2023-06-01, 22:11
Medlem
SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för maj:
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-06-01_bostadspriserna_steg_med_02_procent_i_maj_i_sve rige_som_helhet_-_men_stora_regionala_skil lnader.html

Totalt: +0.2%
Lägenheter: 0.3%
Hus: +0.2%

Säsongsjusterad trend
Totalt: -0.6%
Lägenhet: +0.3%
Hus: -1.2%

Säsongsjusterat är det i princip bara Stockholms lägenheter som håller upp index. För hus ser det sämre ut även i Stockholm.
Senast redigerad av trickget 2023-06-01 kl. 22:20.
Citera
2023-06-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mäklarstatistik och boprisindikatorerna visar samma sak. Men de är inte uppdaterade med siffror från maj än. Men förneka fakta du
Nedgång på drygt 5%-ig årstakt bara i Stockholm.
https://www.privataaffarer.se/bomarknad-borattspriser-stockholm-04-i-maj-danske-1685539669

Fortsätter det så tappar bostäder knappt 15% till i år redan. Troligen fortsätter raset in i 2024, för en total korrigering på 35/40%. Drygt halvvägs nu. Som jag förutspådde förra sommaren alltså, dock går det snabbare än jag trodde
Citera
2023-06-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm, håller med. Sjukaste var att dom ville publicera datat gratis. Men det kanske inte bekommer er kommunister i tråden som vill att allt ska vara gratis.
De fick väl inte köpa datat? För att mekklarna inte tyckte det blev bra. Nu är jag inte kommunist, inte bra för mig som äger fastigheter. Men många BLT har ju skrivit om elbidrag o annat så fattigmoderater verkar svängt i bidragsfrågan. Du är väl själv snart under vattenytan?
Citera
2023-06-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
De fick väl inte köpa datat? För att mekklarna inte tyckte det blev bra. Nu är jag inte kommunist, inte bra för mig som äger fastigheter. Men många BLT har ju skrivit om elbidrag o annat så fattigmoderater verkar svängt i bidragsfrågan. Du är väl själv snart under vattenytan?

HOX index existerar fortfarande och de köper in data från mäklarstatistik.

De förbjöds att publicera det gratis på hemsidan. Mäklarstatistik vill väll sälja datan till andra och de blir svårt om HOX ger bort den.

Mäklarstatistiks egna användning av datan som de ger bort är ju helt kass.
Citera
2023-06-01, 23:16
Medlem
Citat:
https://www.privataaffarer.se/bomarknad-borattspriser-stockholm-04-i-maj-danske-1685539669

Fortsätter det så tappar bostäder knappt 15% till i år redan. Troligen fortsätter raset in i 2024, för en total korrigering på 35/40%. Drygt halvvägs nu. Som jag förutspådde förra sommaren alltså, dock går det snabbare än jag trodde
Om årstakten är 5% kan väl inte tappet bli 15% i år?
Det finns väl ingen regel kring årstakt - det beskriver bara hur det har varit? Det kan stå still första halvåret och rasa 15% andra halvåret, eller inte alls.
Jag tror som du att vi inte har sett botten ännu. I synnerhet inte på Brf.
Det är vanligt vid korrigeringar att man hamnar på platåer emellanåt för att sedan rasa neråt igen.
Det enda som kan vända trenden är nollränta igen.
Citera
2023-06-01, 23:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej875
sverige är snarare på väg mot u-landsnivå för den vakne.

skenande massinvandring är inte urstark ekonomi.
Dock indikerar BNP att ekonomin växer vidare, sen att det delvis är sockervadd och Broken Window Fallacy är en annan femma.
Citera
2023-06-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1149413-bostadspriser-trotsar-rantehojningar

Verkar värre för villor än lägenheter.
Villor är dyrare i drift och med de elpriser som varit så påverkar det villor mer än lägenheter.
Citera
2023-06-02, 08:24
Medlem
Citat:

Finns inget som säger att en årstakt är givet att fortsätta. Hade du tittat på årstakt för ett par månader sen hade det varit större nedgång.

Marknaden har tydligt stabiliserats och nedgången prisades in i April-juni 2022. Sen har det i princip inte sjunkit ett smack. Nästa räntehöjning blir sannolikt den sista och det gör att folk blir mer bekväma då de vet förutsättningarna.

I Stockholm såldes drygt 90% av fg års volym i Maj. Stockholm är först med alla trender, marknaden gick ner ett par månader tidigare i Stockholm och nu har Stockholm tydligt vänt.
Citera
2023-06-02, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Villor är dyrare i drift och med de elpriser som varit så påverkar det villor mer än lägenheter.

Dessutom så hade villor en exceptionell uppgång under covid gentemot lägenheter så inte det minsta märkligt att vi ser denna utveckling
Citera
2023-06-02, 09:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Dessutom så hade villor en exceptionell uppgång under covid gentemot lägenheter så inte det minsta märkligt att vi ser denna utveckling
Tittar jag på Mäklarstatistik över 48 månader så har:
BR stigit med ca 8%
Villor stigit med ca 14%

Så BR kan stiga lite mot villor innan man är tillbaka i relationen som var för 4 år sedan.

(De som knorrar över mätdatat här kan begrunda att vi tar ett delta och då cancelleras systematiska fel).
Citera
2023-06-02, 09:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Om det är medelålders som bor där så har de antagligen inte tjänat så mycket.

Jag var nog mer inne på de som bor i brf inne i storstäderna, särskilt Stockholm, men det förstod du redan eller hur.
Det jag ville uppmärksamma är att man inte tjänar något på sina bostäder.

Investerar man i renoveringar och modernisering så kan man få tillbaka en del av investeringarna. Det är motsatsen till tjäna. Det är kostnader.

Sedan finns de som råkat köpa en bostad där adressen blivit mer och mer attraktiv genom åren. Då tjänar dom på adressen. Det är lite som att köpa en tavla och konstnären blir erkänd och priserna stiger.
Citera
2023-06-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det jag ville uppmärksamma är att man inte tjänar något på sina bostäder.

Investerar man i renoveringar och modernisering så kan man få tillbaka en del av investeringarna. Det är motsatsen till tjäna. Det är kostnader.

Sedan finns de som råkat köpa en bostad där adressen blivit mer och mer attraktiv genom åren. Då tjänar dom på adressen. Det är lite som att köpa en tavla och konstnären blir erkänd och priserna stiger.

Detta är ju anledningen till att Stockholm har enorma grönområden citynära som aldrig bebyggs. De som äger marken vet att den bara ökar i värde för varje år som går. De har en i princip helt riskfri tillgång utan underhåll som ökar betydligt mer än börsen på årsbasis.

Hade Stockholm byggts på höjden hade det blivit annorlunda. Men detta motarbetas från alla håll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in