2023-06-04, 15:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffeoteegott
Finns flera tydliga bilder i GP på aktuell hiss.
Där ser man schaktet under hissen (genom glasrutan) Hissen står/sitter fast ungefär en meter upp. Pojken satt fast MELLAN yttre och den inre hissdörren. Är en bred glipa rakt ner mellan dörrarna, där pojken föll ner.
Troligen är denna glipa bara öppen mellan våningarna. Har svårt att tro att den finns där när yttre dörren öppnas som vanligt vid olika våningsplan. Kanske något fälls ut då, eller liknande.
Så oerhört tragiskt!!
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/fem%C3%A5rig-pojke-d%C3%B6d-efter-hissolyckan-i-johanneberg-1.101353611

Problemet är att brandmännen gjorde fel eftersom de öppnade dörren utan att barnet var säkrat. Det är möjligt att man kunnat förhindra olyckan genom att istället krossa rutan (som troligen är härdat glas) och plocka ut barnet den vägen. Men nu öppnade man dörren och då trillade pojken ned.

Kanske hade man kunnat säkra underifrån med lyftkuddar i schaktet. Då hade barnet ramlat ner på något mjukare. Denna typ av lyftkudde används för att lyfta fordon vid olyckor så det finns i räddningstjänstens fordon.
Citera
2023-06-04, 16:04
Medlem
NamnlosBarns avatar
Kommer brandmännen straffas ?
Kommer de gå ut i media om exakt vad som hände ? Alltså mer detaljerad ?
Pojken var även autistisk tänk er en överkänslig pojke hör sin mamma skrika , skriker själv , grannar som gapar och räddningstjänsten som är stressade , tror de hela var en jobbig situation
Citera
2023-06-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Läste det också. Tror de flesta som följt tråden från
början antog att han fastnat med benet. Har han fastnat med armen och hissen rört sig en halv våning så kan hans kropp hängt under hisskorgen. Hoppas verkligen vi kommer att få veta vad son hänt.

Så otroligt tragisk händelse, vila i frid lilla pojk

Ja, jag tror också att han hängde med kroppen under hisskorgen ganska så omgående och att fallet bara hindrades av att han hade armen kvar inne i hissen.
En sådan tragedi för alla inblandade.
Citera
2023-06-04, 16:17
Medlem
att folk sitter och gnäller på räddningstjänsten utan att veta ett piss. skäms fan.
Citera
2023-06-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffeoteegott
Finns flera tydliga bilder i GP på aktuell hiss.
Där ser man schaktet under hissen (genom glasrutan) Hissen står/sitter fast ungefär en meter upp. Pojken satt fast MELLAN yttre och den inre hissdörren. Är en bred glipa rakt ner mellan dörrarna, där pojken föll ner.

Hur ska pojken ha kunnat fått plats mellan den yttre och inre hissdörren då en pojke på fem år normalt har en vikt på ca 25 kg? Enligt bilden är glipan inte så bred mellan vikdörren och själva hissdörren så att ett barn kan få plats där. Vikdörren har troligen var näst intill stängd då detta hände. Antagligen har pojken haft sin arm i vägen då mamman skulle stänga vikdörren och på detta sätt blivit klämd. Barnet måste ha skrikigt hur högt som helst ju.
Citera
2023-06-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools75
Menar du dagis?

Dagis sade man förr och numera kallar man det förskola.
Citera
2023-06-04, 16:21
Medlem
jools75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Stannar hjärtat pga att kroppens organ är påfrestande så är det inte mycket att göra. Är det för stora hjärnskador så lägger kroppen av att fungera. Folk tycks tro att allt går att laga i sjukvården. Barnslig tanke.
Är det det som händer? Kan man inte använda ett konstgjort hjärta medan man reparerar organen?
Citera
2023-06-04, 16:22
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
att folk sitter och gnäller på räddningstjänsten utan att veta ett piss. skäms fan.

Håller med dig.
Man blir deprimerad av hur kort de kan tänka
Citera
2023-06-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är att brandmännen gjorde fel eftersom de öppnade dörren utan att barnet var säkrat. Det är möjligt att man kunnat förhindra olyckan genom att istället krossa rutan (som troligen är härdat glas) och plocka ut barnet den vägen. Men nu öppnade man dörren och då trillade pojken ned.

