2023-06-02, 22:08
Medlem
S.Gamgees avatar
Varför är västvärlden mångkulturell medan Japan är monokulturell?

Både Japan och västvärlden är kapitalistiska samhällen med liknande ekonomiska behov av invandring på grund av arbetskraftsbrist och låga födelsetal i den inhemska befolkningen.

Den vanliga uppfattningen, särskilt bland vänsterinriktade personer, är att invandring främst sker på grund av arbetskraftsbehov och att västvärlden behöver kompensera för sina låga födelsetal.

Skillnaden i attityder och ideologi mellan Japan och västvärlden, trots att de har samma ekonomiska behov, tyder på att det måste vara ideologiska faktorer som spelar en avgörande roll i beslutet om invandring.

Är det då ideologin som är den avgörande orsaken till om ett land väljer att ha invandring eller inte, snarare än enbart ekonomiska faktorer?

Vad anser andra? Är ni överens eller har ni andra synpunkter?
Citera
2023-06-02, 22:27
Avslutad
I Sverige har vi en extremt onyanserad debatt om invandring.

Att vara för invandring här innebär att man är för att sänka kravbilden till absolut noll och importera så många som möjligt till ett liv i utanförskap där de aldrig någonsin kommer att komma in i varken samhälle eller arbetsmarknad i någon större utsträckning med kraftigt stigande kriminalitet som följd.

Personligen har jag inga problem med invandring, däremot har jag kraftiga problem med de låga förväntningarnas rasism och den totala avsaknaden av krav på att kunna försörja sig och den de lika låga kraven på att lära sig, förstå, acceptera och hedra de ideal som råder i det svenska samhället. De som kommer hit med avsikt och förmåga att försörja sig och sin familj och respekterar Sverige, de som bor här och de samhällstraditioner som gäller, de har jag inga problem med. Japans inställning till invandring är rätt lik den inställningen, men adderingen att de accepterar det snarare än välkomnar eftersom det finns en generell underliggande och accepterad skala där japan och japaner värderas högre än andra. Rätt sunt, men lätt att stämpla som rasism om man har lila hår.
Citera
2023-06-02, 22:31
Bannlyst
Dom är kloka. Dom har problem med svartingar från Kina och Sydostasien, emedan vi har problem med negrer och araber.

Dom skyddar sitt folk. Det borde våra politiker också göra. Självklart!
Senast redigerad av Nordsj 2023-06-02 kl. 22:39.
Citera
2023-06-02, 22:32
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Personligen har jag inga problem med invandring, däremot har jag kraftiga problem med de låga förväntningarnas rasism och den totala avsaknaden av krav på att kunna försörja sig och den de lika låga kraven på att lära sig, förstå, acceptera och hedra de ideal som råder i det svenska samhället.

Du gillar att ställa krav du. Eller hur?
Citera
2023-06-03, 00:50
Medlem
Belters avatar
Självklart är japaner seriösa rasister. Hur har du kunnat undvika den informationen är för mig en gåta. Sen är ju arbetskulturen i Japan åt helvete också och en frisk människa vill inte jobba där om det kan undvikas.
Senast redigerad av Belter 2023-06-03 kl. 00:51. Anledning: Felstavat
Citera
2023-06-03, 01:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Självklart är japaner seriösa rasister. Hur har du kunnat undvika den informationen är för mig en gåta. Sen är ju arbetskulturen i Japan åt helvete också och en frisk människa vill inte jobba där om det kan undvikas.

Detta är helt sant! Och de vill att du ska tycka och tro det för de vill inte att du ska flytta dit.

Det vore bra om Sverige skaffade sig ett liknande rykte utomlands.
Citera
2023-06-03, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter

Japaner är väldigt seriösa med att behålla sin kultur och mer än så... I en av deras största religioner, Shintoismen, utgör Japan en speciell plats. Ser de inte ännu sin kejsare som "gudomlig" också? Japan är nog för dem starkt ett land för japaner...

Dessutom att brott inte tolereras på något sätt, förutom kanske en del maffian håller på med. De hade aldrig tolererat en situation som i Sverige. Deras fängelser är inte trevliga heller...
Citera
2023-06-03, 02:15
Medlem
Kongruensbojds avatar
Börjar med att posta denna: https://twitter.com/eclipsethis2003/status/1659897354537893889?s=20

Känns beteendet igen?

Med det sagt är invandring från kända problemområden som Mena och Afrika fortfarande försvinnande liten, men det finns stora grupper av icke japaner numera som märks.

Fick höra av en vän som bor i en annan del av stan att en skola där majoriteten verkar vara av kinesiskt och vietnamesiskt ursprung har problem med att eleverna inte följer enkla regler, föräldrarna talar dålig japanska och konflikter uppstår titt som tätt.

Det är min bild av invandringen i Japan, att den inte utgör något systemhotande, men tenderar att sluta sig till den egna ingruppen.

Oklart även om invandringen från övriga Asien verkligen tillför något till ekonomin då den verkar vara okvalificerad i mångt och mycket. Men visst, fler händer i vården etc hjälper säkert till. Någon japansk gubbe får chansen att gifta sig och skaffa barn, vilket inte är att förakta i ett land där födelsetalen nu är de lägsta på sju år.

Kan tillägga att det finns några ukrainska familjer (inga farsor dock, som har sin naturliga förklaring) där jag bor som fått asyl. Måste vara något unikt för japansk del, men jag tror de har integrerats väl in i samhället. Lustigt att plötsligt se människor som liknar en själv i en miljö som annars präglas av 99% infödda japaner.
Citera
2023-06-03, 04:54
Medlem
DeValeras avatar
Kan frånvaron av personer vars efternamn ofta slutar med -stein, -berg, -baum spela in?
Citera
2023-06-03, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kan frånvaron av personer vars efternamn ofta slutar med -stein, -berg, -baum spela in?
Är du så dum att tro det eller spelar du bara?
Citera
2023-06-03, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Gamgee
Varför är västvärlden mångkulturell medan Japan är monokulturell?

Både Japan och västvärlden är kapitalistiska samhällen med liknande ekonomiska behov av invandring på grund av arbetskraftsbrist och låga födelsetal i den inhemska befolkningen.

Den vanliga uppfattningen, särskilt bland vänsterinriktade personer, är att invandring främst sker på grund av arbetskraftsbehov och att västvärlden behöver kompensera för sina låga födelsetal.

Skillnaden i attityder och ideologi mellan Japan och västvärlden, trots att de har samma ekonomiska behov, tyder på att det måste vara ideologiska faktorer som spelar en avgörande roll i beslutet om invandring.

Är det då ideologin som är den avgörande orsaken till om ett land väljer att ha invandring eller inte, snarare än enbart ekonomiska faktorer?

Vad anser andra? Är ni överens eller har ni andra synpunkter?
Japan har alltid varit skyddad av sitt hav och varit mån om sin kultur så det är nog en anledning.
Citera
2023-06-03, 05:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Är du så dum att tro det eller spelar du bara?

På vilket sätt skulle detta vara dumt? Japan har bevisligen inga sådana.

Om vi tar Sverige som exempel så har ju dessa varit helt drivande i frågan. Detta gäller ju också en rad andra länder.

En fråga, förstår du ens det minsta av det samhället som du lever i?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in