Börjar med att posta denna:
https://twitter.com/eclipsethis2003/status/1659897354537893889?s=20
Känns beteendet igen?
Med det sagt är invandring från kända problemområden som Mena och Afrika fortfarande försvinnande liten, men det finns stora grupper av icke japaner numera som märks.
Fick höra av en vän som bor i en annan del av stan att en skola där majoriteten verkar vara av kinesiskt och vietnamesiskt ursprung har problem med att eleverna inte följer enkla regler, föräldrarna talar dålig japanska och konflikter uppstår titt som tätt.
Det är min bild av invandringen i Japan, att den inte utgör något systemhotande, men tenderar att sluta sig till den egna ingruppen.
Oklart även om invandringen från övriga Asien verkligen tillför något till ekonomin då den verkar vara okvalificerad i mångt och mycket. Men visst, fler händer i vården etc hjälper säkert till. Någon japansk gubbe får chansen att gifta sig och skaffa barn, vilket inte är att förakta i ett land där födelsetalen nu är de lägsta på sju år.
Kan tillägga att det finns några ukrainska familjer (inga farsor dock, som har sin naturliga förklaring) där jag bor som fått asyl. Måste vara något unikt för japansk del, men jag tror de har integrerats väl in i samhället. Lustigt att plötsligt se människor som liknar en själv i en miljö som annars präglas av 99% infödda japaner.