2023-06-03, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Du kan ju gå två säsonger bak på de flesta jag nämnde och deras status var densamma. De fantastiska bröderna Gustafson och den orimligt upphypade Tjocke-John var fortfarande medelmåttor året innan och året innan och året innan.
Simon Gustafson har varit nyckelspelare i Eredivise i många många år. Men snyggt försök kompis.. 😄

Sedan finns det nog inte någon utanför Malmö som skulle välja Pontus Jansson framför någon av bröderna G om dom fick välja en spelare till sitt lag.
Senast redigerad av trazke 2023-06-03 kl. 11:10.
Citera
2023-06-03, 11:25
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Simon Gustafson har varit nyckelspelare i Eredivise i många många år. Men snyggt försök kompis.. 😄

Sedan finns det nog inte någon utanför Malmö som skulle välja Pontus Jansson framför någon av bröderna G om dom fick välja en spelare till sitt lag.

Skulle då vara de som slutade nia i Premier League.
Citera
2023-06-03, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Skulle då vara de som slutade nia i Premier League.
Tja. Samuel är iallafall ordinarie i landslaget på en viktigare och mer konkurrensutsatt position. Till skillnad från PJ som började gråta när han inte platsade.

Att Brentford inte har koll på Samuel betyder i slutändan inte mycket.

Men jag förtydligar mig. Det lär inte finnas många fans till andra svenska lag som skulle välja PJ före någon av bröderna Gustafson om dom fick välja 1 spelare till sitt lag.
Senast redigerad av trazke 2023-06-03 kl. 11:35.
Citera
2023-06-03, 11:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Haha jag kan tänka mig det, för er då. Märkligt nog verkar de flesta ha glömt att han sagt detta. Även när han skrev på för AIK så verkade det som att jag var den enda som kom ihåg det bland alla jag kände med haha
Ja, jag kan ju ärligt säga att jag glömt bort att han var adopterad gnagare.
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Problemet är ju när Rubbe (och nån till?) skriver upp honom som nån slags världsstjärna. Han är långt ifrån det. Han är en spelare som största delen av sin karriär har hållit till i Championship.
"Lagkapten i ett stabilt PL-mittenlag." Visst... Och när dom gör jämförelser med andra hemvändare så räknar dom deras sista utlandssäsong men när folk påpekar att Pontus inte spelade mycket sin sista säsong så räknas inte det.

Förmodligen bra hemvändare, men inte i närheten av till exempel Sebastian Larsson.
Även om jag inte tror du syftade på mitt inlägg så står jag på mig och håller fast vid att det borde vara den bästa försvararen i Allsvenskan med visst avstånd iaf. på pappret. Sen är väl summorna inte så jävla höga. Man lägger 15-20% av Hugo pengarna på vad som antagningsvis borde vara lagkaptenen för Malmö 3-4 år framåt. Sen tror jag vi får acceptera att summorna ökar framledes across the board. Vi är ju en del av fotbollens större ekosystem där omsättningen av kapital ökat exponentiellt på senare år. Även om det inte är Apple to Apple så gav vi förmodligen liknande pengar för JG och Bajen gav mer för Berisha. Alla förstår innerst inne att Malmö kanske inte var det mest attraktiva valet för Pontus Jansson om vi bara tittar på den ekonomiska biten. Sen håller jag med om att Seb är bra mycket mer meriterad än Pontus Jansson och att The Jacket utryckte det väldigt bra. Lite fult beskrivet så jämför vi liksom en spelare som spenderade sina golden years i Premier League mot en spelare som spenderade sina i Championship.
Citat:
Från AIK perspektiv har du inte fel iaf.
Senast redigerad av Teu 2023-06-03 kl. 11:39.
Citera
2023-06-03, 11:38
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Tja. Samuel är iallafall ordinarie i landslaget på en viktigare och mer konkurrensutsatt position. Till skillnad från PJ som började gråta när han inte platsade.

Att Brentford inte har koll på honom betyder i slutändan inte mycket.

Men jag förtydligar mig. Det lär inte finnas många fans till andra svenska lag som skulle välja PJ före någon av SG.

Ingen av bröderna Gustafsson skulle vara ordinarie i Premier League. Det säger inte så mycket att vara ordinarie i landslaget. Högst tre-fyra spelare i vårt landslag som skulle vara ordinarie i Premier League. De som spelar där och kanske även Forsberg.

Självklart skulle många välja en ordinarie Premier League-mittback före någon bröderna Gustafsson.
Senast redigerad av mishima 2023-06-03 kl. 11:46.
Citera
2023-06-03, 11:40
Avslutad
Citat:
Ingen av bröderna Gustafsson skulle vara ordinarie i Premier League. Det säger inte så mycket att vara ordinarie i landslaget. Högst tre-fyra spelare i vårt landslag som skulle vara ordinarie I Premier League. De som spelar där och kanske även Forsberg.

Självklart skulle många välja en ordinarie Premier League-mittback före någon bröderna Gustafsson.
Möjligtvis om man har en röv till hjärna? 🤔
Citera
2023-06-03, 11:46
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ingen av bröderna Gustafsson skulle vara ordinarie i Premier League. Det säger inte så mycket att vara ordinarie i landslaget. Högst tre-fyra spelare i vårt landslag som skulle vara ordinarie I Premier League. De som spelar där och kanske även Forsberg.

