Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Jag trodde det var psykopater som ofta släpper sina ex (om de inta dödar de) och går vidare till nya offer, medan narcissister har svårt att bli avvisade och fastnar i konflikter. Men jag kan ha missuppfattat det. Narcissister kan väl till skillnad från psykopater ha känslor för andra människor. Dessa diagnoser kan väl också samvariera.
Så har även jag uppfattat det.
Ser att du redan fått flera svar, så tänkte länka till youtube om ämnet istället, men såg sedan att flera av de länkar jag hade med innhöll reklam för beteendevetarens/psykiatrikerns egna böcker eller kurser, vilket kanske inte är ok?
Jag hittade iaf jättebra och informativa filmer om naricissismen, skillanden mellan narcissism och psykopati, vad som händer om man lämnar en naricissist, och hur narcissisten gör för att du ska bli beroende av dom som osv.
Även jag har läst/hört att en narcissist inte nögvändigtvis behöver vara psykopatisk, men en psykopat alltid är narcissist.
Som man förstår, narcissisens bräckliga självbild klarar inte av att bli avvisade, de kommer göra allt för att inte förlora ansiktet.
Narcissisten är jätterädd för att bli övergviven. Om du lämnar kommer deras stora behov av beundran, kontroll bli utmanat och det kommer att väcka starkar reaktioner hos dom.
Skuldbeläggning på olika sätt genom att själva få dig att känna dig usel, värdelös, och själva framstå som den som är bäst för dig. Utbrott är vanligt.
Försök till att manipulera tillbaka dig. Men det är inte dig personligen, så mycket som att de behöver den där näringen som en narcisist alltid behöver från andra. Det kan hända att de hittat någon annan att "suga" näring ur istället som de lovebombar. Men samtidigt kan de manipulera dig att komma tillbaka genom ständiga kontaktförsök, kanske stalka dig. Det kan vara både försök att manipulera tillbaka dig, men också kan det vara en fälla, bestraffningen lurar bakom hörnet.
När de lyckats lura tillbaka dig, eftersom det inte är ovanligt att man lämnat för att relationen dränerat en, men kärleken inte är borta, så tappar de intresset. Här kan du bli lämnad av dom istället, medan de har ett nytt offer att suga näring ur.
Smutskastning av dig. Det kan aldrig vara deras fel, skulden läggs för allt dåligt på andra. Det kan bli en smutskastning som gör att andra får en dålig bild av dig och du offentligt får skulden för allt som hänt. De kan sprida falska rykten som att du varit otrogen eller att du är på det sätt som de själva är (projektion). Vänner kan ta avstånd från dig. De vill framstå som antingen offer eller hjälte.
Jag tycker att man ser detta mönster hos Johanna, även när det inte handlar om relationer, utan bara ett ligg. Kanske inte att hon försöker fånga "ligget", men eftersom Johanna har behov av att känna sig överlägsen andra (kompisar), så tål hon inte att även de kan "erövra" hennes erövringar. Om de gör det, faller Johanna från "tronen", och för att återvinna sin position som den som kan få någon, måste de som utmanar henne bestraffas, hotas till underkastelse.
Så tänker jag runt detta, och tolkar Johannas beteende.
Märk väl också hur Johanna lyckas binda till sig sina killar. De känner av de osunda, men är ändå bundna till henne. Det är hon som lämnar. Viktigt för en narcissist.
De sätt som narcissisten gör andra bundna till dom är ett kapitel för sig.
Jag uppfattar det som att en psykopat, som sakanr känslor, inte bryr sig lika mycket om de blir lämnade. De skanar de känslorna för dig, och går lättare vidare till nästa utan samma känsla av kränkthet.
Jag kan ha fel här. Men det är det jag tror.