Kanske hade man kunnat säkra underifrån med lyftkuddar i schaktet. Då hade barnet ramlat ner på något mjukare. Denna typ av lyftkudde används för att lyfta fordon vid olyckor så det finns i räddningstjänstens fordon.
jag tror att han trillat om man så krossade rutan.
jag postade innan bilden på schrödingers tallrikar. Det finns situationer som inte går att rädda.
https://pbs.twimg.com/media/FijKiRWacAEDnk1?format=jpg&name=900x900

En luftkudde längst ner hade inte gjort nytta.
idén med kudde (ja det finns speciella sudda för sådant) bygger dels på att man inte slår i något på vägen ner (Svårt i ett trångt schakt, men framför allt att kudden KOLLAPSAR när man landar. Om den inte gör det så blir den dels fruktansvärt hård att landa på och man studsar okontrollerat och slungas in i väggen och allt annat. Inge vidare alls.
Citera
2023-06-04, 16:43
Medlem
NamnlosBarns avatar
Sommaren har redan börjat
Mamman fyller år om knappt 2 veckor
Fyfan hur hanterar man sånt ? Får man ens stöd på sjukhuset , kan inte föreställa mig hur hon mår , sen har mamman klagat på hissen på Facebook tidigare …
Citera
2023-06-04, 16:47
Medlem
Korv-Bajss avatar
Eftersom jag inte fattar hur ni menar och jag antar att ni också bara gissar så kan
jag lika gärna bidra med min helt grundlösa teori som är gripen helt ur luften,
utan att jag har orkat läsa vad som finns skrivet om händelsen.

På alla moderna hissar jag har sett har hisskorgen en dörr och våningen en dörr.
Båda är parallella skjutdörrar, och det finns ingen möjlighet, ens för en liten
människa att ta sig in mellan dörrarna.

Olyckshissen
https://www.gp.se/image/policy:1.101225515:1685877659/Dowcgfxb9bMyv1S9VPbJxBJouzk.jpg?f=Regular&w=1440&$ p$f$w=36ea893
har en yttre våningsdörr som öppnas utåt, och en hisskorg med dragspelsdörr.
Dragspelsdörrens klaffar roterar runt deras mitt, så när dom är öppna kommer dom
att behöva mer plats både utåt och inåt. Därför sticker hisskorgens golv ut en bit
utanför dragspelsdörren när den är stängd.
Antagligen kan en liten smal människa (som femåringen?) öppna den yttre dörren,
och istället för att öppna dragspelsdörren ställa sig på den smala del av hisskorgens
golv som sticker ut utanför den stängda dragspelsdörren.
Den yttre dörren har en dörrstängare som smäller igen den.
Har någon då tryckt på en knapp sätts hisskorgen i rörelse.
Av någon anledning stannar sedan hisskorgen ca en meter ovanför våningsgolvet.
(Pga att någon har tryckt på nödstopp, eller att någon annan säkerhetsanordning har aktiverats.)

När man försöker befria femåringen tycker man att det bästa sättet är att öppna
den yttre hissdörren. Så man frigör låsanordningen och börjar öppna den yttre dörren.
Femåringen står först på den smala utstickande golvdelen, med stöd inifrån av
dragspelsdörren, och stöd utifrån av våningsdörren.
Så fort våningsdörren börjar öppnas förlorar femåringen stödet utifrån och börjar
falla utåt/nedåt. Det enda stöd som finns nerifrån är våningsgolvet, men eftersom
våningsdörren inte öppnas på nolltid hinner inte räddningspersonalen suga tag i
femåringen, och femåringen själv har inte tillräckligt med våningsgolvyta exponerad
för att kunna rädda sig själv kvar på den, utan faller ned genom öppningen mellan
hisskorgens golv och våningsgolvet.

Min efterklokhet:
Istället för att öppna hela våningsdörren skulle man bara ha avlägsnat den övre glasrutan
i våningsdörren. Antingen genom att helt enkelt ha demonterat den, eller om det inte gått
skurit upp eller krossat den. Givetvis antagligen rätt obekvämt för femåringen och
med risk för skärskador. Men med betydligt mindre risk för att femåringen skulle ha
fallit ner i hisschaktet. Vilket bevisligen var en betydande risk på det sättet man nu gjorde.

Som sagt, allt ovan är bara fullständigt grundlösa spekulationer.
(Och skrivet medan andra här kanske redan har skrivit något liknande.)
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-06-04 kl. 16:50.
Citera
2023-06-04, 16:48
Medlem
Tragiskt. I USA hade mamman i alla fall fått några miljoner (dollar) i skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in