Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Hon har enligt journalen haft kontakt med BUP unde fyra år. jag har lite svårt att tro att man i hennes fall gjorde en sådan snabbutredning med två psykologbesök?
https://www.bup.se/vard-hos-oss/vardprocessen/filmer-om-insatser/barn--och-ungdomspsykiatrisk-utredning/
Man träffar både psykiatriker, psykolog, gör tester inom olika områden, intervjuer med föräldrar, tar in journaler från förskola, skola osv.
I Majas fall kan det mycket väl vara en seriös noga utredning som gjorts av Bup
Men det är stor problematik hos Bup med flera års köer och snabba bedömningar att fastställa diagnoser som de gladeligen skriver ut mediciner för
Jag tror att många av dessa barn skulle behöva helt andra behandlingar än mediciner och trygghet med anpassad skolgång och kanske stöd för familjer
Jag har i min bekantskapkrets familjer som fått kämpa och traggla med Bup i flera år utan god hjälp och stöd för sina barn
Och det finns inget samarbete med psykiatrin och skolor som borde vara en viktig bit för barnens behov
Jag skulle kunna räkna upp flera fruktansvärda fall där Bup har hanterat och diagnosterat barn som senare visat sig vara totala felbedömmningar
Vissa barn kan också uppvisa typ samma beteenden som diagnoser när de haft traumasituationer som tex när sett sin pappa misshandlat mamman /
våld i hemmet och det finns så mycket mer som en del barn får upppleva som är trauma /psykiskt lidande
I många av dessa fall så får barnen en diagnos och medicin av Bup
Det är helt galet
dessa barn behöver proffsig hjälp av duktiga psykoger som har kunskap om psykogiska trauman