Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Före mordet har Maja aldrig sagt eller gett uttryck för att hon skulle vara rädd för Johanna. Men efter mordet säger hon att hon är rädd för henne både i förhör och under rättegång.
Jag uppfattar det som att du tror att M blir rädd och ledsen över att J hotar med att ta livet av sig för att hon är rädd att förlora sin vän? Jag tror att M blir rädd och ledsen för att hon inser att, om J som är ledaren och den smartare av dom är beredd att ta livet av sig så är det på allvar och dom sitter båda i skiten för att dom tillsammans mördat T. Därför tror jag att M håller fast vid den gemensamma lögnen så länge det är möjligt och hoppas att J ska lösa deras problem. När hon får vetskap genom förhör att J börjat berätta spricker allting och hon ändrar strategi till att skylla allting på J.
M bryter inte ihop i bilen eller försöker övertala J att inte ta livet av sig efter att J berättat. M s tankar är fullt upptagna med att processa allting och försöker förstå vad detta innebär för henne själv. I rätten bryter hon däremot ihop för att hon då vet att hon riskerar ett långt fängelsestraff.
Jag säger det igen. Maja tänker på sig själv, och hon har inte mycket empati över till någon annan. Hon gör det som krävs för att själv må bra och överleva. Innan mordet mådde hon bra av att umgås med J och gjorde allt för att upprätthålla den relationen på bekostnad av andras välmående. Efter mordet har hon ingen nytta av relationen med J och kastar därför henne under bussen i förhoppning att det ska rädda henne ur knipan.
Jag tror att hon gör lite både och.
Hur mycket involverad hon är tycker jag är omöjligt att veta säkert.
Men jag tror faktiskt att det har gått upp ett jus för Maja också hur duperad hon varit. Och med den vetskapen, kan hon se annat klarare också.
Förhörsledarna har på ett skicksligt sätt fått dom att spela ut varandra, och under denna gång har Maja sett skymten av den sanna Johanna.
Det är inte roligt att förstå att man inte har haft den vän man trodde, utan använts som en bricka i ett spel om iv och död. Jag tror inte Maja har fattat det, utan velat tro att hon blivit sedd och har haft en vän som ville henne väl, såsom vänner vill.
Jag såg i fallet om mordet på Lena, hur Stefan gaslightade sin bästa vän och sin fru. De försvarade honom på ett helt sjukt sätt.
Jag tror att det är svårt att tro att någon kan vara så djävulsk. En person som man själv tycker om, men som faktiskt bara bryr sig om sig själv.
Lite som M*y sa om branden. Att tanken slog dom att det kunde vara Johanna. Men de slog bort tanken, för de tänkte att så kan man ju inte göra.
Jag tror att den inverkan de här människorna har på dig, det är något som är svårt att förstå. De spelar inte det spel som du spelar och du kommer inte att fatta spelreglerna.
Se bara hur vissa vänner berättar om hur Johanna ficar och trixar och det blir till sist obegripligt om vem som ska ha festen, eller blir det en fest, och nej, nu blev allt förstört. Vad hände?