2023-06-03, 11:32
Medlem
Xanyos avatar
Har ett uppkommande jobb som jag ännu inte skrivit under något kontrakt på, för jag tycker självaste dokumentet med anställningsavtalet är lite luddigt.

Speciellt med lönen den raden förstår jag inte, det står "Garanti" 124,79kr timmen" är det de som gäller att det inte är mer än så per timma? Frågade en vän med & han tyckte med lönen på avtalet var väldigt vagt, och om det enbart nu är 124kr timmen så är det alldeles för lågt.

Bild på avtalet = https://i.imgur.com/dOiIOyV.jpg

Hoppas bilden inte är alltför suddig annars får ni säga till så ska jag ladda upp en ny.

Så kan någon snälla hjälpa mig tyda detta och vad som gäller så är jag väldigt tacksam / Xanyo
Citera
2023-06-03, 11:37
Medlem
Som jag fattar så får du 124kr per timme när du inte är uthyrd. Men jag är ingen avtalsexpert.
Citera
2023-06-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanyo
Har ett uppkommande jobb som jag ännu inte skrivit under något kontrakt på, för jag tycker självaste dokumentet med anställningsavtalet är lite luddigt.

Speciellt med lönen den raden förstår jag inte, det står "Garanti" 124,79kr timmen" är det de som gäller att det inte är mer än så per timma? Frågade en vän med & han tyckte med lönen på avtalet var väldigt vagt, och om det enbart nu är 124kr timmen så är det alldeles för lågt.

Bild på avtalet = https://i.imgur.com/dOiIOyV.jpg

Hoppas bilden inte är alltför suddig annars får ni säga till så ska jag ladda upp en ny.

Så kan någon snälla hjälpa mig tyda detta och vad som gäller så är jag väldigt tacksam / Xanyo

Men det står ju att det är den lönen om du inte får något uppdrag, alltså lön för att du varit uppbokad och tillgänglig.
(När du får uppdrag, är det lön som är avtalad via facket)
Citera
2023-06-03, 11:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vastgoten1
Som jag fattar så får du 124kr per timme när du inte är uthyrd. Men jag är ingen avtalsexpert.
Vad är lönen när han är uthyrd då?
Citera
2023-06-03, 11:40
Medlem
Xanyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vastgoten1
Du får 124kr per timme när du inte är uthyrd.

Nu känner jag mig lite efterbliven att fråga, men vad exakt menas med det? Så om jag skulle vara anställd rakt på företaget & inte uthyrd hade det blivit mer än 124kr?
Citera
2023-06-03, 11:48
Medlem
Xanyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Men det står ju att det är den lönen om du inte får något uppdrag, alltså lön för att du varit uppbokad och tillgänglig.
(När du får uppdrag, är det lön som är avtalad via facket)

Och hur får jag reda på lönen per timma när jag väl får "uppdrag" och hur mycket mer blir det då? Det är ju det jag vill veta inte vad jag får när jag inte har något att göra. Varför har dom inte helt simpelt med att så här mycket är ingångslönen i timman sen finns det "garanti lön" som är så här mycket?

Varför har dom inte som vanliga avtal där det står klart & tydligt vad tjänsten betalar i timmen?
Citera
2023-06-03, 11:51
Medlem
Xanyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad är lönen när han är uthyrd då?

Ja eller hur? Det är det jag undrar med & varför dom inte har ens med det på avtalet? Känns ju som dom kan sätta vad för kronor i timmen som helst efter jag signerat efter som det inte står vad jag får när jag väl är uthyrd, är det 10kr mer eller 80kr mer eller är det mer eller mindre samma?
Citera
2023-06-03, 12:12
Medlem
Citat:
Och hur får jag reda på lönen per timma när jag väl får "uppdrag" och hur mycket mer blir det då? Det är ju det jag vill veta inte vad jag får när jag inte har något att göra. Varför har dom inte helt simpelt med att så här mycket är ingångslönen i timman sen finns det "garanti lön" som är så här mycket?

Varför har dom inte som vanliga avtal där det står klart & tydligt vad tjänsten betalar i timmen?
Därför att det beror på vilket uppdrag du skickas på.
Citera
2023-06-03, 12:15
Avslutad
Minus skatt har du ca 100kr timmen. Varför jobba ens?
Citera
2023-06-03, 12:18
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Minus skatt har du ca 100kr timmen. Varför jobba ens?
Det förutsätter att TS aldrig blir uthyrd, och givetvis är det bättre på alla sätt att jobba än att inte jobba. Herregud..
Citera
Medlem
anarquistens avatar
Det står ju klart och tydligt att utöver garantilönen så betalas "lön efter kundens genomsnittliga förtjänstläge"
dvs. du får samma timlön som genomsnittslönen på företaget du är uthyrd till.

Att de inte kan specificera lönen exakt i förväg är väl inte så konstigt med tanke på att den varierar beroende på vilket företag du hamnar på?
Citera
Medlem
Citat:

Du får avtalsenlig lön.
*Vi säger du är helt utan jobb måndag och tisdag. Då får du den lönen

* onsdag blir du uthyrd till "whatever" och där är avalsenlig lön 170 kr i timmen och du får den lönen

* torsdag och fredag blr du uthyrd till "anotherday" och där är den avtalsenliga lönen 205 kr timmen och du får det.

Sen rullar det på så, men din arbetsgivare som skrivit avtalet med, betalar dig alltid 124 kr i timmen. Så du blir aldrig utan lön.

Du måste vara bra på det du gör eftersom din arbetsgivare tror att du alltid kommer vara uthyrd och är villiga att ge dig en garanterad summa i ersättning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in