Citat:
Ursprungligen postat av
Braskamin58
Jag tror att det har gått till så som jag har skrivit här.
Eftersom olyckan inträffade i onsdagsförmiddag ca kl 08.30 och sedan då larmet kom till Räddningstjänsten kl 08.38 tror jag att mamman var på väg att lämna pojken på en förskola för att sedan bege sig till sitt arbete. Hon kan ha varit stressad och inte sett vart pojken hade sina armar utan hon stängde skjutdörren (vikdörren) snabbt utan att kolla var pojken hade sina armar respektive sina ben. Och sedan var olyckan ett faktum.
Barn ska som sagt vara längst in i hissen än om det är liten hiss som bara tar tre personer.
Jag tror att du har fel. Barnet lär har hamnat mellan våningsplanets dörr mot hisschakt och hisskorgens dragdörr varefter hissen börjat röra sig uppåt medan mamman låser lägenhetsdörren eller liknande.
Efter någon meters rörelse uppåt rör sig dragdörren så att säkerhetsbrytaren slås av och hissen stannar. Mamman är alltså i trapphuset och hissdörren kan inte öppnas när hisskorgen är i detta läge.
Eftersom det är brandkåren som gör livräddande insatser efter fallet verkar ambulanspersonal inte funnits på plats så pojken kanske inte var skadad innan fallet?
Oavsett om det var bråttom eller ej att få ut pojken från hissen måste det ha funnits tid att slå in glaset i hissdörren om detta krävdes för att säkra mot fall nedåt i schaktet.