2023-06-01, 21:09
Medlem
Och det här med biverkningar verkar inte jättevanligt, mycket kan sitta mentalt. Sen jag läst på om finasterid och biverkningar började jag känna det själv, av bara tanken och en gnutta hypokondri. Det kan vara mer kraftfullt än man tror.
Citera
2023-06-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
jag har kört en 5mg tablett delad i 4 i 2 år nu, men ville byta till 1 mg, så jag gick in till nätdoktorn. satan vilken prisskillnad. 1000 5mg tabletter kostar 89 kr. 100 1 mg tabletter kostar 790. jag håller mig till mina 5 tror jag...

Vad sjukt. Vad beror det på? Vilket märke? Fick först utskrivet accord, men det verkar vara halvers och kopia? Stod på nån sida att accord hade dragits tillbaka nån gång.

Fick propecia nu. Det är mer välkänt. Man kanske vågar ge den ett försök? Står fortfarande i valet och kvalet. Men mår inte bra om jag skulle tappa håret.
Citera
2023-06-01, 23:20
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Ja det är sant. Har pengarna för det. Men är fan rädd för operation och sprutor haha. Har gått i dom banorna, men enligt kliniken var det inte så långt gånget, de menade prp då.

Men jag funderar i dom banorna, dock kvarstår grundproblemet. Propecia verkar dock välkänt och beprövat, så det borde vara rätt lugnt att testa? Lider inte av dålig sexlust, utlösning eller depression. Och skulle sexlusten avta lite kan det nästan vara skönt haha. Damerna får anpassa sig.

Det positiva med transplantation är att om de väljer rätt hårsäckar och område de tar ifrån så även om de placeras på ett dht känsligt område så blir dessa hårsäckar inte känslig, utan egenskapen kvarstår från det mer starka givarområdet, det är positivt!

Men vågar man göra transplantation?
Givarområdet är hårstrån som är programmerade att växa.

Tycker definitivt att du ska satsa på det HT för det är hög klass idag. Lämnar inga ärr.
Här pratar vi endast om hur du tar hand om din hälsa vid läkning.

Att syssla med kemikalier är alltid det sista du ska göra. Förflytta hårsäckar är ju prima. Tänk.
Citera
2023-06-01, 23:30
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Vad sjukt. Vad beror det på? Vilket märke? Fick först utskrivet accord, men det verkar vara halvers och kopia? Stod på nån sida att accord hade dragits tillbaka nån gång.

Fick propecia nu. Det är mer välkänt. Man kanske vågar ge den ett försök? Står fortfarande i valet och kvalet. Men mår inte bra om jag skulle tappa håret.

Du behöver inte oroa dig för att det skulle vara nåt fel på andra märken.

Skrev fel där fö, det var 100, inte 1000, det tangentbordet suger
Citera
2023-06-01, 23:33
Medlem
Citat:
Du behöver inte oroa dig för att det skulle vara nåt fel på andra märken.

Skrev fel där fö, det var 100, inte 1000, det tangentbordet suger

Okej det låter bra. Men propecia är ju använda i studier så känns mer tryggt att använda det.

Sedan läste jag även att accord kunde tex ge mer shedding än ”original” produkten propecia. Och att vissa fick gå över till propecia ifall resultatet avvek.

Även om det är samma ämnen, så spelade det tydligen roll vilket företag som gör det. Men för de flesta kanske det inte spelar någon roll.

Ska hämta ut det snart. Får se om jag vågar börja använda det!
Citera
2023-06-01, 23:40
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Okej det låter bra. Men propecia är ju använda i studier så känns mer tryggt att använda det.

Sedan läste jag även att accord kunde tex ge mer shedding än ”original” produkten propecia. Och att vissa fick gå över till propecia ifall resultatet avvek.

Även om det är samma ämnen, så spelade det tydligen roll vilket företag som gör det. Men för de flesta kanske det inte spelar någon roll.

Ska hämta ut det snart. Får se om jag vågar börja använda det!

nej, det spelar ingen roll alls. Det är läkemedelsföretag det andlar om. det är bara paranoida användare som inte fått resultat som skyller på det. Det finns 1000 faktorer som påverkar återväxten, och det är helt omöjligt att peka finger på no brand läkemedel. Det behöver du inte oroa dig för.

Propecia är ett brand name, alla tabletter innehåller samma mängd finasteride, som är det verksamma ämnet. et spelar INGEN roll vilket företag som tillverkar det.

