2023-06-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Fy fan vilka obehagliga hissar. Hur kan dessa anses säkra? Hur kan de vara godkända?!? Borde ju bytas ut direkt! Skulle aldrig våga bo i ett sådant hus med mina barn.
En gång i tiden fungerade det tydligen, annars hade den typen av hissar inte funnits särskilt länge. För hade de blivit ökända för att äta småbarn hade de väl byggts om eller byts ut. Så vad har förändrats, beteendet hos barn och vuxna?

Ser nu i den artikeln att hissen är ”handikappanpassad”, har man alltså ändrat en fungerande hiss för att anpassa den till en ytterst liten grupp människor och därmed gjort den farlig för en mycket större grupp?
Senast redigerad av HalHandyman 2023-06-03 kl. 14:47.
Citera
2023-06-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
En gång i tiden fungerade det tydligen, annars hade den typen av hissar inte funnits särskilt länge. För hade de blivit ökända för att äta småbarn hade de väl byggts om eller byts ut. Så vad har förändrats, beteendet hos barn och vuxna?

Frånvarande föräldrar som glor in i mobilskärmen
Citera
2023-06-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Frånvarande föräldrar som glor in i mobilskärmen

Och så ska man låta barn först gå in i hissen än om hissen är liten. Man vet typ aldrig vad som händer.
Citera
2023-06-03, 15:15
Medlem
exoticspices avatar
Mamman och pojken flyttade till huset för två år sedan.

Vad var det gjorde att det gick så fel den här morgonen.

Brukade han åka med mamma och detta var första gången han ville prova att åka själv men inte riktigt förstod hur han skulle göra med hissdörrarna?
Senast redigerad av exoticspice 2023-06-03 kl. 15:19.
Citera
2023-06-03, 15:16
Medlem
NamnlosBarns avatar
Finns video på pojken som leker med bokstäver och iPad

Om man söker frid* Dah*in på titkok

* a
* L
Citera
2023-06-03, 15:18
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Det stämmer inte, man vaknar alert av adrenalinet och det påverkar inte insatsen alls.
Det är väl ingen skillnad mot en lastbilschaufför som sover i hytten, vaknar 92 och sätter sig å kör.
Du tänkernatt om passet startar 18.00 och larmet går 03 så är man piggare? Oavsett om man jobbar 06-06 eller 18-06 så blir ett larm 03.00 samma sak men den som jobbar 06-06 är liksom inne i jobmode konstant, man har stängt av världen utanför och är väldigt mer Allert än den som knegar vanliga pass.
Nu har denna olyckan inget med brandmännens arbetstider att göra, så varför ens diskutera det? Varför ens diskutera nått du dessutom inte vet något om? Har du åkt på larm mitt i natten? Kan säga till 100% att tar man bort dygnen kommer vi få en brist på utryckningspersonal och kvalitén kommer försämras avsevärt, det kommer vara få som kommer offra flera år på utbildning om man ska jobba normala pass.
Är man med om en jobbig händelse så är det rätt skönt att ha 3-4 dygn hemma med familjen och få skingra tankarna

Du har ingen aning om min bakgrund så lugna ner dig. Jag vet att det finns både för- och nackdelar med dygnspass. Vet också att människor gör fel när de är trötta. Annan blåljuspersonal har kortare och mer "vanliga" pass och de behöver också "slösa" år på utbildning. Du är lite "entitled" i ditt sätt att tänka. Och andra yrken som upplever lika traumatiska händelser hade väl också gärna tagit 3-4 dygn ledigt efteråt. Men tyvärr funkar det inte så. Man får hoppas att du inte bara sökte till det yrket för ledighetens skull... Det viktigaste i detta är att man är 100% klar i skallen när larmet går.
I just detta fallet vet vi absolut inget än. Och med mitt inlägg innan menade jag inte att de sovit nyligen och därav gjort misstag. Jag besvarade bara en annan persons inlägg, möjligen lite off topic.
Citera
2023-06-03, 15:20
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stso
Larmet kom 08.28 på morgonen, det finns inga brandmän som ligger och sover jour den tiden.

Ett dagpass börjar kl 07.00 och som flera andra i tråden har påpekat så har detta case absolut ingenting med dygnstjänstgöring att göra.

Det är fruktansvärt olyckligt detta och de brandmän som åkte gjorde sitt absolut bästa. Att på läktaren sitta och säga hur "man borde ha gjort" är väldigt enkelt.

Har jag sagt att de låg och sov i detta fallet när larmet kom? Jag besvarade endast en annan persons inlägg.

Jag vet mycket väl hur fantastisk vår räddningstjänst är. Så håll bara käft med dina antaganden.
Citera
2023-06-03, 15:25
Medlem
Andra dödsolyckan(?) genom fall från hög höjd på en vecka med ett barn.

Vad gjorde ens pojken mellan dörrarna, var det en form av spännande lek?
Citera
2023-06-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så om man har ”huvudet på skaft” är man inte mänsklig? När ska du börja jobba som brandman då, de tycks behöva övermänniskor som du.

Logik är inte din starka sida va?

Alla människor gör misstag men utvilade och/eller smarta människor lär göra betydligt färre allvarliga misstag än trötta och/eller mindre smarta människor.

Och jag fattar att det säkert var ett stressigt läge om pojken var klämd och eventuellt skadad men brandmännen borde ju vara tränade i att hålla huvudet kallt och inte riskera att förvärra situationen.

Det hade inte tagit många extra sekunder att slå in en glasruta för att ta det säkra före det osäkra så ingen verkar ha reflekterat över vad tyngdlagen skulle kunna leda till när hissdörren öppnades.
Citera
2023-06-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
"Max 3 personer eller 255 kg" en modern hiss klarar betydligt mer än så

Alla hissar klarar typ 8 gånger det som står på den där skylten.
Citera
2023-06-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Ännu en anledning till att inte låta brandmän behålla sina helkorkade 24 timmars-pass som de demonstrerade nyligen för. Klart som fan man blir dum och gör fler misstag när man går mer än ett dygn utan sömn.
Du tror väl inte på allvar att dom inte sover under denna tid?
Citera
2023-06-03, 15:48
Medlem
Är pojken död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här