2023-06-02, 11:07
Medlem
https://vm.tiktok.com/ZGJxmd8nS/

Kosovos underbara premiärminister uttalar sig.

Jag har hela mitt liv varit politisk aktivist, om det vore fredliga protester som kallar för nyval hade jag varit mer än redo att lyssna på dem och kanske även hålla med dem.

Men jag ger inte upp republiken till gäng med tecknet Z som skjuter mot militär och polis, kastar granater samt skriker "ubij ubij"(översättning. "Döda, döda").
Citera
2023-06-02, 11:49
Medlem
Finns väl inget smutsigare folkslag än serber. Miniryssar som olyckligtvis hamnade mitt i Europa.
Citera
2023-06-02, 12:27
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Vet du hur mycket blod som har spillts pga av kosovo.
Serberna hade problem med ottomanska riket som ville sprida islam.
Kolla upp slaget vid trastfältet.

Kosovo tillhöra serbien. Man kan inte bara ta ett landskap ifrån ett land.

Det som skedde efter alla dessa krig. Är att albanerna flydde diktaturen i Albanien från Enver Hoxha.
Serberna tog emot albanerna eftersom dem tyckte synd om dem. Detta bestämdes av tito med följande anledningar. ALBANERNA ÄR WORKING PEOPLE, ALBANERNA STJÄL INTE OCH DE ÄR FAMILJÄRA DE KOMMER SÅLEDES GYNNA VÅRT LAND OCH VI ÄR UNGEFÄR DETSAMMA. Och så var det en tid tills
albanerna började bete sig illa och hade sina egna trångsynta regler som BESA och kanon och ja hela deras jävla hederskultur. Och gissa vad serberna har också heder.
Så detta funka inte. Detta ledde till att serberna distansera sig från albanerna på ett smart sätt dvs flyttade ut till andra områden/städer. Där det inte fanns albaner pga ingen ville bo bredvid dem med deras beteende. Samma sak som att svenskarna i malmö flyttar ut från ghetto ställen och bosätter sig i Limhamn.

Under tiden förökade sig albanerna som råttor. Tito var jävligt snäll mot dem. Han gav dem utbildning och arbete samt deras rättigheter och de fick behålla sitt språk. I skolan kunde de ha albanska språk lektioner. Och detta funkade tills tito dog. Efter hans död så föll jugoslavien och plötsligt ville alla länder bli självständiga.

BARA för det fanns vid detta tillfälle jävligt många albaner i kosovo så betyder inte det att det är deras land!!!!!!

Och sverige samt andra länder som är nato slavar röstade illegalt att göra kosovo till sverige. Vänta bara tills malmö tillhör 99% invandrare. Ja ska rösta malmö till ett invandrar land. Så får du känna på den.

svenskarna är fega och det är inte serber. Vi serber är ett civiliserat folk med rik historia och intressanta människor som nikola tesla m.m.

Vad ja vill säga är att man kan inte bara så lämna ifrån sig sitt land, det är inte godis som man bjuder på.

allt detta är usas fel. De expanderar sin NATO och bygger militära stretegiska baser och för det behöver dem strategiska områden. Och på köpet exploaterar de naturtillgångar och annat rikedom som de stjäl från länder. Och påstå inte allvarligt att nato är dem goda och är där för oss för det är dem inte.

slutligen kommer albanerna att få sitt och de kommer bli död och krig vilket ja personligen inte vill. För ja som serb har albanska kusiner och dem kommer åka på den.

Men skitsamma de är högre makter som spelar inuti kosovo. Ja själv kan inte påverka något. Men ja kommer inte sitta här och läsa idiotiska inlägg som är djupt inspirerade och ihopblandade av nato propaganda.

FUCK OFF.

Jag ser gärna att det blir krig nere i Jugoslavien igen. Det var Happy Making.
Citera
2023-06-02, 12:37
Medlem
En stor storm uppstod efter att Novak Djokovic skrivit i tv-kameran "Kosovo är Serbiens hjärta, stoppa våldet", efter segern mot Aleksandar Kovacevic i första omgången av Roland Garros. Djokovic gjorde detta för att stödja sitt folk och efter de aktuella händelserna i Kosovo och Metohija för att uppmärksamma den internationella allmänheten på våldet mot serber. Han befann sig under attacken av avsändare, brittiska och amerikanska medier, hatare på sociala nätverk

Men ingen har problem med utav hatarna mot Djokovic att ukrainare på planen mot ryssar och vitryssar säger allt möjligt om kriget. För att inte tala om presskonferensen skapade ukrainskan Marta Kostyuk först en skandal, hon sträckte inte ut sin hand till vitryskan Arina Sabalenka, och sedan pratade hon om kriget i Ukraina. Men eftersom detta är tillåtet kan Djokovic också använda nästa presskonferens för att öppna världens ögon och berätta sanningen om hur serberna terroriseras och förtrycks av albanerna i Kosovo.

