2023-06-02, 13:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Alecta behöver rädda ett annat fastighetshaveri nämligen Heimstaden. Men man ska aldrig säg aldrig. De kanske har hur mycket pengar som helst att dunka in i överbelånade härvbolag.

Heimstaden har samma problem som SBB nämligen gigantiska lån, lågavkastande fastigheter och ingen riskhantering i låneportföljen.

Jag spår att staten via Riksgälden kommer vara storägare i fastighetsbranchen inom 2 år.
Statslåneräntan är väl 2.2 % ?
Citera
2023-06-02, 13:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag spår att staten via Riksgälden kommer vara storägare i fastighetsbranchen inom 2 år.
Statslåneräntan är väl 2.2 % ?
Staten får nog inte äga kommunala fastigheter. Oavsett så går dina tankar bort och kan härledas till fanboy-kategorin där fria fantasier upptar mycket tid. Jämför Krypto.
Citera
2023-06-02, 13:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Efter regnet kommer solsken — är det en bra sammanfattning på den svenska småspararmentaliteten?

För övrigt läste jag på Instagram att 10miljonersmannen tror försäljningsvärdet på SBB kommer landa på det allsmäktiga substansvärdet minus 30 %, alltså ca. 15-20 kr per aktie!
Notera att substansvärdet är påhittat av SBB själva, bara de kan värdera en ishall i Bollnäs. Samma problem finns i USA. Hur ska blackstone värdera en kontorslokal på Manhattan där ingen vill jobba längre och som köptes för 5 miljarder. I balansräkningen värderas den till 8 miljarder eftersom de skriver upp värdena varje år.
Citera
2023-06-02, 13:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Staten får nog inte äga kommunala fastigheter. Oavsett så går dina tankar bort och kan härledas till fanboy-kategorin där fria fantasier upptar mycket tid. Jämför Krypto.

Den var anektdotiskt skriven. Har du asperger eller är autisktisk ?
Dom brukar ha svårt att förstå humor
Citera
2023-06-02, 13:53
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Varför skulle inte staten få äga fastigheter?
Citera
2023-06-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Tråden helt död trots att aktien är upp +30% från igår på prat om att det finns köpare för fastigheterna.

Stora frågan är om SBB får in tillräckligt för att täcka skulderna.
Aktieägarna står sist i kön på att få tillbaka pengar vid en avveckling av verksamheten.

Ja de pessimistiska håller sig borta en dag som denna. Tur man köpte innan stängning igår och sålde av vid +25%.
Citera
2023-06-02, 13:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför skulle inte staten få äga fastigheter?
Staten ska inte äga en fastighet i en kommun och t.ex hyra ut den till kommunen. Då vill alla kommuner ha samma möjlighet.

Här kan man läsa den detaljerade lagstiftningen.
https://lagen.nu/sou/2011:31
Citera
2023-06-02, 14:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Den var anektdotiskt skriven. Har du asperger eller är autisktisk ?
Dom brukar ha svårt att förstå humor
Nej, jag är bara erfaren och kan t.ex stava på svenska.
Citera
2023-06-02, 14:01
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Staten ska inte äga en fastighet i en kommun och t.ex hyra ut den till kommunen. Då vill alla kommuner ha samma möjlighet.

Här kan man läsa den detaljerade lagstiftningen.
https://lagen.nu/sou/2011:31
Står det där att staten inte ska kunna äga en fastighet?

Vad är ditt problem med att kunna citera det du länkar till?
Citera
2023-06-02, 14:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Står det där att staten inte ska kunna äga en fastighet?

Vad är ditt problem med att kunna citera det du länkar till?
Du kan läsa själv? Krossa mitt argument genom att länka motbevis. Jag har inga SBB-atkier och kommer aldrig att ha så för min del spelar det ingen roll.

Jag bara tänker logiskt och det är helt otänkbart att staten finansierar en ishall i Bollnäs för då vill grannkommunen också ha en. Samma med en skola eller en vårdcentral.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-02 kl. 14:07.
Citera
2023-06-02, 14:12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Du kan läsa själv? Krossa mitt argument genom att länka motbevis. Jag har inga SBB-atkier och kommer aldrig att ha så för min del spelar det ingen roll.

Jag bara tänker logiskt och det är helt otänkbart att staten finansierar en ishall i Bollnäs för då vill grannkommunen också ha en. Samma med en skola eller en vårdcentral.
Du påstår att staten inte kan finansiera. Jag ber dig att du ska verifiera det. Om du inte kan det, så ser jag ditt påstående dom rent hitte-på.
Citera
2023-06-02, 14:14
Medlem
Beaver14s avatar
Ojoj, SBB handelsstoppad!

Uppköp? Konkurs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem