Tala för dig själv. Jag kan avgöra att JJ och Clea har betalat för att få ett visst utlåtande som ska styrka att JJ tagit ett 10 sekunders stryptag. Och att TT dog av det. Jag tycker att flashmaner har förklarat tydligt varför professorn har fel.
Det rättsliga rådet känns inte heller rättssäkert. Eftersom professorn själv suttit där. Risk för jäv.
I ett rättsutlåtande kan det alltid finnas invändningar, även om det inte behöver betyda att det vänder på hela steken.
Vi har ju sett att en del av det som AE har hävdat saknas som bevisning, är sådant som AL redan har förklarat varför.
Sedan får vi väl se om man i det rättsliga rådet tar hänsyn till jäv.
Du kan inte avgöra om AE är "betald" eftersom du inte har den rättsmedicinska kunskapen. Hans invändningar är nog inte helt tagna från luften, men jag tror nog att AL och JB har rätt.
Det backar jag upp med att jag tror att efteroms åklagaren bett dom attlämna in komplettering till det rättsmedicinska utlåtandet, så har han kontaktat dom och fått lite förhandsinfo. Och därmed har han sedan kontaktat det rättsliga rådet.
Åklagaren tror säkert att det lutar mot mord, även om han ska vara objektiv.
I ett rättsutlåtande kan det alltid finnas invändningar, även om det inte behöver betyda att det vänder på hela steken.
Vi har ju sett att en del av det som AE har hävdat saknas som bevisning, är sådant som AL redan har förklarat varför.
Sedan får vi väl se om man i det rättsliga rådet tar hänsyn till jäv.
Du kan inte avgöra om AE är "betald" eftersom du inte har den rättsmedicinska kunskapen. Hans invändningar är nog inte helt tagna från luften, men jag tror nog att AL och JB har rätt.
Det backar jag upp med att jag tror att efteroms åklagaren bett dom attlämna in komplettering till det rättsmedicinska utlåtandet, så har han kontaktat dom och fått lite förhandsinfo. Och därmed har han sedan kontaktat det rättsliga rådet.
Åklagaren tror säkert att det lutar mot mord, även om han ska vara objektiv.
Det fetade: du vet ingenting om mina rättsmedicinska kunskaper.
Jag kan genomskåda en professors BS.
Men jag förstår att du inte klarar av det utan bygger upp dina mesiga resonemang på att det "nog" är si och så. Allt utifrån din godtrogna och naiva syn på precis allt. Nu även på rättssystemet. "Det fungerar nog som det ska."
Du verkar tro att det gör dig till en "god människa" att tänka så. Jag tycker istället att det får dig att framstå som blind och dum.
Vem har blivit köpt?
Vem betalar?
Hur och när kommer betalningen ske eller om den redan skett?
Hur mycket var betalningen.
Återkom med dessa uppgifter så jag/vi slipper tro någon konspiratorisk nolla på ett anonymt internetforum vettja.
Seså. Cho cho
Så du tror att att Professor Erikson vittnar gratis, Han tar betalning per timme precis som advokater och andra expert vittnen, ingen vittnar gratis idag, om jag skulle vittna i en rättegång så får jag utbetalt förlorad arbetsinkomst och resa dit och hem, visserligen långt ifrån vad Professorn får men så är jag bara en vanlig arbetare då.
Ja, håller med. Det är bara tangentbordsriddare som plötsligt fått luft i något slags förvrängt rättspatos. Så klart ingen kommer ta lagen i egna händer här. Heller.
Det står i varje ämne här i detta delforum. Då skulle samtliga mord-dömda ”fått sin beskärda del” av rättvisan här i svea.
I call bullshit.
Det är till synes som att tid läker dessa affektiva sår, även hos tangenbordsriddare
Säg inte det, det har hänt förr och lär hända fler gånger.
Några exempel:
Holger Algdal - En hustrumördare som endast satt fängslad i 7 år och vars styckade kroppdelar hittades simmande bland fiskarna. Hämnd tros vara motivet.
Anders Eklund - Har misshandlats grovt på anstalter.
Nina Äikiä - Misshandlats på anstalt.
Hagamannen - Misshandlades grovt efter frisläppandet.
Det finns garanterat många fler fall utöver dessa.
