2023-05-31, 11:05
Medlem
Dexters avatar
Jag ska skicka bilder för digitaltryck och det ska vara utfall och skärmärken på dem. Har kollat på många videos på youtube och lyckas med utfall, men skärmärken vill sig inte. Har gjort ett nytt lager och försökt lägga en fyrkantsmarkering (Rektangulär markeringsram - Rectangular marquee tool) och göra en stroke (fyllning). Har vitt som bakgrundsfärg och svart som fyllning.
Det blir ingen fyllning och jag förstår inte varför.Någon som har en idé om vad som är fel?
Citera
2023-05-31, 11:21
Medlem
triptykens avatar
Använder svinsällan Photoshop för sånt här men gjorde det för ett tag sen och den här guiden funkade bra då så tänker att den funkar för dig med

https://design.tutsplus.com/tutorials/how-to-add-bleed-and-crop-marks-in-photoshop--cms-38177

(protip: ducka youtube tutorials som pesten. Hellre text+bilder som är brutalt mycket enklare att följa)
Citera
2023-05-31, 11:38
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Använder svinsällan Photoshop för sånt här men gjorde det för ett tag sen och den här guiden funkade bra då så tänker att den funkar för dig med

https://design.tutsplus.com/tutorials/how-to-add-bleed-and-crop-marks-in-photoshop--cms-38177

(protip: ducka youtube tutorials som pesten. Hellre text+bilder som är brutalt mycket enklare att följa)

Tack för ditt svar! Testat och får fortfarande inga skärmärken, dessutom blir färgerna "dassiga" jämfört med om jag sparar som pdf inne i Ps.
Citera
2023-05-31, 11:57
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Tack för ditt svar! Testat och får fortfarande inga skärmärken, dessutom blir färgerna "dassiga" jämfört med om jag sparar som pdf inne i Ps.

Vänta kan det ha att göra med att färgprofilerna inte sparas korrekt eller återges när du öppnar den som PDF i ett annat program? (antar att det var det du menade med "sparar som pdf inne i Ps" eftersom guiden sa att man skulle printa till fil i Ps?)

Om det är det kan du kolla i en PDF läsare på datorn med den filen du har UTAN utfall och skärmärken? Bara för att dubbelkolla att det inte är vajsing när den sparas som PDF
Citera
2023-05-31, 12:00
Medlem
systems avatar
Utfall, skärmärken och pdf - för att printa bilder?

Detta förefaller vara ett praktexempel hur man går över ån för att hämta vatten.

Om bilderna blir dassiga beror det troligen på att de sparas med en annan färgprofil vid pdf-exporten. Hur det isåfall hjälps vet jag inte då jag under mina +30 år med Photoshop aldrig exporterat något som pdf därur.
Citera
2023-05-31, 13:05
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vänta kan det ha att göra med att färgprofilerna inte sparas korrekt eller återges när du öppnar den som PDF i ett annat program? (antar att det var det du menade med "sparar som pdf inne i Ps" eftersom guiden sa att man skulle printa till fil i Ps?)

Om det är det kan du kolla i en PDF läsare på datorn med den filen du har UTAN utfall och skärmärken? Bara för att dubbelkolla att det inte är vajsing när den sparas som PDF

Jämförde de bägge nu igen när jag läste ditt inlägg och nu tycker jag inte att jag kan se någon skillnad. Mitt öga är inte tränat för sånt här, tror jag. Använde Adobe reader när jag jämförde bilderna, dom ser även lika ut när jag öppnar dem i Ps.Ska testa att skicka dem till tryckeriet så dom får kolla innan tryck.
Citera
2023-05-31, 13:08
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system

Detta förefaller vara ett praktexempel hur man går över ån för att hämta vatten.

Om bilderna blir dassiga beror det troligen på att de sparas med en annan färgprofil vid pdf-exporten. Hur det isåfall hjälps vet jag inte då jag under mina +30 år med Photoshop aldrig exporterat något som pdf därur.

Så här står det på tryckeriets websajt:
Citat:
Är bilderna i rätt upplösning?
Bilderna bör hålla en upplösning av 300 dpi för att kunna upplevas som skarpa i tryck. Det är viktigt att du kontrollerar att alla bilder är i rätt upplösning.

Gör alltid utfall
Alla bilder och objekt som ska ligga ända ut i kanten på sidan skall ha ett utfall på minst 3 mm, annars riskerar du att få en vit kant då skärningen inte alltid är helt exakt. Observera att delar av bilden alltså ska ligga utanför dokumentytan. Detta gäller dock inte i mitten av ett uppslag.

Skärmärken
När du har anget utfallet i din exportering är det också viktigt att du kryssar i skärmärken.

PDF-Förinställning
Vid export av dokumentet kan du välja en förinställning. Här ser vi gärna att [PDF/X-4:2008] används.

ICC-profil
Vid exportering kan du ange inställningar för utdata. Här kan du välja färgkonverteringen ”konvertera till mål (bevara värden)”. Välj sedan ett mål. Här ställer du in ”Coated FOGRA39” vid bestuket och Fogra 47L PSO_Uncoated vid obestuket.
Citera
2023-05-31, 14:31
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Så här står det på tryckeriets websajt:
Instruktionen är för trycksaker, inte för vanlig utskrift av bilder.

Har du vänt dig till rätt leverantör?
Citera
2023-06-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system

Är du också den där typen som gör bilden färdig i Photoshop och sedan monterar i Indesign föra att därifrån göra PDF:en - även om man i övrigt inte gör ett enda arbetsmoment i Indesign

Det är något djupt inom mig som bär mig emot att göra PDFer från PS - så jag envisas med att gå omvägen över Indeisgn. Sitter väl i från tiden då man gjorde postscript-filer som man knycklade ihop i X-Ads. Det var tider det - inte nödvändigtvis bättre (klart sämre ärligt talat), men annorlunda tider.
Citera
2023-06-22, 13:45
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Är du också den där typen som gör bilden färdig i Photoshop och sedan monterar i Indesign föra att därifrån göra PDF:en - även om man i övrigt inte gör ett enda arbetsmoment i Indesign

Det är något djupt inom mig som bär mig emot att göra PDFer från PS - så jag envisas med att gå omvägen över Indeisgn. Sitter väl i från tiden då man gjorde postscript-filer som man knycklade ihop i X-Ads. Det var tider det - inte nödvändigtvis bättre (klart sämre ärligt talat), men annorlunda tider.
Japp. Då håller jag bilden i perfekt skick och anpassar den enkelt till önskad output.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in