2023-06-02, 06:55
Medlem
Den drabbade familjen bor på Richtersgatan 14. Vet inte om det var i det huset olyckan hände dock.
Citera
2023-06-02, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Om jag får gissa, och det är ju just det jag får göra....

Så satt killen fast med foten i hissen.
Brandmännen bände upp dörren och den öppnades plötsligt, antingen i mitten med en gubbe med händerna på var dörrhalva eller åt ena hållet, bara tjoff åt sidan.
Grabben stuper då ned på hissgolvet, kanske avsvimmad av smärta, men foten sticker ju ut ur dörren, så han säckar ihop med ena benet utanför och andra inåt i hissen.
Kroppen faller då ut ur hissen men skrevområdet blir som en rotationspunkt och eftersom det bara är luft under hissen så fortsätter överkroppen in i det tomma hisschaktet tack vare att det andra benet ligger mot hissgolvets insida.
Brandgubbarna har händerna på dörrhalvorna och hinner inte fånga grabben för en sådan rörelse går mycket snabbt och i all röra och panik var det kanske ingen som tänkte på att det blir ett stort jävla hål under hissen.
Grabben störtar då med skallen före rätt ner i schaktet så snart andra benet släpper från hissgolvet.

Illustration ihopvevad på 2min
https://ibb.co/MGyX0Cc

Ingen dum förklaring, tack för bilden.
Citera
2023-06-02, 07:47
Medlem
Pojken är väldigt autistisk. Mamman är väldigt svensk. Pappan är typ jugge och får inte träffa pojken. De har skyddad identitet.
Citera
2023-06-02, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeFilip
Om hisskorgen åker med ett ben utanför så kommer benet bli mycket trasigt. Tänk en långsam och slö giljotin som skjuver av benet med något/några tons kraft eller så beroende på storlek..

Jag jobbade med fastighetsjour en gång i tiden och fick en kort utbildning i hur man hanterar hissar som stannat både med och utan personer i, och jag åkte på sådana jobb några enstaka gånger.

Det som inpräntades var att man ALDRIG baxar hisskorgen till ett läge där golvet i hisskorgen är över golvnivån på våningsplanet för då är risken att en person som ska evakueras pendlar in under korgen och faller ner i schaktet. Man baxar korgen till en nivå där golvet i hisskorgen är något under golvet på våningen så att det blir ett kliv upp för de som ska ut.
(Och nej, man stjäl inte hisskorgen. Vet man inte vad baxa betyder ursprungligen så får man googla)

Man bryter strömmen i hissmaskinrummet som oftast finns längst ner i källaren bredvid hisschaktet om det är en hydraulisk hiss eller högst upp ovanför hisschaktet om det är en vajerhiss.
Man slår av och låser huvudbrytaren med hänglås både för sin egen och för eventuella inständga personers skull. Sen öppnar man den yttre hissdörren på något plan och tittar upp eller ner för att lokalisera var hisskorgen befinner sig om det inte redan är uppenbart. Sen baxar man hissen upp eller ner till närmaste lämpliga våningsplan.

För en vajerhiss så finns det en ratt på växellådan som har sådan utväxling att man utan problem kan höja eller sänka hissen, motvikten motsvarar vikten på hisskorgen +halv maxlast (om jag minns rätt) så man baxar den till närmaste undre våningsplan om hisskorgen med last är tyngre än motvikten och till närmaste övre våningsplan om hisskorgen med last är lättare än motvikten. Givetvis går det att lyfta en korg+last som är tyngre än motvikten, men det är bara jobbigare.
Motsvarande för en hydraulhiss är att man pumpar på en manuell pump, ungefär som en bildomkraft för att lyfta hisskorgen, och om jag minns rätt så kan man bara lyfta korgen och aldrig sänka den manuellt, men detta är med stor reservation för mitt minne, och jag tror aldrig jag gjorde detta skarpt på någon hydraulhiss.

Är man minst två personer med radio- eller telefonsamband så kan en givetvis baxa hissen medan den andra tittar hur högt korgen är, annars får man vrida/pumpa lite, gå och titta, repetera.

Eftersom han föll ner i schaktet så utgår jag från att han fastnat i anslutning till hissdörren och sedan på något sätt fallit ner i schaktet under hisskorgen, kanske var det omöjligt att sänka korgen pga hans fastklämning vilken gjorde att den höjdes och skapade tillräckligt utrymme för honom att falla/glida igenom, kanske skedde missförstånd mellan personal som var i/vid hisskorgen och i maskinrummet, kanske reagerade oförutsett, kanske trodde någon att någon annabn säkrade, osv osv osv. Vi kan bara spekulera, men fan stackars pojk.
Tack till dig för en väldigt bra förklaring!!
Citera
2023-06-02, 08:10
Medlem
NamnlosBarns avatar
En säger att de bor på Richtersgatan 14. En annan säger de har skyddat identitet .. luktar mycket bullshit här
Citera
2023-06-02, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneglia
Pojken är väldigt autistisk. Mamman är väldigt svensk. Pappan är typ jugge och får inte träffa pojken. De har skyddad identitet.

Infekterad vårdnadstvist som relativt nyligen avslutats. Men skyddad identitet är jag tveksam till? Mamman finns att hitta helt öppet på mrkoll osv.
Citera
2023-06-02, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttStortFlin
Infekterad vårdnadstvist som relativt nyligen avslutats. Men skyddad identitet är jag tveksam till? Mamman finns att hitta helt öppet på mrkoll osv.

Besöksförbud kanske
Citera
2023-06-02, 10:58
Medlem
Tillståndet har förvärrats och är nu livshotande enligt GP.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/pojke-f%C3%B6ll-efter-hissolycka-har-livshotande-skador-1.101076822
Citera
2023-06-02, 11:01
Medlem
b00b00s avatar
Enligt Sahlgrenskas presstjänst var skadeläget allvarligt under torsdagen, under fredagen har läget förvärrats och pojkens skador anses nu vara livshotande.

GP
Citera
2023-06-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Om deras bästa slutar med att någon blir livshotande skadad så kan man fråga sig om de har rätt jobb.

Detta måste ha gått att lösa på ett bättre sätt.

Då förstår du bara inte vad det jobbet innebär, om du tror att man automatiskt slutar att vara människa och att allting bara kan gå perfekt och felfritt, bara för att man börjar att jobba inom räddningstjänsten.
Citera
2023-06-02, 11:24
Medlem
Otroligt vad slarvigt att göra så att han trillade. Måste gått att lösa bättre.

Lider med pojken och familjen.
Citera
2023-06-02, 11:50
Medlem
Tropicalss avatar
Förstår inte att man inte säkrar personen med sele eller vanligt jävla rep innan det att frigörande av ben eller liknande påbörjas. Uppenbarligen fanns det oavsett en marginell risk för fallskada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in