2023-06-04, 17:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
För alla som har satt sig in i det här är det rätt uppenbart att skelleftehamnsbreven har en särställning bland de "tusentals" brev som polisen fick in. Hans Holmér sade att "det är inget pundhuvud" som har skrivit de här breven. Han publicerade uppgifter ur breven i tidningarna för att få in tips, och poliser åkte runt hela Sverige och letade efter den här mannen. Gärningsmannaprofilgruppen, RRV-experterna, Gunnar Wall, Leif GW Persson, Sven Anér m.fl. har ägnat tid åt att försöka lösa mysteriet med just skelleftehamnsbreven, även Granskningskommissionen tar upp och diskuterar just de här breven i sin rapport. Alla verkar vara överens om att det här är bitar som "hör till pusslet", och själv tror jag att det var SE som skrev de här breven. Skelleftehamnsbreven verkar dessutom hänga ihop med Röda Kors-brevet, och även i det fallet är det svårt att tänka sig en annan förklaring än att det är just SE som har skrivit det.

Har du en länk till de breven?
Citera
2023-06-04, 18:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Alibit cementeras.

Engströms stämplar ut 23.19.00-23.19.59.

”Sedan stod vi och pratade i ett par minuter.”

BOM.

Allt stämmer med att Engström talar sanning om ”smällen” när han tittade på klockan.

Smällen var inte andra skottet utan något annat. Kanske en bil som baktände?

Tiden går ihop med kuslig precision.

Nej, smällen på LAC-bandet är inte någon ”nedkoppling”.

Då hade alla LAC-band varit fulla av smällar.

BOM igen!

Fast om tiden ska avrundas till minuter kan klockan lika gärna ha varit 23:18:31 när SE stämplade ut. Det vill säga, när RB stämde av systemets klocka med Fröken Ur, behövde han avrunda till närmaste heltal vad gäller minuter. Inget säger att systemet gick EXAKT en minut för fort. (Hade varit intressant att få reda på vad den exakta tiden var jämfört med FU.)

Om ordväxlingen då var kort, som både SE och AK indikerar, kan SE ha varit ute på gatan kl. 23:19.

Eller strax därefter ...

Cirka Kl. 23:20:00: LP tittar in i skyltfönstret på Sari. När paret Palme ska gå vidare dröjer OP en aning.

Har detta något att göra med "Tensonmannen", månntro?

P.S. Det finns ingen smäll på LAC-bandet. Den skulle i så fall framträda mycket tydligare i ljudbilden.
Citera
2023-06-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, några stycken kan man tänka.

Chansningar.

Vittnet SE. Han har ju befunnit sig på platsen och observerat LP:s försök att hejda fordon. Att beskriva detta som att försöka stoppa 20 bilar kan vara överdrift, dramatisering, en av situationen förstärkt upplevelse. Men det är inte en chansning.

GM-SE. Om han vänt sig om 20 meter in i gränden, slängt en blick mot mordplatsen och ser att LP rest sig upp och famlar efter hjälp, så innebär det en chansning att beskriva detta som att försöka stoppa e20 bilar. Samt att det är anmärkningsvärt att GM chansar på det som ju sedan tycks bli fallet.

1. Gällande vittnet-SE så får man ha i åtanke vilken vittneshypotes man har i övrigt.
Dvs när anländer vittnet-SE till mordplatsen.

Vi vet att hon är framme till polispiketen och bankar.

När dom sedan springer ut och iväg så stoppar LL ambulansen.

Rimligen försöker hon påkalla hjälp från bilar innan Polis och Ambulans anländer.

23:21:45-(23:24:00)

Är SE ett sent vittne men ska se LJ

23:22:30-23:24:00

Det är i det spannet möjligen som detta ska ha skett.

Då har 3 bilar parkerat bredvid mordplatsen.

Men visst kan hon viftat på 5-10 bilar i det spannet.

Om det nu passerade så många bilar.

Har vi några som gett sig till känna som skall passerat och sett LP vinkat på dom ?

2.

30 m funkar det att han vänder sig om.

Han ser 3 bilar möjligen.

Och kan dragit fel slutsats att det är LP förtjänst att dom stannar till.

Smart att dra iväg en vag överdrift istället för att säga 8 bilar.

Han chansar på att hon försöker stoppa fler bilar, vilket inte är anmärkningsvärt enligt mig.