Nja. Man värvar inte bara på meriter och bara för man spelat Premier League innebär det inte per automatik att man är bra i Allsvenskan även om det naturligtvis är en bättre liga. Jag hade tveklöst tagit någon av bröderna Gustafson till AIK framför Pontus i dagsläget men jag förstår absolut varför ni tänker annorlunda och har andra behov att fylla med värvningen. Sen tror jag du överdriver när du säger att högst 3-4 spelare i landslaget skulle vara ordinarie i PL.
Citera
2023-06-03, 11:46
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ja, jag kan ju ärligt säga att jag glömt bort att han var adopterad gnagare.

I slutändan är jag inte särskilt upprörd ändå. Han hade ju ingen "riktig" historia med oss heller. Är glad att han kom till Allsvenskan öht och höll den nivå han gjorde. Bra för ligan och kul att titta på. Han hade väl säkert varit dålig i blåvitt ändå. Verkar ju hända något med en spelare som sätter foten på Kamratgården
Citera
2023-06-03, 11:59
Avslutad
Citat:
Nja. Man värvar inte bara på meriter och bara för man spelat Premier League innebär det inte per automatik att man är bra i Allsvenskan även om det naturligtvis är en bättre liga. Jag hade tveklöst tagit någon av bröderna Gustafson till AIK framför Pontus i dagsläget men jag förstår absolut varför ni tänker annorlunda och har andra behov att fylla med värvningen. Sen tror jag du överdriver när du säger att högst 3-4 spelare i landslaget skulle vara ordinarie i PL.
Spelar man med en mittback som Lasse Nielsen är det såklart akut att värva på den positionen. Men för att förstärka hade det räckt att blunda och kasta en sten så hade man träffat en bättre spelare.
Citera
2023-06-03, 12:18
Medlem
[quote=Fageltander|84648424]
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Exakt håller man inte på MFF inser man inte Pontus storhet. En medioker försvarare med andra ord.[/QUOTE

Som blåvit så tyckte jag att han var jäkligt bra i MFF en riktigt pain in the ass. Sen är jag dessutom en Leeds-supporter och blev glad när han gick dit. Han blev en hjälte där för supportrarna men inte tränare Bielsa som upplevde honom som obekväm trots bra insatser. Tror att hans attityd kommer att bli ett problem i Malmö. Hoppas det iallafall 😁

Attityd? Ni får gärna förklara var han visat nån annan attityd än vilja att lyckas och vinna, Tränare Bielsa kan du glömma alla vet vilket rövhål det är som hatar alla som inte dansar efter hans pipa, många spelare har haft problem med honom.
Kul med alla som hoppas Ponne ska vara dålig o inte kommer lyckas, vi får väl se
Självklart kommer det inte bli Rosenberg succe det är lite skillnad på anfalls och försvarsspelare, men attityden är den samma, han kommer kräva saker av laget.
Citera
2023-06-03, 12:19
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Möjligtvis om man har en röv till hjärna? 🤔

En ledargestalt i backlinjen av högsta kvalité brukar vara det en tränare har högst på önskelistan, så tror du har fel i din gissning.

Citat:

Vi har ju haft några som provat men inte riktigt lyckats; till exempel Olsen, Augustinsson och Krafth. Bra i andra ligor och bra i landslaget, men haft problem med Premier League. Kan inte riktigt peka ut vilken förutom Forsberg, som skulle ha en chans. Vi har många spelare i skitligor, bottenlag eller som sitter på bänken.
Citera
2023-06-03, 12:38
Medlem
Teus avatar
Citat:
Spelar man med en mittback som Lasse Nielsen är det såklart akut att värva på den positionen. Men för att förstärka hade det räckt att blunda och kasta en sten så hade man träffat en bättre spelare.
Kanske men samtidigt ligger väl Malmö på delad andraplats om minst insläppta mål med Mjällby eller nått sånt efter Elfsborg så det är väl inte så jävla akut med en ny försvarare för dom. Jag tror snarare man identifierat att man behöver få in en röst som kan ta över efter AC och att Pontus Jansson fyller detta kriteriet ganska väl för Malmö.
Citat:
Vi har ju haft några som provat men inte riktigt lyckats; till exempel Olsen, Augustinsson och Krafth. Bra i andra ligor och bra i landslaget, men haft problem med Premier League. Kan inte riktigt peka ut vilken förutom Forsberg, som skulle ha en chans. Vi har många spelare i skitligor, bottenlag eller som sitter på bänken.
Det finns många faktorer som spelar in i hur en spelare presterar. Det är ju inte bara ligan utan även tränare, taktik, medspelare, form m.m. Det finns ingen garanti för att Alexander Isak som stundtals varit ett monster i Premier League skulle prestera i ex. Serie A. Kulusevski var väl skitbra i början i Tottenham och har fallit av ganska ordentligt efter Conte lämnade. Med detta sagt tror jag att det finns bra många fler svenska spelare än bara dom som spelar i PL just nu som hade kunnat vara nyttiga för en hel del lag i PL. Göykeres är väl exempelvis aktuell för PL i detta nuet men det finns en hel del till som säkerligen platsat. Sen att dom inte är en garanterad succé är ju en annan sak men det gäller ju, som sagt, alla som kommer till ett nytt lag, ny liga och kanske under en ny tränare och nytt spelsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in