, ungen fastnar. Sitter fast mellan vikdörren/korgens tröskel och glasdörren. Räddningstjänsten kommer dit och misslyckas med sin riskutvärdering, "ungen sitter fast, vi öppnar dörren". Vad händer när dörren öppnas? Ungen sitter inte fast längre och ramlar ner och rullar in i öppningen under hisskorgen, en öppning på ca 70cm x 100cm. Hur kan man som utbildad brandman inte se risken med detta enorma hål som finns under hisskorgen på andra sidan glasdörren? Stress? Kanske, men ganska uppenbart att det är en risk som inte borde ha tagits. Ser ut på bilderna som att fönsterlisterna borde ha gått att skruva loss och lyfta ut fönstret för att kunna hålla i barnet innan dörren öppnas. Saknade de skruvmejslar så hade de säkert nåt med sig som kunnat krossa glaset och på så vis hade barnet kunnat hållas i innan dörren öppnades. Nu gjordes allt för fort med katastrofala följder.
Bara en tanke, vem tog beslutet att genomföra denna "räddingssaktion" utan att först ringa till ett hissföretag, förslagsvis de som har avtal på hissen? Detta måste ha gått fort, och det gick fel.
Förstår inte vad räddningstjänsten menar med att armen fastnat i jalusi/vikdörren.....?
Citera
2023-06-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Håller med. De verkar ju vara rena dödsfällan. Stod ju i en artikel någon länkade till här om tre liknande olyckor med precis den här typen av hissar/dörrar/lösning.

Vill ni förbjuda bilar och elsparkcyklar också?
Ska vi kanske förbjuda folk att bada också?

Olyckor händer,så är det bara.
Man kan inte bygga bort och åtgärda alla faror som finns för då kan man inte leva.
Och pengarna o resurser finns inte.

Och till er tomtar som skyller på räddningstjänsten,är ni korkade eller spelar ni tuffa?
Om ni hamnar i nöd så får ni väl avstå hjälp av blåljuspersonal o ringa en kompis istället.
Citera
2023-06-04, 19:57
Medlem
jools75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Vill ni förbjuda bilar och elsparkcyklar också?
Ja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in