Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det var bara ett litet kamratligt nålstick till nån som brukar ifrågasätta möjligheten att överhuvudtaget göra några rimlighetsbedömningar i fallet SE, utan någon objektiv ”skala”.
Jag förespråkar rimlighetsbedömningar och menar att de självklart låter sig göras och dessutom är det sätt på vilket man tar sig framåt med sånthär.
Och, ja, rimlighetsbedömning är inte detsamma som att bedöma om någon handlar rimligt eller rationellt. Det handlar om hur pass förenligt något är med det som är känt om personer, mänskligheten och tillvaron.
Jag hajade vad du menar
Men din fråga är fortfarande viktig!
Man ska vara försiktig med att slänga ur sig rimlighetsbedömningar och sannolikhetsuppskattningar.
Och som sagt...Jag är medveten om att i slutändan blir det en subjektiv bedömning och uppenbarligen är det många som inte landar i samma "slutsats" som jag i de här frågorna. Det är jag väl medveten om.
Men jag kan bara inte skaka av mig (och det är något jag har landat i sedan ca 20 år tillbaka) att mycket av Engströms uppgifter inte är självupplevda. Jag finner dem helt enkelt inte trovärdiga.
Och hur jag än tittar på det växer problemen

Är han tidig på plats (enligt egen utsaga) är det extra märkligt att ingen nämner honom eller kommer ihåg honom. Och då måste observationen av LJ ske senare än vad han påstår. Om vi nu ska lita på LJs uppgifter....
Är han sen till platsen (lagom för att göra observationen) som många bestämt hävdar i denna tråd uppstår andra problem. För han beskriver nämligen hur brottsplatsen såg ut precis inledningsvis.
Det finns närmast en total avsaknad av de människor som ganska omgående anlände. Personer ur Hjs taxi och PV, CV etc.
Jag är fullt medveten om att det är närmast omöjligt att "pussla" ihop ett objektivt sant händelseförlopp närmare 40 år senare när det enda vi har är stundvis ganska tunna förhör.
Men jag kan bara utgå från det material jag har tillgängligt. Och i det materialet känns inte Engström trovärdig i sina uppgifter för mig. På närmast samtliga punkter faktiskt.
Lampers hypotes (alternativa förklaring) är jag öppen för. Men då har vi ju lämnat "materialet" och väldigt lite av vad Engström faktiskt säger i förhör stämmer i så fall med "verkligheten".