Och ang priset så kostar alltså ett års förbrukning 1 mg kostar 2400 spänn, och 400 dagars med 5mg kostar 89, så det är en jävla skillnad. på 10 år har du lagt 24000 på 1mg, medans jag har lagt 890 spänn
Citera
2023-06-02, 06:34
Medlem
Citat:
nej, det spelar ingen roll alls. Det är läkemedelsföretag det andlar om. det är bara paranoida användare som inte fått resultat som skyller på det. Det finns 1000 faktorer som påverkar återväxten, och det är helt omöjligt att peka finger på no brand läkemedel. Det behöver du inte oroa dig för.

Propecia är ett brand name, alla tabletter innehåller samma mängd finasteride, som är det verksamma ämnet. et spelar INGEN roll vilket företag som tillverkar det.

Och ang priset så kostar alltså ett års förbrukning 1 mg kostar 2400 spänn, och 400 dagars med 5mg kostar 89, så det är en jävla skillnad. på 10 år har du lagt 24000 på 1mg, medans jag har lagt 890 spänn

Fast kvaliten mellan märkena kan skilja? Tex hade accord dragit tillbaka sin finesteride en gång.

Det är väl massa biprodukter och andra ämnen som kan påverka? Känns mest tryggt att ta propecia som det är forskat och studerat på.

Men du har fått bra resultat av finasteride? Jag är som sagt sugen, men tvekar ännu. Finns en del bieffekter men det verkar som få får bieffekter.

Har du upplevt tjockare hår och rentav återväxt?
Citera
2023-06-02, 07:03
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Fast kvaliten mellan märkena kan skilja? Tex hade accord dragit tillbaka sin finesteride en gång.

Det är väl massa biprodukter och andra ämnen som kan påverka? Känns mest tryggt att ta propecia som det är forskat och studerat på.

Men du har fått bra resultat av finasteride? Jag är som sagt sugen, men tvekar ännu. Finns en del bieffekter men det verkar som få får bieffekter.

Drog de tillbaka sina finasteride en gång? Jaha, positivt att de agerar när kvaliteten inte hållit måttet eller nått?

Det som är mest studerat... Vem/vilka är det som finansierat denna forskningen på deras varumärkesskyddade läkemedel då? Det är inte möjligtvis Organon själva?

Apoteken agerar inte direkt som någon öppen marknad för läkemedel där vem som helst får kränga sina hemmapressade tabletter...

Jag tror att det är stressen från din neurotiska personlighet som orsakar håravfallet.
Citera
2023-06-02, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Drog de tillbaka sina finasteride en gång? Jaha, positivt att de agerar när kvaliteten inte hållit måttet eller nått?

Det som är mest studerat... Vem/vilka är det som finansierat denna forskningen på deras varumärkesskyddade läkemedel då? Det är inte möjligtvis Organon själva?

Apoteken agerar inte direkt som någon öppen marknad för läkemedel där vem som helst får kränga sina hemmapressade tabletter...

Jag tror att det är stressen från din neurotiska personlighet som orsakar håravfallet.

Det är sant. Men känns bättre på nåt vis med ett mer välkänt märke.

Kolla länken här, hade blivit återkallat i början av 2023, inte läst noga men det verkar som något var fel? Jag menar vågar man ta accord då.

https://www.hmpgloballearningnetwork.com/site/pln/news/accord-healthcare-recalls-20-different-medications?amp

Absolut kan det vara så, har upplevt lite stress plus järnbrist som påverkar håret? Har faktiskt fått fler hårstrån vid hårlinjen sen jag började äta mer järnrikt och järntabletter.

Men jag tror inte grundproblemet är där, utan DHT. Tar du finasterid accord?
Citera
2023-06-02, 07:47
Medlem
Dessutom var det fler som fick shedding av accord jämför mot propecia. Propecia är dyrare kanske av en anledning?
Citera
2023-06-02, 08:13
Medlem
FDA i USA har dragit tillbaka det. Generics av finasteride verkar kunna vara sämre verkan på? Och enligt dom var väl inte själva läkemedlet för dåligt att det måste dras tillbaka, men brist i produktionen. Kör nog propecia.

Fler som rapporterad rejälare shedding och sämre resultat med generics av finesteride tex. Tur man kollade upp sånt här.
Senast redigerad av Jnewj 2023-06-02 kl. 08:41.
Citera
2023-06-02, 09:53
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

ja jag fick återväxt. läser du inte posterna du skriver i eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in