2023-05-31, 16:05
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Betyder bara att du inte förstår vad Södra Korset betyder i sammanhanget. Du behöver inte se det uppifrån för att konstatera att det är oförenligt men platt jord. Du behöver bara se det från flera olika platser på södra halvklotet t ex Sydamerika och Australien.

Oförenligt. För det första tycker jag människor och medvetande överlag verkar oförenligt med en fysisk plats.
Så. Det kanske finns en möjlighet att vi tyder fel för att vi inte förstår hur en fysisk värld formas, integrerad med medvetande och om jag fortsätter kommer vi tillslut till hönan och ägget.

Men ot. Det jag menar är att det är mycket som verkar "oförenligt"

Jo, jag behöver ha sett, tyvärr.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2023-05-31 kl. 16:07.
Citera
2023-05-31, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är ju bara att titta mot horisonten vid havet så inser man att vattnet kröker sig.

Ja gör det du.
Citera
2023-05-31, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej vatten rinner dit den nedåtriktade kraften drar det, det rinner nedåt tills dess lägsta möjliga lägesenergi. Vilket är så nära kraftens centrum som möjligt - vilket på ett klot blir så nära klotets mitt som möjligt.

Vatten har som sagt ingen som helst vetskap om när det ligger plant, vatten är bara en dum jävla vätska som följer samma fysiska lagar som allt annat.

Det finns en kraft som drar det nedåt. Utan någon kraft rinner vattnet inte alls och det kommer definitivt inte lägga sig plant.

Nej en rund form är inte en förutsättning för gravitation. Däremot är en sfär den form som har lägst lägesenergi.

Jag vet. Men jag tror inte på dig.
Citera
2023-05-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Det är väldigt lätt att segla runt jorden om norr är i mitten. OM.

Utan karta och navigationshjälpmedel? Vill nog påstå att det låter extremt svårt.

Du kan ju inte ens tala om hur stor jorden är eller var olika kontinenter ligger.
Citera
2023-05-31, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Varför måste norr vara i mitten?

För att du cirkulerar kring en kronärtskocka på en quattro staggione med din räktrålare.
Citera
2023-05-31, 16:10
Medlem
Citat:
Utan karta och navigationshjälpmedel? Vill nog påstå att det låter extremt svårt.

Du kan ju inte ens tala om hur stor jorden är eller var olika kontinenter ligger.

Nej. Inte utan.

Nej det kan jag inte, jag är inte så stor.
Citera
2023-05-31, 16:11
Medlem
Citat:
Jag vet. Men jag tror inte på dig.

Vad är det du inte tror på? Att vatten har en tyngd och faller nedåt? Eller är det Newtons rörelselagar du inte tror på?

De är ju faktiskt ganska enkelt att kontrollera detta själv.
Citera
2023-05-31, 16:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Oförenligt. För det första tycker jag människor och medvetande överlag verkar oförenligt med en fysisk plats.
Så. Det kanske finns en möjlighet att vi tyder fel för att vi inte förstår hur en fysisk värld formas, integrerad med medvetande och om jag fortsätter kommer vi tillslut till hönan och ägget.

Men ot. Det jag menar är att det är mycket som verkar "oförenligt"

Jo, jag behöver ha sett, tyvärr.
Spelar ingen roll vad du tror om detta. På en skiva blir söderut åt åt olika håll. Du kan inte få detta att stämma med Södra Korset rakt söderut var du än befinner sig på södra jorden men metafysiska funderingar. Det går inte heller att få avstånden att stämma på en skiva.
Citera
2023-05-31, 16:13
Medlem
Citat:
Vad är det du inte tror på? Att vatten har en tyngd och faller nedåt? Eller är det Newtons rörelselagar du inte tror på?

De är ju faktiskt ganska enkelt att kontrollera detta själv.

Jag tror ingenting.

Jag vet att vatten faller ner.

Sen att vatten faller ner gör att vi bor på ett klot är ett lite långt steg för mig att ta, jag är som sagt inte troende..
Citera
2023-05-31, 16:14
Medlem
Citat:
Nej. Inte utan.

Om jorden är platt så saknas såväl kartor och navigationshjälpmedel som GPS och kompass.

Och det ger i sin tur att det vore skitsvårt att åka jorden runt. Faktum är att det till och med vore helt omöjligt att flyga en längre sträcka eftersom det vore omöjligt att navigera.
Citera
2023-05-31, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Spelar ingen roll vad du tror om detta. På en skiva blir söderut åt åt olika håll. Du kan inte få detta att stämma med Södra Korset rakt söderut var du än befinner sig på södra jorden men metafysiska funderingar. Det går inte heller att få avstånden att stämma på en skiva.

Det går att ha två, tre, 17 södra kors...
Citera
2023-05-31, 16:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag tror ingenting.

Jag vet att vatten faller ner.

Sen att vatten faller ner gör att vi bor på ett klot är ett lite långt steg för mig att ta, jag är som sagt inte troende..
Men du verkar starkt troende på platt jord och verkar vara ganska övertygande om att allt beror på indoktrinering. Vad har föresten gravitation dvs att massa attraherar massa med tro att göra?
Citat:
Det går att ha två, tre, 17 södra kors...
Det stämmer dock mycket dåligt med vad vi kan se. Vi kan bara se ett Södra korset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in