2023-06-04, 14:14
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Var mamman med i hissen?
Det var väl hon som ringde 112?
Citera
2023-06-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Jag tror att du har fel. Barnet lär har hamnat mellan våningsplanets dörr mot hisschakt och hisskorgens dragdörr varefter hissen börjat röra sig uppåt medan mamman låser lägenhetsdörren eller liknande.

Jag tror att jag har rätt eftersom jag har åkt olika hissar från hösten 1965 till dags datum.

Eftersom de bodde på femte våningen skulle de åka ner till bottenvåningen och inte uppåt.
Citera
2023-06-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det var väl hon som ringde 112?

Tror jag också att det var. Men kan också ha varit en granne då de hörde skrik. Ett barn skriker högt då den har skadat sig. Mamman kan redan då ha varit för chockad för att larma.
Citera
2023-06-04, 14:38
Medlem
Citat:
Jag tror att jag har rätt eftersom jag har åkt olika hissar från hösten 1965 till dags datum.

Eftersom de bodde på femte våningen skulle de åka ner till bottenvåningen och inte uppåt.

Eftersom det fanns två till våningar ovanför så kan en granne på någon av dessa ha tryckt till sig hissen som därför rört sig uppåt när pojken stod mellan dörrarna. Om mamman varit med inne i hissen hade olyckan inte kunnat hända alls.
Citera
2023-06-04, 14:51
Medlem
Vilka jävla pajasar!!!!! Jag hoppas de jävlarna blir dömda för detta!
Eller egentligen skulle ngr andra bli dömda, detta bevisar bara att de har tagit bort kraven för att va normalbegåvad för att bli brandman... Samma inom polisen nu, vi har idioter som utför dessa arbeten idag... Skrämmande....
Citera
2023-06-04, 14:59
Medlem
Citat:

De bodde på fjärde våningen.
Citera
2023-06-04, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Är nog knepigt att göra dem helt säkra, på ASEA hade vi en hiss där dörrarna möttes på mitten en från varje sida, om de var på väg att stänga kunde man trycka på den fjädrande kanten på dörren med handen så öppnades de igen...

En gång var det en som stoppade dörrarna genom att placera sitt huvud så att de fjädrande dörrlisterna gick emot hans huvud från båda sidor och då stoppade dörrarna som då öppnades igen.

Jag skulle aldrig låta dörrarna försöka gå ihop om en av mina kroppsdelar, inte handen och framförallt inte huvudet.

Och då var det en vuxen man som gjorde detta, inte ett barn..

Är ju inte så förvånande med tanke på den oändliga strömmen av stolpskott som ASEA och senare ABB hade som anställda dock.
Citera
2023-06-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Eftersom det fanns två till våningar ovanför så kan en granne på någon av dessa ha tryckt till sig hissen som därför rört sig uppåt när pojken stod mellan dörrarna. Om mamman varit med inne i hissen hade olyckan inte kunnat hända alls.

Tror inte det har gått till så nej.
Citera
2023-06-04, 15:18
Medlem
Katchingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Antagligen är killen så pass klämd och situationen så pass stressig att räddningspersonal går på bråttom istället för riskminimering.

Man kunde väl ha brutit upp hissdörren till våningen under och skjutit in något där? Ett par förankrade stegar eller liknande.

Ja, föreställ er en gråtande pojke som har fruktansvärt ont och är rädd, och en hysterisk mor.
Jag lägger ingen skuld på brandkåren förens vi faktiskt vet vad som hände.
Ingen skuld till modern heller, småpojkar är snabba. Man kan inte ha 100% koll 24/7 hela tiden.
Jag tycker mer att skuld ligger på hyresvärden att inte byta hissen.
Citera
2023-06-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Om pojken var i hissen är väl det mest sannolika att mamman inte kunde öppna dörren. Hissdörrar brukar inte gå att öppna om inte hissen står stilla på den våning där dörren är. Om man kunde öppna dem hur som helst hade det varit stor risk att folk öppnade när hissen var på någon annan våning och trillade ner i schaktet eller hamnade ovanpå hisskorgen. Här verkar hisskorgen rört sig en bit från våningsplanet och sedan stannat. För att öppna dörren när hissen är på "fel" ställe antar jag att man måste lossa på någon spärr eller slå av någon brytare eller liknande, något som räddningstjänst och hissreparatörer lär ha möjlighet att göra.

Sedan finns det även uppgifter om att pojken var utanför hissen och hade fastnat med armen men då måste ju dörren varit öppen från början för hur ska annars armen komma in i hisschaktet? I tidigare rapporter stod att han satt fast med benet. Det är väl fortfarande ganska oklart var både pojke, mamma och armar och ben egentligen befann sig så man får väl se allt som gissningar än så länge. Det påstås också att någon granne tryckt på hissknappen så den börjat röra sig men det verkar komma från en annan olycka som nämns i en länkad artikel om andra olyckor med en viss typ av hissar och barn.

Ruskig historia hur som helst. Sorgligt för alla inblandade att det fick en sådant slut

Finns flera tydliga bilder i GP på aktuell hiss.
Där ser man schaktet under hissen (genom glasrutan) Hissen står/sitter fast ungefär en meter upp. Pojken satt fast MELLAN yttre och den inre hissdörren. Är en bred glipa rakt ner mellan dörrarna, där pojken föll ner.
Troligen är denna glipa bara öppen mellan våningarna. Har svårt att tro att den finns där när yttre dörren öppnas som vanligt vid olika våningsplan. Kanske något fälls ut då, eller liknande.
Så oerhört tragiskt!!
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/fem%C3%A5rig-pojke-d%C3%B6d-efter-hissolyckan-i-johanneberg-1.101353611
Citera
2023-06-04, 15:42
Medlem
Citat:
Hur kan detta vara möjligt?

Jag har själv en annan teori om hur det kan ha gått till.

Enligt larmsamtalet fastnade han med armen.
Det lär visa sig vad som hände när utredningen är klar.
Citera
2023-06-04, 15:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tordmule
Enligt larmsamtalet fastnade han med armen.
Det lär visa sig vad som hände när utredningen är klar.

Läste det också. Tror de flesta som följt tråden från
början antog att han fastnat med benet. Har han fastnat med armen och hissen rört sig en halv våning så kan hans kropp hängt under hisskorgen. Hoppas verkligen vi kommer att få veta vad son hänt.

Så otroligt tragisk händelse, vila i frid lilla pojk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in