2023-06-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
jag tror att han trillat om man så krossade rutan.
jag postade innan bilden på schrödingers tallrikar. Det finns situationer som inte går att rädda.
https://pbs.twimg.com/media/FijKiRWacAEDnk1?format=jpg&name=900x900

En luftkudde längst ner hade inte gjort nytta.
idén med kudde (ja det finns speciella sudda för sådant) bygger dels på att man inte slår i något på vägen ner (Svårt i ett trångt schakt, men framför allt att kudden KOLLAPSAR när man landar. Om den inte gör det så blir den dels fruktansvärt hård att landa på och man studsar okontrollerat och slungas in i väggen och allt annat. Inge vidare alls.
Nedre glaset under ramen hade kunnat ha varit lösningen , skära upp och snabbt ha stoppat in något som tagit emot.
Citera
2023-06-04, 16:57
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
jag tror att han trillat om man så krossade rutan.
jag postade innan bilden på schrödingers tallrikar. Det finns situationer som inte går att rädda.
https://pbs.twimg.com/media/FijKiRWacAEDnk1?format=jpg&name=900x900

Dra ut skåpet med tallrikarna från väggen.
Fäll skåpet sakta bakåt tills det ligger på golvet.
Öppna skåpsdörrarna.
Citera
2023-06-04, 17:01
Medlem
Londiniums avatar
Kunde man inte samtidigt säkra våningen under, just in case? Låter som ett riktigt amatörförfarande att ”tappa” ungen. Det är väl rätt obvious att saker faller nedåt
Citera
2023-06-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Öppna skåpsdörrarna.
Krossa rutan nedanför ramen, stick sedan in handen.
Citera
2023-06-04, 17:04
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Eftersom jag inte fattar hur ni menar och jag antar att ni också bara gissar så kan
jag lika gärna bidra med min helt grundlösa teori som är gripen helt ur luften,
utan att jag har orkat läsa vad som finns skrivet om händelsen.

På alla moderna hissar jag har sett har hisskorgen en dörr och våningen en dörr.
Båda är parallella skjutdörrar, och det finns ingen möjlighet, ens för en liten
människa att ta sig in mellan dörrarna.

Olyckshissen
https://www.gp.se/image/policy:1.101225515:1685877659/Dowcgfxb9bMyv1S9VPbJxBJouzk.jpg?f=Regular&w=1440&$ p$f$w=36ea893
har en yttre våningsdörr som öppnas utåt, och en hisskorg med dragspelsdörr.
Dragspelsdörrens klaffar roterar runt deras mitt, så när dom är öppna kommer dom
att behöva mer plats både utåt och inåt. Därför sticker hisskorgens golv ut en bit
utanför dragspelsdörren när den är stängd.
Antagligen kan en liten smal människa (som femåringen?) öppna den yttre dörren,
och istället för att öppna dragspelsdörren ställa sig på den smala del av hisskorgens
golv som sticker ut utanför den stängda dragspelsdörren.
Den yttre dörren har en dörrstängare som smäller igen den.
Har någon då tryckt på en knapp sätts hisskorgen i rörelse.
Av någon anledning stannar sedan hisskorgen ca en meter ovanför våningsgolvet.
(Pga att någon har tryckt på nödstopp, eller att någon annan säkerhetsanordning har aktiverats.)

När man försöker befria femåringen tycker man att det bästa sättet är att öppna
den yttre hissdörren. Så man frigör låsanordningen och börjar öppna den yttre dörren.
Femåringen står först på den smala utstickande golvdelen, med stöd inifrån av
dragspelsdörren, och stöd utifrån av våningsdörren.
Så fort våningsdörren börjar öppnas förlorar femåringen stödet utifrån och börjar
falla utåt/nedåt. Det enda stöd som finns nerifrån är våningsgolvet, men eftersom
våningsdörren inte öppnas på nolltid hinner inte räddningspersonalen suga tag i
femåringen, och femåringen själv har inte tillräckligt med våningsgolvyta exponerad
för att kunna rädda sig själv kvar på den, utan faller ned genom öppningen mellan
hisskorgens golv och våningsgolvet.

Min efterklokhet:
Istället för att öppna hela våningsdörren skulle man bara ha avlägsnat den övre glasrutan
i våningsdörren. Antingen genom att helt enkelt ha demonterat den, eller om det inte gått
skurit upp eller krossat den. Givetvis antagligen rätt obekvämt för femåringen och
med risk för skärskador. Men med betydligt mindre risk för att femåringen skulle ha
fallit ner i hisschaktet. Vilket bevisligen var en betydande risk på det sättet man nu gjorde.

Som sagt, allt ovan är bara fullständigt grundlösa spekulationer.
(Och skrivet medan andra här kanske redan har skrivit något liknande.)
Om de öppnar den yttre dörren bör killen ramla utåt, alltså emot dörren.
Citera
2023-06-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
Kommer brandmännen straffas ?
Kommer de gå ut i media om exakt vad som hände ? Alltså mer detaljerad ?
Pojken var även autistisk tänk er en överkänslig pojke hör sin mamma skrika , skriker själv , grannar som gapar och räddningstjänsten som är stressade , tror de hela var en jobbig situation
Antagligen så kommer ingen alls att straffas utan det hela kommer att ses som en tragisk olycka.
Citera
2023-06-04, 17:08
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Om de öppnar den yttre dörren bör killen ramla utåt, alltså emot dörren.

Gravitationen är riktad nedåt, inte utåt.
Citera
2023-06-04, 17:10
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Gravitationen är riktad nedåt, inte utåt.
Jo, men det tryck som den andra dörren utgör, kan ju påverka. Så det borde vara både utåt och nedåt.

Förmodligen trodde brandmännen att barnet stod på avsatsen och att det var lugnt att öppna dörren.
Citera
2023-06-04, 17:21
Medlem
Det lär väl komma en stämning om räddningstjänsten gjort fel.
Om dom gamla hissarna ska fortsätta fungera som dom gör, så skulle brandkåren behöva en uppblåsbar kudde av större slag för att säkra upp våningen under.
Citera
2023-06-04, 17:42
Medlem
Citat:
Öppna skåpsdörrarna.
hur tar du dig in i hissen bakifrån?
hur lägger du ett hisschakt ner?
Citera
2023-06-04, 17:59
Medlem
OnkelKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Det lär väl komma en stämning om räddningstjänsten gjort fel.
Om dom gamla hissarna ska fortsätta fungera som dom gör, så skulle brandkåren behöva en uppblåsbar kudde av större slag för att säkra upp våningen under.
Tja, jag vet inte. Av vad som framkommit hittills hade det räckt med att någon tagit ett fast grepp på ungen när de bände upp dörrarna. Ska bli intressant att läsa utredningen och se vad som hände, för spontant verkar det onekligen som om RT har klantat sig ordentligt här.
Citera
2023-06-04, 18:06
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye
Hade hissen fastnat med ungen i för att sedan falla ner till botten? Eller har ungen klättrar ur hissen på nåt sätt o ramlat ner? Så många frågor
Han satt fast med sitt lilla femåriga ben mellan gallret och hissen. Sedan gled han väl emellan hela han och föll fritt 15 meter ner på betonggolvet. Hoppas att han nu inte har blivit invalidiserad för resten av sitt liv. Själv undviker jag alltid hissar om jag kan. Har alltid tyckt de är lite läskiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in