2023-06-02, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Då vet din "kompis" att bara en idiot kommer med påståenden utan att visa på felet, eller det gymnasiet "kompisen" går på har missat en sådan detalj?

Vill du och "kompisen" ha fler exempel eller ska ni sätta er ner och påvisa felen först så går vi vidare sen?
Så här skriver hon.
(R+h)²=R²+d²
Jag fattar inte men hon skriver att avståndet blir 5 km om man är 2 meter lång.
Citera
2023-06-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppjohanna
Så här skriver hon.
(R+h)²=R²+d²
Jag fattar inte men hon skriver att avståndet blir 5 km om man är 2 meter lång.

Unegefär om det är den visuella horisontens sträcka man ska räkna på och då är det nog enklare att förenkla formen till 3.6*√(h), viktigt att det inte är längden på personen utan ögonhöjden över havsnivån som man ska räkna på.

Men det var inte riktigt det du gjorde blow out på flera gånger eller hur?
Så varken du eller din "kompis" läser vad som står och som förklaras utan agerar på något ni tycker.
Men jag kan bryta ner det med bilder och figurer om det känns tryggare.

Men oavsett det, kan jorden vara platt nära vi vet att den formeln stämmer väl med vad vi kan observera?
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2023-06-02 kl. 11:48.
Citera
2023-06-02, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Unegefär om det är den visuella horisontens sträcka man ska räkna på och då är det nog enklare att förenkla formen till 3.6*√(h), viktigt att det inte är längden på personen utan ögonhöjden över havsnivån som man ska räkna på.

Men det var inte riktigt det du gjorde blow out på flera gånger eller hur?
Så varken du eller din "kompis" läser vad som står och som förklaras utan agerar på något ni tycker.
Men jag kan bryta ner det med bilder och figurer om det känns tryggare.

Men oavsett det, kan jorden vara platt nära vi vet att den formeln stämmer väl med vad vi kan observera?
Jag förstår inte vad du menar och jag tror inte att Jorden är platt.
Citera
2023-06-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vilken platt yta stor nog att avgöra detta är det du tittar på för att veta vad vi ska förvänta oss om jorden vore platt?

Å fundera var på var på jorden du kan hitta din platta yta, när du hittat svaret återkom och berätta varför det funkar som du sagt/andra sagt emot!
Senast redigerad av Alltborjamedmej 2023-06-02 kl. 23:49.
Citera
2023-06-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppjohanna
Jag förstår inte vad du menar och jag tror inte att Jorden är platt.

Jag tror det som menas är att det skillnad på en matematisk och en fysisk horisont, den första på en hypotetisk platt oändlig yta, den andra på en fysisk reell sfärisk kropp.
Citera
2023-06-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Jag tror det som menas är att det skillnad på en matematisk och en fysisk horisont, den första på en hypotetisk platt oändlig yta, den andra på en fysisk reell sfärisk kropp.
Jorden är rund. Det är fakta. Har du något bevis emot eller tänker du bara prata skit?
Citera
2023-06-02, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jorden är rund. Det är fakta. Har du något bevis emot eller tänker du bara prata skit?

Men helvete! Jag om någon framför väl tanken om en sfärisk jord, sorry om du felciterat och gett dej på fel...
Citera
2023-06-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Men helvete! Jag om någon framför väl tanken om en sfärisk jord, sorry om du felciterat och gett dej på fel...
My bad, carry on...
Citera
2023-06-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
My bad, carry on...

ja, thanks! Med inlägget du citerade ville jag bara visa skillnaden som många blandar ihop... Ja Thanks!
Citera
2023-06-03, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vilken platt yta stor nog ...

Tja... du hävdar ju att jorden är platt så svaret enligt dig är väl typ överallt? Eller hävdar du helt plötsligt att det inte är platt? Var kan man finna ytor som inte är platta?

Är det platt i den här bilden?
https://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Om du hävdar att det är platt i bilden så undrar jag varför halva solen ser ut att ligga under siktlinjen till horisonten.
Citera
2023-06-03, 00:10
Medlem
Eastwings avatar
Ni foliehattar och plattjordare!

När ska ni börja med charterresor till kanten?

Först när ni visat upp kanten så kommer ni bli trovärdiga.
Citera
2023-06-03, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Först när ni visat upp kanten så kommer ni bli trovärdiga.

Det är väl att förenkla problemställningen något kopiöst.

Jag personligen tycker att det vore extremt viktigt att få någon slags koll på hur jorden ser ut. Hur stort är Australien, hur hittar man till Sydney från Johannesburg och åt vilket håll är söder?
Hur lång är ekvatorn och är en sjömil verkligen 1852 meter?

Finns ju även en uppsjö av andra frågetecken som måste benas ut innan något blir trovärdigt. Varför är den nedåt riktade kraften proportionell mot massan? Hur kommer det sig att solen går upp i sydöst i Australien? Varför är sydkorset synligt i söder? Varför försvinner objekt ned under horisonten? Listan är ohyggligt lång...
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-06-03 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in