– Jag skulle säga det igen. Sanning det är vad det är, jag står fast vid det. Jag vill inte kommentera det mer, jag sa vad jag sa – sa Djokovic efter segern mot Marton Fučovic i andra omgången av Roland Garros.
Citera
2023-06-02, 13:06
Medlem
wwrs avatar
Macron och Scholz verkar inte säga något av värde heller, som väntat. De säger bara nya val.

https://www.theguardian.com/world/20...erbia-tensions

Vad var det för tok som inte drog gränsen efter etnicitet. Då hade det varit lugnt nu, både där och i Donbas. Var det Bildt?
Citera
2023-06-02, 13:10
Medlem
Är det inte lättare för Serbien att bara ge upp Kosovo för alltid?
Det kommer aldrig bli ett stor-Serbien igen.
Båda kosovo-albanerna och turkarna har mer rätt och har ägt Kosovo mycket längre än serberna.
Serberna hör hemma i södra Ryssland.
Citera
2023-06-02, 13:19
Medlem
wwrs avatar
Serberna i norra Kosovo vill att Serbien skall sköta området och Serbien är villiga att göra det. Då är det bara att dra om gränsen eller ha krig och konflikt. Det är bara globala politiker som vill ha krig och konflikt. Dessutom har politikerna mage att samtidigt prata om att vi lever i en gränslös värld utan murar. - Rena idioter. Vanligt folk skulle kunna besluta detta mycket bättre. (Och annars hyllar politikerna Kurdistan, baserat på etnicitet.)
Senast redigerad av wwr 2023-06-02 kl. 13:30.
Citera
2023-06-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Serberna i norra Kosovo vill att Serbien skall sköta området och Serbien är villiga att göra det. Då är det bara att dra om gränsen eller ha krig och konflikt. Det är bara globala politiker som vill ha krig och konflikt. Dessutom har politikerna mage att samtidigt prata om att vi lever i en gränslös värld utan murar. - Rena idioter. Vanligt folk skulle kunna besluta detta mycket bättre. (Och annars hyllar politikerna Kurdistan, baserat på etnicitet.)
Serbien hotar krig med sina grannar stup i kvarten. Någon gång måste Serbien inse att 90-talet är långt borta och att alla grannar är rustade.
Det hade varit självmord av Serbien att fortsätta hota och terrorisera sina grannar.
Citera
2023-06-02, 13:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Serbien hotar krig med sina grannar stup i kvarten. Någon gång måste Serbien inse att 90-talet är långt borta och att alla grannar är rustade.
Det hade varit självmord av Serbien att fortsätta hota och terrorisera sina grannar.
När jag läser tråden hotas det hit och dit. Det skall tas hand om av FN. Men nu gäller det gränsen. Den är feldragen enligt en stor majoritet av de boende i området. Gör som i Krim. Dra om gänsen baserat på omröstning. Sedan blir det lugnt.
Senast redigerad av wwr 2023-06-02 kl. 13:39.
Citera
2023-06-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frakta99
Det är den teorin som det råder koncensus om (såvida du inte är från Serbien). Och det är den teorin som placerar albanerna på Balkan före slaverna och det är just det som gör serberna till främlingar. Finns inget att diskutera så länge denna ekvation finns.

Men enligt dig så är det för långt bak i tiden, utan tiden börjar räknas när serberna anlände till Balkan antar jag? Och därefter kom albanerna från rymden? Ja att diskutera med en serb är inte långt ifrån som att diskutera med ett litet tjurigt barn.
Som sagt, det finns inga bevis på det där.

Folk som bevisligen har bott i och kontrollerat ett område i tusentals år är inte "främlingar". Ni albaner måste sluta leva på stenåldern.

Om albanerna skulle ha varit först (vilket är lika relevant som om svenskar var först i Sverige, dvs inte alls) så lämnade de inte något efter sig. Inga monument, böcker etc. Inget genom hela historien. Det enda arvet albaner har i kosovo t.e.x är en staty av Bill Clinton.

Tycker det är löjligt av albaner att sitta med kartor från stenåldern och drömma om andras länder.
Citera
2023-06-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Är det inte lättare för Serbien att bara ge upp Kosovo för alltid?
Det kommer aldrig bli ett stor-Serbien igen.
Båda kosovo-albanerna och turkarna har mer rätt och har ägt Kosovo mycket längre än serberna.
Serberna hör hemma i södra Ryssland.

Dom flesta serber utöver ultranationalisterna har redan gett upp på Kosovo som en helhet. Problemet ligger i att serberna är en majoritet i dom nordligaste delarna av landet. Och enhetlighet är en pelare som håller stabiliteten i landet i sig.

Rimligaste hade varit en landswap. Serb dominerade områden i kosovo till serbien och kosovar dominerade områden i serbien till kosovo, med justering i proportion för enklaver.

Problem löst, men kosovarerna vägrar

Varför skriver jag kosovar? Jo för att inte ens albanerna i albanien vill egentligen ha någon samhörighet med dessa människor, och det säger sig självt egentligen
Citera
2023-06-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanjati.
Som sagt, det finns inga bevis på det där.

Folk som bevisligen har bott i och kontrollerat ett område i tusentals år är inte "främlingar". Ni albaner måste sluta leva på stenåldern.

Om albanerna skulle ha varit först (vilket är lika relevant som om svenskar var först i Sverige, dvs inte alls) så lämnade de inte något efter sig. Inga monument, böcker etc. Inget genom hela historien. Det enda arvet albaner har i kosovo t.e.x är en staty av Bill Clinton.

Tycker det är löjligt av albaner att sitta med kartor från stenåldern och drömma om andras länder.

Kosovo kryllar av historiska monument som är albanska. Allt från slott, kyrkogårdar, till städer, och byggnader. T.ex era serbiska kyrkor ni tog över. Sedan har man artefakter som Hynjesha ne fron(översättning. "Goddess on the throne") som är 6400 till 7700 år gammal. Tilhörande vinca-kulturen.

Som serberna komiskt nog hävdar är deras! Även på akademisk nivå!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Goddess_on_the_Throne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in