Om nu dessa kriminella töser Johanna och Maja skulle bli frikända för mordet så är det inte omöjligt att någon tar saken i egna händer.
Några exempel:
Holger Algdal - En hustrumördare som endast satt fängslad i 7 år och vars styckade kroppdelar hittades simmande bland fiskarna. Hämnd tros vara motivet.
Om nu dessa kriminella töser Johanna och Maja skulle bli frikända för mordet så är det inte omöjligt att någon tar saken i egna händer.
Ptja jag tänker på de två familjer som strunta i att anmäla våldtäktsmannen utan åkte hem till honom bandfast honom vid en stol och torterade honom i timmar... allt pga de inte litar på att rättsystemet ska göra det de är anställda för... men verkar som att folk inte tkr det är något vidare problem.
Men vill minnas att det var sonen till Holger som mörda honom också för att han mörda mamman.
Med tanke på att Tove hade ca 90 ml urin i urinblåsan, tror jag ändå inte att ett var ett toabesök.
Jag har för mig att man brukar bli kissnödig vid ca 300 ml, och Tove hade ju nära hem.
Hade hon kissat, då hade blåsan ju varit tom.
Möjligen var det ett pågående toabesök, dvs att hon blev överfallen när hon satt på toa? Knuffad av toastolen och slog i huvudet på höger sida? Men det fanns också skador på ryggen, så där känns det väl ändå som att hon fallit ståendes?
Kanske hade Johanna dragit ner gylfen med flit, kanske hade den åkt upp r kroppen släpades. Det händer ju att man har byxknappar som inte sitter som de ska, och åker upp lätt, och därmed även gylfen.
Den förste J försökte vända misstankar mot var ju grannen, som så vänligt skjutsat henne till McD, så det är inte helt otänkbart att det är J som dragit ner Ts blixtlås för att få det att se ut som försök till våldtäkt.
Tror du att jag tar order från en nyreggad med 16 inlägg?
Vad har hänt med flashmaner? Från att skriva +15 inlägg per dag till total tystnad. Har MH berättat för sina anhöriga att hon är skyldig? Har flashmaner fått veta det och tappat motivationen att försvara MH?
Det fetade: du vet ingenting om mina rättsmedicinska kunskaper.
Jag kan genomskåda en professors BS.
Men jag förstår att du inte klarar av det utan bygger upp dina mesiga resonemang på att det "nog" är si och så. Allt utifrån din godtrogna och naiva syn på precis allt. Nu även på rättssystemet. "Det fungerar nog som det ska."
Du verkar tro att det gör dig till en "god människa" att tänka så. Jag tycker istället att det får dig att framstå som blind och dum.
Visst, du kan säkert sitta på gedigna rättsmedicinska kunskaper och knipa på dom. Det låter dock inte så troligt då du istället hänvisar till Flashmaner i frågan och du har starka invändningar mot den "köpta och lögnaktige" professorn.
Jag tror att invändningarna han har kanske inte är direkt felaktiga, men inte når så långt att det kommer att sluta med vållande. Det kan dock uppstå ett visst tvivel.
Trots allt nådde säkerheten i det slutgiltig rättutlåtandet inte upp det till absolut högsta vad gäller skalstegen för säkerheten av fynden och utlåtandet, men ändå det näst högsta.
Jag ser att du ännu efter många år fortfarande hyser starkt agg mot mig sedan jag försvarade Lena (du och du och du). Eftersom allt jag skriver triggar dig, så är det bäst att jag inte svara dig mer.
Den förste J försökte vända misstankar mot var ju grannen, som så vänligt skjutsat henne till McD, så det är inte helt otänkbart att det är J som dragit ner Ts blixtlås för att få det att se ut som försök till våldtäkt.
Ja, vem vet hur hon tänkte. Men mycket hade hon på gång.
Jag läste igår hennes brors och mammas förhör (på nytt) och tänker på hur hon även hann med att vara där ute i Nye med familjen, äta och köra sulky. Satt på altanen och slappade...med mobilen.
Det var väl då hon fotade katten också.
På tal om något helt annat, så läste jag också att Johanna brukde rida när hon var där ute. Så där har vissa skribenter fel när de säger att hon inte red.
