2023-05-31, 15:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok, ja jag kan följa spelreglerna med utrustningen dom ger mig.

Du är inte så äventyrslysten va?

Mycket av min nyfikenhet i detta grundar sig i varför dom skulle skjuta Ola Skinnarmo om han went rouge..

Att dölja att jorden vore platt genom indoktrinering innan 7 års ålder känns som rätt väg att göra det på också.
Allt kan va en slump, att dom verkligen ville att du skulle veta vart du redan var, för din egen skull, så du inte går vilse eller nåt...
Skulle inte gå att dölja jordens form genom indoktrinering för någon stat då bevisen som Södra Korset, Avstånden på jorden, solnedgångar med oförminskad storlek osv. ligger där och kan upptäckas av vem som helst. Skall man tro på platt jord så måste man vara faktaresistent.
Citat:
Asså. Om du förklarar nåt för mig som jag redan ifrågasätter så kommer vi ingenvart. Sluta göra det.
Du hävdar att alla vet att vatten alltid är platt. Det är inte att ifrågasätta. Det är att veta. Frågan hur du kan göra det utan att kunna backa upp det med fakta.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-05-31 kl. 15:39.
Citera
2023-05-31, 15:45
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle inte gå att dölja jordens form genom indoktrinering för någon stat då bevisen som Södra Korset, Avstånden på jorden, solnedgångar med oförminskad storlek osv. ligger där och kan upptäckas av vem som helst. Skall man tro på platt jord så måste man vara faktaresistent.

Du pratar om tro mycket du..

Jag har inte sett att det är en glob med egna ögon, det räcker för mig, för att i lugn och ro befinna mig i stadiet, jag vet inte.
Men jag har sett att folk försöker övertyga mig om att det är en glob. Och det gör mig misstänksam.

Det kan du ju inte klandra mig för? Om vi ska följa vetenskapen här och veta saker.
Du är medveten om att du kan agera medveten, men nu är du konsensusbaserad och vill vara med vetande , för det känns bra att andra är idioter, eller hur?

Nämen flum åt sidan, Vad kan jag säga dig? Är du här för att du vet saker och vill lära mig eller är du här för att utmana dig själv?

För om du ska presentera saker jag är här för att undersöka så behöver jag ingen påminnelse om varför jag är här, ok?
Citera
2023-05-31, 15:48
Medlem
Citat:

Du hävdar att alla vet att vatten alltid är platt. Det är inte att ifrågasätta. Det är att veta. Frågan hur du kan göra det utan att kunna backa upp det med fakta.

Jag vet att vatten alltid är platt, det är min erfarenhet, korrekt.
Sen om det inte är det, det vet jag inte om isf.
Citera
2023-05-31, 15:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du pratar om tro mycket du..

Jag har inte sett att det är en glob med egna ögon, det räcker för mig, för att i lugn och ro befinna mig i stadiet, jag vet inte.
Men jag har sett att folk försöker övertyga mig om att det är en glob. Och det gör mig misstänksam.

Det kan du ju inte klandra mig för? Om vi ska följa vetenskapen här och veta saker.
Du är medveten om att du kan agera medveten, men nu är du konsensusbaserad och vill vara med vetande , för det känns bra att andra är idioter, eller hur?

Nämen flum åt sidan, Vad kan jag säga dig? Är du här för att du vet saker och vill lära mig eller är du här för att utmana dig själv?

För om du ska presentera saker jag är här för att undersöka så behöver jag ingen påminnelse om varför jag är här, ok?
Du hävdar att du inte vet. Samtidigt så skriver du att alla som undersökt vatten vet att vatten alltid är platt. du kan liksom inte i en mening skriva att du vet att vatten alltid är platt men i nästa mening säga att du inte vet vilken form jorden har. Samtidigt är du helt avvisande till fakta som avstånden på jorden, Södra korset osv.
Citat:
Jag vet att vatten alltid är platt, det är min erfarenhet, korrekt.
Sen om det inte är det, det vet jag inte om isf.
Här skriver du i första meningen att du vet vet att vatten alltid är platt men i nästa mening att du inte vet om det är det. Detta går inte ihop. Du kan inte veta att vatten alltid är platt om du inte mätt på stora avstånd.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-05-31 kl. 15:52.
Citera
2023-05-31, 15:54
Medlem
Citat:
Du hävdar att du inte vet. Samtidigt så skriver du att alla som undersökt vatten vet att vatten alltid är platt. du kan liksom inte i en mening skriva att du vet att vatten alltid är platt men i nästa mening säga att du inte vet vilken form jorden har. Samtidigt är du helt avvisande till fakta som avstånden på jorden, Södra korset osv.

