2023-06-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools75
Ja, alltså de misslyckades ju med att återställa pojken.

Pojken hade skadat sig så svårt så att det antagligen var svårt att rädda hans liv.
Citera
2023-06-04, 13:34
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Håller med. De verkar ju vara rena dödsfällan. Stod ju i en artikel någon länkade till här om tre liknande olyckor med precis den här typen av hissar/dörrar/lösning.
Barn gör oberäkneliga saker,men vem tryckte på knappen?
Citera
2023-06-04, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Pojken hade skadat sig så svårt så att det antagligen var svårt att rädda hans liv.
Antagligen var pojken redan hjärndöd vid ankomst till sjukhus - Det har således tagit några dagar för hjärtat att stanna bara.
Det låter kanske lite tokigt - men det var säkert det bästa som kunde hända detta barn.
Senast redigerad av Massonite 2023-06-04 kl. 13:44.
Citera
2023-06-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock
Var han själv i hissen eller var hans föräldrar med??

Känns oklart

Eftersom olyckan inträffade i onsdagsförmiddag ca kl 08.30 och sedan då larmet kom till Räddningstjänsten kl 08.38 tror jag att mamman var på väg att lämna pojken på en förskola för att sedan bege sig till sitt arbete. Hon kan ha varit stressad och inte sett vart pojken hade sina armar utan hon stängde skjutdörren (vikdörren) snabbt utan att kolla var pojken hade sina armar respektive sina ben. Och sedan var olyckan ett faktum.

Barn ska som sagt vara längst in i hissen än om det är liten hiss som bara tar tre personer.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-06-04 kl. 13:45.
Citera
2023-06-04, 13:39
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Eftersom olyckan inträffade i onsdagsförmiddag ca kl 08.30 och sedan då larmet kom till Räddningstjänsten kl 08.30 tror jag att mamman var på väg att lämna pojken på en förskola för att sedan bege sig till sitt arbete. Hon kan ha varit stressad och inte sett vart pojken hade sina armar utan hon stängde skjutdörren (vikdörren) snabbt utan att kolla var pojken hade sina armar respektive sina ben. Och sedan var olyckan ett faktum.

Barn ska som sagt var vara längst in i hissen än om det är liten hiss som bara tar tre personer.

Tragiskt detta och visst är det så, barn ska vara längst in. Vila i frid lilla pojke 🙏🏼
Citera
2023-06-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast, om mamman har vett på att inte öppna dörren, så varför öppnade brandmännen dörren?
Om pojken var i hissen är väl det mest sannolika att mamman inte kunde öppna dörren. Hissdörrar brukar inte gå att öppna om inte hissen står stilla på den våning där dörren är. Om man kunde öppna dem hur som helst hade det varit stor risk att folk öppnade när hissen var på någon annan våning och trillade ner i schaktet eller hamnade ovanpå hisskorgen. Här verkar hisskorgen rört sig en bit från våningsplanet och sedan stannat. För att öppna dörren när hissen är på "fel" ställe antar jag att man måste lossa på någon spärr eller slå av någon brytare eller liknande, något som räddningstjänst och hissreparatörer lär ha möjlighet att göra.

Sedan finns det även uppgifter om att pojken var utanför hissen och hade fastnat med armen men då måste ju dörren varit öppen från början för hur ska annars armen komma in i hisschaktet? I tidigare rapporter stod att han satt fast med benet. Det är väl fortfarande ganska oklart var både pojke, mamma och armar och ben egentligen befann sig så man får väl se allt som gissningar än så länge. Det påstås också att någon granne tryckt på hissknappen så den börjat röra sig men det verkar komma från en annan olycka som nämns i en länkad artikel om andra olyckor med en viss typ av hissar och barn.

Ruskig historia hur som helst. Sorgligt för alla inblandade att det fick en sådant slut
Senast redigerad av Wildebeest 2023-06-04 kl. 13:47.
Citera
2023-06-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Om pojken var i hissen är väl det mest sannolika att mamman inte kunde öppna dörren. Hissdörrar brukar inte gå att öppna om inte hissen står stilla på den våning där dörren är. Om man kunde öppna dem hur som helst hade det varit stor risk att folk öppnade när hissen var på någon annan våning och trillade ner i schaktet eller hamnade ovanpå hisskorgen. Här verkar hisskorgen rört sig en bit från våningsplanet och sedan stannat. För att öppna dörren när hissen är på "fel" ställe antar jag att man måste lossa på någon spärr eller slå av någon brytare eller liknande, något som räddningstjänst och hissreparatörer lär ha möjlighet att göra.

Sedan finns det även uppgifter om att pojken var utanför hissen och hade fastnat med armen men då måste ju dörren varit öppen från början för hur ska annars armen komma in i hisschaktet? I tidigare rapporter stod att han satt fast med benet. Det är väl fortfarande ganska oklart var både pojke, mamma och armar och ben egentligen befann sig så man får väl se allt som gissningar än så länge. Det påstås också att någon granne tryckt på hissknappen så den börjat röra sig men det verkar komma från en annan olycka som nämns i en länkad artikel om andra olyckor med en viss typ av hissar och barn.

Ruskig historia hur som helst. Sorgligt för alla inblandade att det fick en sådant slut

Jag tror att det har gått till så som jag har skrivit här.

Eftersom olyckan inträffade i onsdagsförmiddag ca kl 08.30 och sedan då larmet kom till Räddningstjänsten kl 08.38 tror jag att mamman var på väg att lämna pojken på en förskola för att sedan bege sig till sitt arbete. Hon kan ha varit stressad och inte sett vart pojken hade sina armar utan hon stängde skjutdörren (vikdörren) snabbt utan att kolla var pojken hade sina armar respektive sina ben. Och sedan var olyckan ett faktum.

Barn ska som sagt vara längst in i hissen än om det är liten hiss som bara tar tre personer.
Citera
2023-06-04, 13:58
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Folk har postat denna: https://www.hemhyra.se/nyheter/tre-barn-nara-att-krossas-hissolyckor/

Det kan ju ha varit en förklaring.

Är nog knepigt att göra dem helt säkra, på ASEA hade vi en hiss där dörrarna möttes på mitten en från varje sida, om de var på väg att stänga kunde man trycka på den fjädrande kanten på dörren med handen så öppnades de igen...

En gång var det en som stoppade dörrarna genom att placera sitt huvud så att de fjädrande dörrlisterna gick emot hans huvud från båda sidor och då stoppade dörrarna som då öppnades igen.

Jag skulle aldrig låta dörrarna försöka gå ihop om en av mina kroppsdelar, inte handen och framförallt inte huvudet.

Och då var det en vuxen man som gjorde detta, inte ett barn..
Citera
2023-06-04, 13:58
Medlem
LemPicas avatar
Av namnet att döma skulle jag gissa Iran.

Fruktansvärd händelse.
Stackars lilla pojk.
Kan inte ens föreställa mej hur mamman mår nu.
Förhoppningsvis ändrar man något i hissen så att detta inte händer igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Matamoro1
Tydligen är pappan från mellanöstern av bilderna på pojken att döma
Citera
2023-06-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools75
Vad är det för brister i akutsjukvården när nästan alla som skadas allvarligt efter olyckor och skjutningar till slut avlider. Är det inte något i sjukvården som behöver fixas?
Men jösses. Du har verkligen en skev syn på sjukvården. Det finns väldigt många sjukdomar och skador som inte går att bota. Vad har du fått det ifrån att alla skador skall botas?

Stannar hjärtat pga att kroppens organ är påfrestande så är det inte mycket att göra. Är det för stora hjärnskador så lägger kroppen av att fungera. Folk tycks tro att allt går att laga i sjukvården. Barnslig tanke.
Citera
2023-06-04, 14:07
Medlem
Lillarapunzels avatar
Först och främst är det ju rent förjävligt att så farliga hissar fortfarande är i bruk.
Vila i frid lilla pojke. ❤️

Sen menar jag absolut inte att klandra räddningstjänsten, de är bara människor och gjorde så gott de kunde. Blir dock ändå lite fundersam, åtminstone utifrån hur situationen beskrivits i media.
Det borde ha varit ganska lätt att konstatera om pojken var urakut livshotande skadad när han klämdes, eller om han var skadad men det inte var extremt urakut. Utifrån detta ser jag två enkla sätt att avhjälpa situationen; i situation 1 att helt enkelt bara krossa den övre glasrutan, i den andra att med hjälp av skruvmejsel/kofot/liknande lyfta ut dito glasruta. Visst, i det första scenariot hade risken varit överhängande att pojken skulle få splitterskador av glaset, men var han ändå redan mycket svårt skadad hade det varit en liten detalj i sammanhanget. Annars om han var skadad men inte så urakut livshotande borde någon av brandmännen ganska snabbt ha antingen kunnat springa ned till bilen, eller t.om. sett om det funnits t.ex. en skruvmejsel eller liknande att låna i någon av lägenheterna på våningsplanet, för att kunna lyfta ut glasrutan och därigenom få tag i pojken.
Citera
2023-06-04, 14:08
Medlem
Citat:
Jag tror att det har gått till så som jag har skrivit här.

Jag tror att du har fel. Barnet lär har hamnat mellan våningsplanets dörr mot hisschakt och hisskorgens dragdörr varefter hissen börjat röra sig uppåt medan mamman låser lägenhetsdörren eller liknande.

Efter någon meters rörelse uppåt rör sig dragdörren så att säkerhetsbrytaren slås av och hissen stannar. Mamman är alltså i trapphuset och hissdörren kan inte öppnas när hisskorgen är i detta läge.

Eftersom det är brandkåren som gör livräddande insatser efter fallet verkar ambulanspersonal inte funnits på plats så pojken kanske inte var skadad innan fallet?

Oavsett om det var bråttom eller ej att få ut pojken från hissen måste det ha funnits tid att slå in glaset i hissdörren om detta krävdes för att säkra mot fall nedåt i schaktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in