Brorsan reagerade över att inget var förberett för ridning, utan det var sulkyn som var framme istället.
Några exempel:
Men menar du att de misshandlades för att domstolen misslyckats?
HR har ännu inte sagt sitt, men vissa här inne tycker redan att pöbeln ska få göra sitt. Otroligt primitivt sätt att tänka.
I HR sitter tre stycken juristdomare, och två nämndemän (tror jag att det är). De går igenom alla förhör från TR och de kompletteringar som kommit rätten tillhanda. Ev nya vittnen ska höras.
Hur kan man som medborgare anse att man har rätt att ta lagen i sina egna händer, och ane att rätten inte gjort sitt?
Vi har de lagar vi har, vi har möjlighet att påverka genom val. Vi kan påverka genom media. Vi kan delta vid rättegångar och vi kan granska FU. Vi kan överklaga.
Nu känner jag inte till flera än Anders Eklund och Hagamannen. Jag kan tänka mig att det finns även kriminelle på fängesler som tyckte att Anders Eklund var vidrig för just det brott han gjort (brott mot barn) och Hagamannen, vad hände där? Han hade väl hållit ett helt samhälle i rädsla, och verkat helt känslolös mot sina offer, varav några överlevde mot alla odds. Fick man tag i vem som gjorde det ens?
Menar du att det var pöbeln som ansåg att rätten inte gjort sitt jobb?
Jag ser stora faror med parallella rättssystem, där om vissa människor tar rättvisan i sina egna händer kan döma utifrån sitt eget hat, allt beroende på vem du är.
Senast redigerad av notknapparen 2023-06-04 kl. 18:16.
Nu är det väl så att i princip har de misstänkta inte alls samma möjligheter att utreda saker på egen hand, medan åklagaren har hela sitt team, NFC, olika forensiker, lagliga möjligheter till att tömma master, mobiler, husrannsakan osv.
Man kan som misstänkt begära att undersökningar görs, med det är inte säkert att detta beviljas.
Med tanke på att Majas försvarare inte verkade ha tagit upp några trådar att spinna vidare på, är det ju nu för sent att t ex tömma grannens mobil, undersöka Majas hälsoapp osv.
Vi vet väl inte "hur köpt" expertvittnet är, eftersom vi själva inte är rättsmedicinska experter och inte i grunden kan avgöra själva om han "ljuger", för det är väl det du menar?
Nu har ju åklagaren möjligheter och har gjort så att han vänt sig till det rättsliga rådet för expertishjälp.
Så på vilket sätt menar du att vårt rättssystem och våra domstolar inte fungerar som de ska??
Alltid bra att själv börja med att försöka vara ärlig. En bra början...
Ärlighet?
Vi vet att Tove blev mördad
Det som känns fel i det här fallet är att J kan ev friskrivas för mord
Om hon blir friskriven för mord så kommer jag att tappa all tillit för vårt rättsväsen
Att Clea tagit in denna rättsläkare är enbart för att J ska få en mildare dom
Det är hans mål och eftersom det tidigare finns oseröst agerande av honom så känns det inte seriöst
Och Clea skulle aldrig ha tagit in honom om det inte gynnade henne
Här slåss det om att vinna inte vad som är rätt
Tove hade levt om hon inte följt med till J bostad
Och vilka signaler skulle det ges uttåt om det går bra att ta strypgrepp på andra och råkar de dö så kan rätrsväsendet fixa så du inte åker dit för mord
Vi har nog en hel del att lära här i Sverige runt våra lagar
Vem har blivit köpt?
Vem betalar?
Hur och när kommer betalningen ske eller om den redan skett?
Hur mycket var betalningen.
Återkom med dessa uppgifter så jag/vi slipper tro någon konspiratorisk nolla på ett anonymt internetforum vettja.
Seså. Cho cho
Tove är mördad
vad skulle du själv tycka OM nu den här proffessorn friar J för mord?
Jag menar att han har ju blivit anlitad av Clea för att fria J för mord
annars hade hon aldrig valt honom
Hennes bekymmer var hur skulle de ha råd att betala honom
Såklart man blir nyfiken på hur det bekymmret löste sig
Senast redigerad av Anedin 2023-06-04 kl. 18:24.