2023-06-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Det är inte tydligt om räntan som anges på hemsidan är den nominella eller den effektiva räntan. För att få reda på det måste man läsa igenom deras allmänna villkor. Där framgår det att räntan som visas på hemsidan är den nominella räntan.

https://www.borgohypotek.se/sparkonto

I villkoren står det under punkten 4 bl.a följande

”Ränta på innestående medel på Sparkontot beräknas efter de räntesatser och enligt de grunder som Bolaget vid var tid tillämpar, vilka tillhandahålls på Bolagets webbplats. Ränta på innestående medel beräknas på dagligt valutadagssaldo, på basis av verkligt antal dagar genom ett år av 365 dagar och läggs till kapitalet vid utgången av varje månad eller då Sparkontot avslutats.”

Nu kanske det är jag som är trög, men hur visar den där texten som du citerat att det är nominell ränta som visas på hemsidan?
Citera
2023-06-03, 09:46
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
SBAB har 500 000 sparkunder. Det är väldigt få som förväntar sig att de ska ligga högst, utan stabilt ganska högt. Att de ska höja räntan för en halv miljon kunder för att inte förlora typ 1% av kunderna vore ganska korkat. Även om Santander är en av världens största banker så lockar nog inte Santander Consumer Bank AS Norge, Sverige Filial med 1,1 stjärnor i betyg på Google överdrivet mycket i Sverige.

Jag är sparkund hos Santander sedan flera år. I princip bara legat still med pengarna, gjort enstaka insättningar och uttag. Inte haft några problem ännu. Men jäklar vad dåliga recensionerna är. Skulle nog inte ta något lån där.
Citera
2023-06-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
SBAB har 500 000 sparkunder. Det är väldigt få som förväntar sig att de ska ligga högst, utan stabilt ganska högt. Att de ska höja räntan för en halv miljon kunder för att inte förlora typ 1% av kunderna vore ganska korkat. Även om Santander är en av världens största banker så lockar nog inte Santander Consumer Bank AS Norge, Sverige Filial med 1,1 stjärnor i betyg på Google överdrivet mycket i Sverige.

Precis!

De håller inte på med fulspel och höjer sen sänker i onödan men ligger stabilt på en ok nivå med fria uttag osv.

Orka flytta över pengar hela tiden för 0,20-0,30.
Citera
2023-06-03, 10:11
Medlem
Lutops avatar
Ni som sparar hos bluestep tänk på att de fular sej med sina konton

SparkontoFlex: 3,25%*
Sparkonto SuperFlex: 2,86%**

SuperFlex har haft högst ränta i några år men nu är det Flex som har det. Är man konspiratorisk så kan man nästan tro att de gör såhär för att befintliga kunder ska ligga kvar på lägre ränta medans nya kunder lockas in med den högre.

* Flex: Vid saldo under 20 000 kr är räntan 0,45%
** Superflex: Vid saldo under 10 000 kr är räntan 0,45%
Citera
2023-06-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nu kanske det är jag som är trög, men hur visar den där texten som du citerat att det är nominell ränta som visas på hemsidan?

Enligt Borgos villkor beräknas räntan på sparkontot efter de räntesatser som visas på bolagets webbplats. Den rörliga räntan som gäller idag är 3,40 %. Räntan kapitaliseras varje månad, vilket innebär att räntan läggs till kapitalet vid utgången av varje månad.

Den räntesats som används vid beräkningen av hur mycket ränta man får varje månad är den nominella räntesatsen, det vill säga den räntesats som anges på webbplatsen utan hänsyn till ränta-på-ränta-effekten.
Citera
2023-06-03, 11:38
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Ni som sparar hos bluestep tänk på att de fular sej med sina konton

SparkontoFlex: 3,25%*
Sparkonto SuperFlex: 2,86%**

SuperFlex har haft högst ränta i några år men nu är det Flex som har det. Är man konspiratorisk så kan man nästan tro att de gör såhär för att befintliga kunder ska ligga kvar på lägre ränta medans nya kunder lockas in med den högre.

* Flex: Vid saldo under 20 000 kr är räntan 0,45%
** Superflex: Vid saldo under 10 000 kr är räntan 0,45%

Man behöver inte vara konspiratorisk, det är så helt enkelt, i stället för att höja räntan på kontot har de infört ett nytt konto med något ändrade villkor och högre ränta. Då har de sluppit att höja räntan för de gamla kunderna, så har de gjort ett flertal gånger. Jag fick ett tag övergå till att bara ha fasta konton hos dem för att slippa ha koll hela tiden på deras räntor.

Och fick nyligen flytta pengarna till det andra kontot och även fixa så en närstående gjorde sammalunda.

Har normalt 1/3 av mina pengar på rörligt och resten på fast och ett tag gav Bluestep högst ränta på dessa.
I Juli går nästa fastkonto ut som jag får placera om, det har ca 2% ränta.
Citera
2023-06-03, 12:20
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Om du syftar på mitt tidigare räkneexempel handlar det om hur man beräknar räntan på ett kapital på 100 000 kr som är insatt på ett bankkonto från den 1 juni till och med 30 juni. För att räkna ut denna ränta behöver man bara använda sig av den här enkla formeln:
Ränta = Kapital x Räntesats x Antal dagar/365. Mitt exempel handlar inte om någon ränta på ränta-effekt.
Fast är det så de räknar? Verkar absurt att ekonomer approximerar en exponentiell modell med en linjär.
Att man gjorde det för 100 år sedan förstår jag, men idag finns det ingen anledning att att inte upphöja årliga förändringsfaktorn med a/365, där är antal dagar.
Citera
2023-06-03, 14:14
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Fast är det så de räknar? Verkar absurt att ekonomer approximerar en exponentiell modell med en linjär.
Att man gjorde det för 100 år sedan förstår jag, men idag finns det ingen anledning att att inte upphöja årliga förändringsfaktorn med a/365, där är antal dagar.
Bitvis linjär aproxima?

Att ekonomer inte kan enas om endera 360, 365 eller 365.25 är väl indikation på ångest?
Citera
2023-06-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Jag är sparkund hos Santander sedan flera år. I princip bara legat still med pengarna, gjort enstaka insättningar och uttag. Inte haft några problem ännu. Men jäklar vad dåliga recensionerna är. Skulle nog inte ta något lån där.
Som sparbank så är santander rätt fin, dom uppdaterar räntan väldigt ofta och högt för att vara en större bank. 3,30% just nu. App och hemsida är rätt mediokra men vem bryr sig.
Citera
2023-06-03, 23:50
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling

Angående låneräntor så finns det väl lag på att man måste ange effektiv ränta, synd att motsvarande inte verkar finnas för sparräntor...
Citera
2023-06-04, 10:46
Medlem
Atamons avatar
Dessa sparkonton ger inte ens halva inflationen i ränta, man tappar således runt 4-5% om året av insatt kapital, då var det ju bättre när det var 0% ränta och under 2% inflation.

Ha inte mer än nödvändigt på dessa konton!
Citera
2023-06-04, 13:39
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Dessa sparkonton ger inte ens halva inflationen i ränta, man tappar således runt 4-5% om året av insatt kapital, då var det ju bättre när det var 0% ränta och under 2% inflation.

Ha inte mer än nödvändigt på dessa konton!

Jo, fast nu är det inte noll ränta och låg inflation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in