Där har vi olika uppfattning och så får det kanske vara.
Citera
2023-06-04, 19:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
För alla som har satt sig in i det här är det rätt uppenbart att skelleftehamnsbreven har en särställning bland de "tusentals" brev som polisen fick in. Hans Holmér sade att "det är inget pundhuvud" som har skrivit de här breven. Han publicerade uppgifter ur breven i tidningarna för att få in tips, och poliser åkte runt hela Sverige och letade efter den här mannen. Gärningsmannaprofilgruppen, RRV-experterna, Gunnar Wall, Leif GW Persson, Sven Anér m.fl. har ägnat tid åt att försöka lösa mysteriet med just skelleftehamnsbreven, även Granskningskommissionen tar upp och diskuterar just de här breven i sin rapport. Alla verkar vara överens om att det här är bitar som "hör till pusslet", och själv tror jag att det var SE som skrev de här breven. Skelleftehamnsbreven verkar dessutom hänga ihop med Röda Kors-brevet, och även i det fallet är det svårt att tänka sig en annan förklaring än att det är just SE som har skrivit det.
"Svårt att tänka sig en annan förklaring än att det är just SE som har skrivit det"😁 Har du ens försökt komma på ett annat alternativ?

Det var nog ändå det bästa cluedopusslandet i tråden hittills. Jag antar att tankegången som brukligt är "SE är skyldig, därför skrev han breven"
Citera
2023-06-04, 20:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har du en länk till de breven?

Draifos har varit föredömligt hygglig och helt nyligen postat länken till Skelleftehamnsbrevet in extenso:

https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/109/14758.pdf

Om du läser även andras inlägg skulle du sett det.

Röda-korset-brevet är det ingen som sett utan det talas det mest om i andra förhör vilket gör att tolkningen av brevet är till stor del upp till den som tolkar.

SE är vilket som den mest troliga skribenten även till detta brev då andra alternativ är mer eller mindre uteslutna enligt Draifos.

Eftersom jag inte ännu själv läst Röda-korset-brevet håller jag för troligt att det även kan vara någon annan än SE som skrev brevet.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-04 kl. 20:14.
Citera
2023-06-04, 21:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Fast om tiden ska avrundas till minuter kan klockan lika gärna ha varit 23:18:31 när SE stämplade ut. Det vill säga, när RB stämde av systemets klocka med Fröken Ur, behövde han avrunda till närmaste heltal vad gäller minuter. Inget säger att systemet gick EXAKT en minut för fort. (Hade varit intressant att få reda på vad den exakta tiden var jämfört med FU.)

Om ordväxlingen då var kort, som både SE och AK indikerar, kan SE ha varit ute på gatan kl. 23:19.

Eller strax därefter ...

Cirka Kl. 23:20:00: LP tittar in i skyltfönstret på Sari. När paret Palme ska gå vidare dröjer OP en aning.

Har detta något att göra med "Tensonmannen", månntro?

P.S. Det finns ingen smäll på LAC-bandet. Den skulle i så fall framträda mycket tydligare i ljudbilden.
Fast då hade ju fröken Glaser sett SE. Läs mitt tidigare inlägg om detta.

Och det finns visst en smäll. Det hör alla. Vad det är för något kan vi dock inte veta.
Citera
2023-06-04, 21:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Draifos har varit föredömligt hygglig och helt nyligen postat länken till Skelleftehamnsbrevet in extenso:

https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/109/14758.pdf

Om du läser även andras inlägg skulle du sett det.

Röda-korset-brevet är det ingen som sett utan det talas det mest om i andra förhör vilket gör att tolkningen av brevet är till stor del upp till den som tolkar.

SE är vilket som den mest troliga skribenten även till detta brev då andra alternativ är mer eller mindre uteslutna enligt Draifos.

Eftersom jag inte ännu själv läst Röda-korset-brevet håller jag för troligt att det även kan vara någon annan än SE som skrev brevet.

Tyvärr hinner jag inte med att läsa alla inlägg just nu.

Någon borde få i uppgift att kort sammanfatta alla nyheter och teorier. Typ: Dagens MOP-nytt?

Eller: Hänt i SE-veckan.

Hittade dock breven i Palmemordsarkivet, men tack ändå! Ja, vad tusan! Varför har jag inte sett, kollat in eller tänkt på detta förut? Skrattade åt tanken först, men Draifos kan ha rätt. Breven kan vara skrivna av Skandiamannen ...

Bara inledningen: "Jag var starkt försenad och hade ganska bråttom, därför tittade jag stup i ett på min armbandsklocka och av den anledningen vet jag att min tidsangivelse är absolut korrekt."

Var har vi hört denna harang förut?

Men även handstilen och en del egenheter för tanken till ... Måste titta närmare på detta.

Visserligen lärde sig alla säkert samma handstil i skolan, men ... Det finns en grej som står ut.

Det tog ungefär en minut att se den. Den kan ni ju förstorningsglas-titta er trötta över.

To be continued!

Precis som i Norrtäljebreven är bokstävernas utformning starkt manipulerade, vilket också polisens expert konstaterar i fallet med Skelleftehamnsbreven, för att sedan bli mer "avslappnad".