Jag gjorde just det, tror jag.

Södra korset säger mig ingenting innan jag sett det hela uppifrån.
Visst jag kan gissa och slå på egotrumman och inbilla mig jag är smart för jag kan tyda den minimala tillgång av världen jag kan utforska.. Men.

Jag kan skriva så eftersom jag kan hålla mer än en tanke i huvudet. Att du inte tycker jag kan göra det säger mer om dig..
Citera
2023-05-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppjohanna
Man trodde Jorden var platt på 1800talet och att det var ett stup om man seglade för långt.

Ganska få människor trodde det, med tanke på att vi seglat runt jorden i flera hundra år...
Citera
2023-05-31, 15:57
Medlem
Citat:

Här skriver du i första meningen att du vet vet att vatten alltid är platt men i nästa mening att du inte vet om det är det. Detta går inte ihop. Du kan inte veta att vatten alltid är platt om du inte mätt på stora avstånd.

Precis.. Jag vet inte om vatten kan kröka sig.. Har aldrig sett någonting som pekar mot det förutom vattendroppar.
Men det kröker sig inte runt ett klot.

Jag kan ju inte veta det innan jag mätt på stora avstånd, det är ju det jag säger.
Har du mätt på stora avstånd?
Citera
2023-05-31, 15:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Södra korset säger mig ingenting innan jag sett det hela uppifrån.
Betyder bara att du inte förstår vad Södra Korset betyder i sammanhanget. Du behöver inte se det uppifrån för att konstatera att det är oförenligt men platt jord. Du behöver bara se det från flera olika platser på södra halvklotet t ex Sydamerika och Australien.
Citat:
Precis.. Jag vet inte om vatten kan kröka sig.. Har aldrig sett någonting som pekar mot det förutom vattendroppar.

Jag kan ju inte veta det innan jag mätt på stora avstånd, det är ju det jag säger.
Ändå hävdar du att du vet i första meningen som jag citerade från dig. Varför skulle det inte kunna kröka sig runt ett klot med gravitation?
Citera
2023-05-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ganska få människor trodde det, med tanke på att vi seglat runt jorden i flera hundra år...

Det är väldigt lätt att segla runt jorden om norr är i mitten. OM.
Citera
2023-05-31, 16:02
Medlem
Citat:

Det är ju bara att titta mot horisonten vid havet så inser man att vattnet kröker sig.
Citera
2023-05-31, 16:02
Medlem
Citat:
Det är väldigt lätt att segla runt jorden om norr är i mitten. OM.

Varför måste norr vara i mitten?
Citera
2023-05-31, 16:03
Medlem
Citat:
Det är inte vatten som har en inneboende kraft.
Det rinner tills det lägger sig plant.

Nej vatten rinner dit den nedåtriktade kraften drar det, det rinner nedåt tills dess lägsta möjliga lägesenergi. Vilket är så nära kraftens centrum som möjligt - vilket på ett klot blir så nära klotets mitt som möjligt.

Vatten har som sagt ingen som helst vetskap om när det ligger plant, vatten är bara en dum jävla vätska som följer samma fysiska lagar som allt annat.

Citat:
Varför det rinner?

Det finns en kraft som drar det nedåt. Utan någon kraft rinner vattnet inte alls och det kommer definitivt inte lägga sig plant.

Citat:
Gravitation = Rund form. Förklara.

Nej en rund form är inte en förutsättning för gravitation. Däremot är en sfär den form som har lägst lägesenergi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in