Citat:
Ursprungligen postat av
mebben
Jag håller med. De borde ha tänkt ett steg längre. Som jag skrivit tidigare så var den stora öppningen under korgen klart tydlig och synlig genom glasdörren. På bilderna i GP´s artikel syns det tydligt, det syns även att glasen på våningen hissen står på är hela och inte krossade. Så brandmännen har öppnat dörren utan att fundera på vad som händer när ungen som sitter fast mellan dörr och hisskorg inte längre sitter fast mellan korg och hissdörr när dörren öppnas och de hela glasrutorna visar på att inget försök gjorts för att säkra ungen innan dörren öppnades. Jag har skrivit det förut och skriver det igen, katastrofal riskbedömning orsakade detta. Hade de ringt dit en hisskunnig hade detta sannolikt inte hänt, öppningen under korgen och våningsplanet är det som avgör om det går att evakuera eller om korgen måste flyttas. Är det för mycket öppning under korgen släpper hissfolk inte ut folk ur korgen, de flyttar på korgen innan. I detta läge när någon är klämd flyttas inte korgen, men personen säkras på ett sätt eller annat, krossa rutan och håll i innan dörröppning känns som en rimlig strategi Stress, panik, jag vet inte men om detta har gått till som jag tror så har räddningstjänsten misslyckats kapitalt med katastrofala följder.
Då förutsätter du att de hade obegränsat med tid, pojken kanske höll på att kvävas eller förblöda.
Vi vet inget alls om hur den faktiska situationen såg ut.
Man planerar och agerar på helt olika sätt beroende på omständigheterna. Har du all tid i världen på dig att få ut pojken kan man vidta alla tänkbara säkerhetsåtgärder. Har du bara någon minut på dig så är läget ett helt annat.