Mannen med flera identiteter och skrivstilar? Var det möjligen hans hobby att sitta på ateljén och hitta på olika karaktärer som skriver brev? Och nu i syfte att förvirra utredningen?

Är detta ens möjligt? Upplever känslan av en foliehatt som börjar strama åt ...

Snart sitter man väl på dårhuset. Fnittrar och blinkar som kommissarie Dreyfus.
Senast redigerad av Dalulven 2023-06-04 kl. 21:42.
Citera
2023-06-04, 21:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast då hade ju fröken Glaser sett SE. Läs mitt tidigare inlägg om detta.

Och det finns visst en smäll. Det hör alla. Vad det är för något kan vi dock inte veta.

Det är ljudet på linjen när samtalet kopplas fram eller kopplas upp.

Kan du sammanfatta istället?

Var befann sig fröken Glaser kl. 23:20:00?
Citera
2023-06-04, 22:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det är ljudet på linjen när samtalet kopplas fram eller kopplas upp.

Kan du sammanfatta istället?

Var befann sig fröken Glaser kl. 23:20:00?
Märkligt då att ljudet är klippt i början. Fröken Glaser tillhör för övrigt också skaran som säger sig höra en endaste smäll som hon tror är en avgasknall. Men jag har räknat på att det är skotten hon hör för att få fram de ungefärliga tiderna.

Hon befann sig vid den tiden ungefär vid korsningen med Tunnelgatan. Hon passerade Skandias ingång strax efter 23:19 och skulle troligtvis sett och känt igen SE om han var ute då. Det är i alla fall vad hon själv säger.

Det gör en tidig utpassering av SE ännu mer osannolik.
Citera
2023-06-04, 22:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Tyvärr hinner jag inte med att läsa alla inlägg just nu.

Någon borde få i uppgift att kort sammanfatta alla nyheter och teorier. Typ: Dagens MOP-nytt?

Eller: Hänt i SE-veckan.

Hittade dock breven i Palmemordsarkivet, men tack ändå! Ja, vad tusan! Varför har jag inte sett, kollat in eller tänkt på detta förut? Skrattade åt tanken först, men Draifos kan ha rätt. Breven kan vara skrivna av Skandiamannen ...

Bara inledningen: "Jag var starkt försenad och hade ganska bråttom, därför tittade jag stup i ett på min armbandsklocka och av den anledningen vet jag att min tidsangivelse är absolut korrekt."

Var har vi hört denna harang förut?

Men även handstilen och en del egenheter för tanken till ... Måste titta närmare på detta.

Visserligen lärde sig alla säkert samma handstil i skolan, men ... Det finns en grej som står ut.

Det tog ungefär en minut att se den. Den kan ni ju förstorningsglas-titta er trötta över.

To be continued!

Precis som i Norrtäljebreven är bokstävernas utformning starkt manipulerade, vilket också polisens expert konstaterar i fallet med Skelleftehamnsbreven, för att sedan bli mer "avslappnad".

Mannen med flera identiteter och skrivstilar? Var det möjligen hans hobby att sitta på ateljén och hitta på olika karaktärer som skriver brev? Och nu i syfte att förvirra utredningen?

Är detta ens möjligt? Upplever känslan av en foliehatt som börjar strama åt ...

Snart sitter man väl på dårhuset. Fnittrar och blinkar som kommissarie Dreyfus.
Man kunde ju nästan ana att fler skulle hoppa på de här helt fria fantasierna. Det finns verkligen ingenting som tyder på att det är SE som skrivit breven förutom er egen övertygelse att han är gm.

Letar man tillräckligt hårt för att hitta likheter kommer man såklart hitta dom. Och så glömmer man lätt bort alla olikheter. Det är faktiskt inte så konstigt att folk kollar på klockan, det händer rätt ofta när man är ute. I alla fall på den här tiden när de flesta hade en klocka lättillgänglig på armen.

SE har en helt annan handstil än i brevet. Hans handstil är ju nästan en konstform.
Citera
2023-06-04, 22:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Märkligt då att ljudet är klippt i början. Fröken Glaser tillhör för övrigt också skaran som säger sig höra en endaste smäll som hon tror är en avgasknall. Men jag har räknat på att det är skotten hon hör för att få fram de ungefärliga tiderna.

Hon befann sig vid den tiden ungefär vid korsningen med Tunnelgatan. Hon passerade Skandias ingång strax efter 23:19 och skulle troligtvis sett och känt igen SE om han var ute då. Det är i alla fall vad hon själv säger.

Det gör en tidig utpassering av SE ännu mer osannolik.

Var hittar du denna information, om var hon befann sig vid en viss tidpunkt?

Går det att få en källa?
Citera
2023-06-04, 22:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Var hittar du denna information, om var hon befann sig vid en viss tidpunkt?

Går det att få en källa?
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H22159-05
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in