Eftersom jag inte fattar hur ni menar och jag antar att ni också bara gissar så kan
jag lika gärna bidra med min helt grundlösa teori som är gripen helt ur luften,
utan att jag har orkat läsa vad som finns skrivet om händelsen.
På alla moderna hissar jag har sett har hisskorgen en dörr och våningen en dörr.
Båda är parallella skjutdörrar, och det finns ingen möjlighet, ens för en liten
människa att ta sig in mellan dörrarna.
Olyckshissen
https://www.gp.se/image/policy:1.101225515:1685877659/Dowcgfxb9bMyv1S9VPbJxBJouzk.jpg?f=Regular&w=1440&$ p$f$w=36ea893
har en yttre våningsdörr som öppnas utåt, och en hisskorg med dragspelsdörr.
Dragspelsdörrens klaffar roterar runt deras mitt, så när dom är öppna kommer dom
att behöva mer plats både utåt och inåt. Därför sticker hisskorgens golv ut en bit
utanför dragspelsdörren när den är stängd.
Antagligen kan en liten smal människa (som femåringen?) öppna den yttre dörren,
och istället för att öppna dragspelsdörren ställa sig på den smala del av hisskorgens
golv som sticker ut utanför den stängda dragspelsdörren.
Den yttre dörren har en dörrstängare som smäller igen den.
Har någon då tryckt på en knapp sätts hisskorgen i rörelse.
Av någon anledning stannar sedan hisskorgen ca en meter ovanför våningsgolvet.
(Pga att någon har tryckt på nödstopp, eller att någon annan säkerhetsanordning har aktiverats.)
När man försöker befria femåringen tycker man att det bästa sättet är att öppna
den yttre hissdörren. Så man frigör låsanordningen och börjar öppna den yttre dörren.
Femåringen står först på den smala utstickande golvdelen, med stöd inifrån av
dragspelsdörren, och stöd utifrån av våningsdörren.
Så fort våningsdörren börjar öppnas förlorar femåringen stödet utifrån och börjar
falla utåt/nedåt. Det enda stöd som finns nerifrån är våningsgolvet, men eftersom
våningsdörren inte öppnas på nolltid hinner inte räddningspersonalen suga tag i
femåringen, och femåringen själv har inte tillräckligt med våningsgolvyta exponerad
för att kunna rädda sig själv kvar på den, utan faller ned genom öppningen mellan
hisskorgens golv och våningsgolvet.
Min efterklokhet:
Istället för att öppna hela våningsdörren skulle man bara ha avlägsnat den övre glasrutan
i våningsdörren. Antingen genom att helt enkelt ha demonterat den, eller om det inte gått
skurit upp eller krossat den. Givetvis antagligen rätt obekvämt för femåringen och
med risk för skärskador. Men med betydligt mindre risk för att femåringen skulle ha
fallit ner i hisschaktet. Vilket bevisligen var en betydande risk på det sättet man nu gjorde.
Som sagt, allt ovan är bara fullständigt grundlösa spekulationer.
(Och skrivet medan andra här kanske redan har skrivit något liknande.)